Uppbyggnad med moduler 980 l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Ursprungligen postat av joe
    Kärt problem, som sagt. Jag tycker att det ser lite spretigt ut - jag skulle prova att inte sprida ut dem och även att ta ner nån som "klippa" på botten för att få mer "kontraster" och inte "bara" moduler över hela baksidan. Hoppas du förstå och hoppas OK med lite åsikter! Prova och prova igen och till slut så sitter det där! Lycka till!
    Håller med Joe... Placeringen av modulerna på första bilden gillar jag bättre... (även om du bara slängt i allt i karet) men det är väldigt svårt att se på en bild hur det är i verkligheten!

Härlig storlek på karet hur som helst! Skall bli spännande att se fortsättningen...
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lideby
      Användare
      • March 2008
      • 33

Kärt problem, som sagt. Jag tycker att det ser lite spretigt ut - jag skulle prova att inte sprida ut dem och även att ta ner nån som "klippa" på botten för att få mer "kontraster" och inte "bara" moduler över hela baksidan. Hoppas du förstå och hoppas OK med lite åsikter! Prova och prova igen och till slut så sitter det där! Lycka till!
      Är tacksam för andras åsikter, är nog inne på att som du säger att ha ngn modul som går ut över botten och kanske ha lite fritt på mitten.
      Är bara hörnen som är slutgiltiga ännu, där även filtren kommer att sitta.

Såg nån som skrev att man kan solfilma bakrutan vilket jag kommer att testa, men väntar på hjälp att dra fram akvariet först.

Ny möblering med en modul på botten.
      (ser snyggare ut i verkligheten)

/Fredrik

Kommentar

• Lideby
        Användare
        • March 2008
        • 33

Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Man vill ju gärna att vattnet skall passera biobollarna. Ligger pumpen på botten så bör rastret (där vattnet kommer in i filtret) sitta så högt som möjligt. Alternativt tvärtom alltså pumpen vid toppen på modulen och rastret vid botten...

Jag tror att det andra alternativet är bäst eftersom man gärna vill skicka ut vattenströmmen nära ytan för att få bra ytcirkulaton som ger maximal syresättning.

Jag hade en hel BTN bakgrund på mitt första akvarie och då var rastret i ena ändan och pumpen i andra. Den låg på botten med en slang kopplad på utblåset som skickade ut vattnet vid ytan. Fördelen var att jag aldrig behövde stänga av pumpen vid vattenbyte. Men eftersom dina moduler blir lodrätta kommer antingen pumpen eller inloppet hamna ovan ytan vilket gör att du ändå inte kan köra pumpen vid vattenbyte.
        Ska klura lite på om man inte kan sätta in en plexiskiva i modulen så man får en kammare för pumpen och kan leda vattnet genom bollarna utan att det går kortaste vägen... vill ta in vattnet nära botten men inte ha pumpens insug vid ytan men ändå ha ytcirkulation...
        Mvh Fredrik

Biospole....från industrin
        Senast redigerad av Lideby; 08 October 2008, 22:18.

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Ursprungligen postat av Lideby
          Är tacksam för andras åsikter, är nog inne på att som du säger att ha ngn modul som går ut över botten och kanske ha lite fritt på mitten.
          Är bara hörnen som är slutgiltiga ännu, där även filtren kommer att sitta.

Såg nån som skrev att man kan solfilma bakrutan vilket jag kommer att testa, men väntar på hjälp att dra fram akvariet först.

Ny möblering med en modul på botten.
          (ser snyggare ut i verkligheten)

/Fredrik
          Det tar sig verkligen - jag är så avundsjuk. Du har ju så mycket kul framför dig! (inte för att kar som rullar är tråkiga, men det är nåt visst med projekt!) Själv sitter jag i källaren och skär ren silcon från ett åttkantigt kar på 125 liter som ev. ska få en hemmabyggd frogolitbakgrund - men ditt kar har ju en helt annan potential! Fortsätt klura och ge dig inte förrän du är helt nöjd!
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Lideby
            Användare
            • March 2008
            • 33

Det tar sig verkligen - jag är så avundsjuk. Du har ju så mycket kul framför dig! (inte för att kar som rullar är tråkiga, men det är nåt visst med projekt!) Själv sitter jag i källaren och skär ren silcon från ett åttkantigt kar på 125 liter som ev. ska få en hemmabyggd frogolitbakgrund - men ditt kar har ju en helt annan potential! Fortsätt klura och ge dig inte förrän du är helt nöjd!
            Vågar knappt säga hur mycket försenat detta projekt är...köpte akvariet i Maj....Det hela började med att jag kom fram till att mitt 720 kar är ca 20 år gammalt, i min ägo 17 år och kanske borde limmas om...så jag började jaga efter ett ersättningskar men kom till insikt att jag ville ha ett större kar man måste byta upp sig
            Har en trång trappa upp till lgh så kunde inte ha större mått, men var orolig när vi skulle bära upp det, men efter lite lirkande och svärande kom det upp till slut, det var i Augusti.
            Sen stod det på golvet i 3 veckor...och har nu vilat på ställningen fram tills nu.

Nästa stora akvarium ska limmas på plats, tär på vänskapen med dessa lyft och folk fattar inte varför det ska vara så stort, ingen annan de känner har ju det...
            Men har haft mycket annat så jag inte haft tid....

Men nu har jag hängt upp solfilm bakom ser lite roligare ut, men man kanske skulle ha blått istället?

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Hej! Nu ser man lite bättre och på frågan om solfilmen är mitt svar - svart, svart, svart!!! Men det är ju jag. Jag tyucker svart ger det där djupet, det "mystiska bakom"...- medans blå ger ett artificiellt intryck. Men smaken är ju som - ja, du vet.

Apropå tidsrymden för projektet så tycker jag inte att du behöver "skämmas" - det som ska bli bra behöver rejält med ställtid. Själv filade jag lite då och nu på min egna bakgrund och övrigt i ett 310 kar härhemma i nästan ett år (gissa om jag bytte innevånare i tanke många gånger), men nu står det här på arbetsrummet till vänster om mig. Och ja, jag är nöjd. Tiden var en viktig faktor i det arbetet - då jag hann både tänka ut lösningar och förkasta dem innan det var försent!
              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

Ser riktigt bra ut... och med den svarta bakgrunden blir det ännu tydligare att det kommer att bli kanonsnyggt!

Och nu när vi lurat ner en av dina moduler på bottnen...
                - funderar om du skulle testa att sätta en av modulern på högersidan... med tanke på djupet (70cm) borde det vara möjligt att det skulle se bra ut?!

Fixade lite med fotot... orkade inte klistra in modul på sidoväggen eftersom jag behövde joxa med perspektivet då...

OBS!
                Bara lite fundering... det är snyggt som det är på din bild!

-----------------
                Men det är bra att inte stressa! Blir nog ännu roligare när det är klart då!
                - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1553

Peter_A_F förslaget är praktiskt om man vill ha flera insug på olika ställen(vilket jag tycker är bra för det är ett elände när insugen täpper till och måste rensas för att pumparna suger luft).

Förövrigt är det ganska enkelt att kapa av kanterna och skarva moduler eller sammankoppla dem med lite mjuk slang så man kan få vattenflöde genom alla modulerna. Vet inte hur viktigt det är, men jag gjorde så för jag tycker det känns lite fel med moduler där det står samma vatten år ut och år in.

Förövrigt gillade jag idén med att dela av en modul med plastskivor så att det blir lite olika fack och slalomväg för vattneet att gå genom filtret. Smart. Prova det, det är alltid kul med utveckling!
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1553

Jo och så apropå det där med design så är jag själv lite kluven till moduler på botten. Dels för att jag har set moduler som blivit nästan helt färglösa av att sanden "blästrat" dem. Och dels för att det går alldeles utmärkt att använda vanlig sten på botten. Är man orolig för repor mot bottenglaset så kan man limma fast en plastskiva under stenen med silikon.

Däremot tycker jag precis som andra här att det ger en härlig effekt med moduler på kortsidorna och så gillar jag skuggor så jag skulle överväga att limma någon enstak modul mot ytan så att säga d.v.s. bara fästa den mot bakrutan eller en sidoruta och låta den hänga ut i karet och har tomsidan strax ovan ytan upp mot täckglaset. Det ger en riktigt stor 3 effekt om det är en modul som är tjock så att den sticker ner en bit i karet. Det tar ingen bottenyta för fiskarna med de får ett rejält överhäng att stå under.

Kommentar

• Lideby
                      Användare
                      • March 2008
                      • 33

Ursprungligen postat av Olorin
                      Peter_A_F förslaget är praktiskt om man vill ha flera insug på olika ställen(vilket jag tycker är bra för det är ett elände när insugen täpper till och måste rensas för att pumparna suger luft).

Förövrigt är det ganska enkelt att kapa av kanterna och skarva moduler eller sammankoppla dem med lite mjuk slang så man kan få vattenflöde genom alla modulerna. Vet inte hur viktigt det är, men jag gjorde så för jag tycker det känns lite fel med moduler där det står samma vatten år ut och år in.

Förövrigt gillade jag idén med att dela av en modul med plastskivor så att det blir lite olika fack och slalomväg för vattneet att gå genom filtret. Smart. Prova det, det är alltid kul med utveckling!
                      Blev ganska bra tror jag, sågade ut i plexi efter en mall av tenntråd, vattnet kommer in i botten på ena sidan och sugs upp ur botten på andras sidan så då passerar det den längsta vägen.
                      Lägger upp en liten bild beskrivning.
                      Men detta är inte helt färdig ännu.
                      Mvh
                      Fredrik

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1553

Ser ju intressant ut, vad har du fyllt med? Ser ut som grejjer min mormor brukade ha i håret

Kommentar

• Lideby
                          Användare
                          • March 2008
                          • 33

Ser ju intressant ut, vad har du fyllt med? Ser ut som grejjer min mormor brukade ha i håret
                          Är en biospole som dom använder till rening av vatten inom industrin, skickade en bioboll från dupla till en firma för länge sedan som vart nyfiken när jag sa vad de kostade...En vecka senare kom det två stora kartonger med såna här spolar som tack... de har vilat i min källare i 15 år...

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1553

Ursprungligen postat av Lideby
                            Är en biospole som dom använder till rening av vatten inom industrin, skickade en bioboll från dupla till en firma för länge sedan som vart nyfiken när jag sa vad de kostade...En vecka senare kom det två stora kartonger med såna här spolar som tack... de har vilat i min källare i 15 år...
                            Det låter lite som de anser att man kan stoppa i vilken trasslig plastbit som helst och att biobollar är lite överreklamerat trams, eller?

Kommentar

• Gäst

Det låter lite som de anser att man kan stoppa i vilken trasslig plastbit som helst och att biobollar är lite överreklamerat trams, eller?
                              Det kan man väll, huvudsaken är väll att det finns mycket yta? eller är jag ute å cyklar?

Kommentar

• Lideby
                                Användare
                                • March 2008
                                • 33

Ursprungligen postat av Krille J-son
                                Det kan man väll, huvudsaken är väll att det finns mycket yta? eller är jag ute å cyklar?
                                Presis som du säger så vill man ha en stor yta på så lite plats som möjligt, visst finns det bättre biobollar men det blir så pass stort filter ändå med 4 moduler som filter.
                                Dessutom så byter jag vatten varje vecka, så det ska nog bli bra i slutänden.
                                Mvh
                                Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...