Ngn som odlat signalkräftor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lideby
    Användare
    • March 2008
    • 33

    Ngn som odlat signalkräftor?

    Har skaffat mig en industrifastighet lite utanför Örebro, genom fastigheten rinner Svartån där det finns lite kräftor men mestadels nedanför våran damm.
    Går det att underlätta för kräftorna att föröka sig i befintlig damm eller kan man göra på ngt annat vis?
    Mvh

    Fredrik
    Lindbacka bruk är en stadsnära företagsby i naturskön kulturmiljö vid Svartån strax väster om Örebro.
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

    #2
    Har inte odlat själv, men jag har läst ett tag till fiskodlare.
    Håltegelsten är bra att ha i dammen. Sen ska kräftorna INTE matas med fisk. (bara ibland) Annars får dom smak för det och börjar käka varann.

    Kommentar

    • Lideby
      Användare
      • March 2008
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av HenrikV
      Har inte odlat själv, men jag har läst ett tag till fiskodlare.
      Håltegelsten är bra att ha i dammen. Sen ska kräftorna INTE matas med fisk. (bara ibland) Annars får dom smak för det och börjar käka varann.
      Då vet man vad man ska göra med håltegel i framtiden
      Vet du om de vandrar eller håller sig inom ett område?

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

        #4
        Dom vandrar. Man ska se till att inte ha några hörn i "stängslet". (40-50cm högt nät.) Dom bildar högar i hörnen och således kan en stor del smita genom att klättra på dom andra. En rund cirkel är att föredra.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

          #5
          Du kanske redan räknade ut syftet med hålteglet. Dvs. ypperligt bra gömställen för mindre kräftor. När kräftorna ömsar skal, vill dom helst inte röra på sig, då dom är väldigt sårbara i sitt nya, mjuka skal.

          Kommentar

          • Lideby
            Användare
            • March 2008
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av HenrikV
            Du kanske redan räknade ut syftet med hålteglet. Dvs. ypperligt bra gömställen för mindre kräftor. När kräftorna ömsar skal, vill dom helst inte röra på sig, då dom är väldigt sårbara i sitt nya, mjuka skal.
            Jo det var det jag misstänkte med teglet, min tanke var att försöka underlätta för kräftorna att trivas, vet inte om man ska försöka stängsla av en bit av dammen men misstänker att det kräver tillstånd från länsstyrelsen.

            Kommentar

            Arbetssätt...