Omsiliconering - snygga kanter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • August 2003
    • 514

Är det någon av er som har provat detta?:

Nästa fråga. Vet ni om det finns någon återförsäljare i Sverige?

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Nix på båda frågorna - men det verkar ju inte så helt tokigt. Borde gå att göra själv av typ lite tjockare PVC eller liknande. Nackdelen som jag kan tänka är att man ändå måste eftertorka för man orkan/kan inte hålla "tätt" ett helt drag.
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av endymion
        Finns färdiga att köpa, men jag gör oftast själv. Ta bara en plastbit, ritsa med en passare den radien du ska. Dra cirkeln ca 180°, sedan slipar man ut så man får en pinne med en halvcirkel i framänden. Så gjorde vi när vi spacklade radier på modeller på mitt gamla jobb. Funkar fint även på akvarium.
        Är nog dum i huve´t - bara lite - men jag fattar inte hur du menar. Finns ingen bild? Och för mig låter det som om det som radiemallen ska användas till är "runda" kanter - eller? Sorry endymion - men jag är förmodligen inte på rätt spår i bildtänket när jag läser och därför kopplar jag inte!
        MVH - joe

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
          Nästa fråga. Vet ni om det finns någon återförsäljare i Sverige?
          Du kan ju köpa direkt ifrån deras webshop!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Sjödin
            Användare
            • August 2003
            • 514

Absolut. Jag tänkte bara att jag hellre gynnar svenska butiker.

Kommentar

• Byttorp
              Användare
              • November 2003
              • 1585

Finns samma set på Silvan tex, är dock onödigt, går lika bra att ta vilken plastbit som helst och skära/klippa till den, det går även med skedar av olika size, snyggast blir det så klart om man tejpar kanterna och inte sölar föör mycket, det går även att skära i efterhand och ta bort överflödet med rakblad, blir också helt okej.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

Kommentar

• slarvid
                Användare
                • December 2007
                • 517

finns en hel sån sats med massa olika bitar på en affär i mariestad som heter Karlssons. Funkade kanon
                540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av joe
                  Är nog dum i huve´t - bara lite - men jag fattar inte hur du menar. Finns ingen bild? Och för mig låter det som om det som radiemallen ska användas till är "runda" kanter - eller? Sorry endymion - men jag är förmodligen inte på rätt spår i bildtänket när jag läser och därför kopplar jag inte!
                  Blir precis som bitarna i länken fast man tillverkar dem själv och man får ett handtag till så man lättare kan hantera dem. Överkurs är att ha kula i änden som man har inne i hörnen och sedan en platt bit längsmed eftersom det är lättare att få upp överflödet då.

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

OK - då fattar t.o.m jag! Tack!
                    MVH - joe

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Nu är det klart - iallafall siliconeringen - och jag blev faktiskt skitnöjd. Målartejp, noggrannhet och såpa på fingret för en jämn kant...jo, det funkade. Ja, ja, jag vet att många gjort det före mig - men jag har aldrig gjort det förr. Nu ska jag väl inte ropa hej förräns jag "provtryckt" nån dag med vatten, men först ska det härda i några dagar.

Tack igen alla som kommit med goda råd!
                      MVH - joe

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Du ser, det var inte så svårt! Bara man är nogrann!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Du ser, det var inte så svårt! Bara man är nogrann!
                          Fortsätter tråden lite till - för jag var nog inte noggrann nog...mycket nog där...det var en liten läcka, minimal, men ändå, i bottenfogen. Jag som trodde den var OK - men icke - så idag har jag skurit bort mer silicon och gjort om även denna fog, nu ska det väl d.. vara tätt. Karet är ju inte stort - 100 liter - men lite charmigt och högt. Vad kunde man ha däri, förutom scalarer?(som jag nog inte ska ha!)

Fundera på att kapa en bit BTN slimline och bygga filterfack i bakkant (se bild nedan - som tumstocken indikerar) för att få ett OK kar som rullar länge utan filterbyte och för att få nån sort naturlig baksida. Vad tror ni om det?
                          MVH - joe

Kommentar

• slarvid
                            Användare
                            • December 2007
                            • 517

Ursprungligen postat av joe
                            Fortsätter tråden lite till - för jag var nog inte noggrann nog...mycket nog där...det var en liten läcka, minimal, men ändå, i bottenfogen. Jag som trodde den var OK - men icke - så idag har jag skurit bort mer silicon och gjort om även denna fog, nu ska det väl d.. vara tätt. Karet är ju inte stort - 100 liter - men lite charmigt och högt. Vad kunde man ha däri, förutom scalarer?(som jag nog inte ska ha!)

Fundera på att kapa en bit BTN slimline och bygga filterfack i bakkant (se bild nedan - som tumstocken indikerar) för att få ett OK kar som rullar länge utan filterbyte och för att få nån sort naturlig baksida. Vad tror ni om det?
                            du kan ju värma o runda den utåt och fästa den i 2 hörn med ett hörn som hamnar bakom... tror du kan klämma in rejlt med filtermtrl bakom då... och ev värmare om du anv det
                            540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• William
                              Användare
                              • December 2006
                              • 93

Jag tror inte heller det är en toppenidé att skära och pussla som tumstocken ligger... Det blir nog mer naturligt med bara en bit i två hörn som slarvid skrev, eller något annat finurligt.

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av William
                                Jag tror inte heller det är en toppenidé att skära och pussla som tumstocken ligger... Det blir nog mer naturligt med bara en bit i två hörn som slarvid skrev, eller något annat finurligt.
                                Kanske det - är inte kanonnöjd precis med "tumstocksförslaget" - det var därför jag frågade!. Men slavids förslag att värma och runda kanske - men går det verkligen att värma och runda en Slimeline...? 1 cm tjock!?
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...