Auktion i Göteborg 29 November 2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Tror ni att det kan vara något intresse för ett Frontosa par? Funderar att ta med mig några fiskar för att renodla beståndet i min fisksoppa.

Men vet inte ännu om jag har möjlighet att komma ifrån...
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Tror ni att det kan vara något intresse för ett Frontosa par? Funderar att ta med mig några fiskar för att renodla beståndet i min fisksoppa.

Svårt att säga - helt osannolikt är det väl inte. I värsta fall får de väl återvända hem med dig - det är ju inte alltför långt till Lerum!

Bara nio (9) dagar kvar till auktionen den 29/11...
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av Tony
        Jaha, där rök det lite finfina firrar från auktionen .. jag hade gladeligen bjudit en hel del för killisarna!
        Ja det var inte min mening att fördärva för dig Tony, men killisar är också lite känsliga, så det kanske är bättre att ringa Anders och kolla om han har fler.
        Annars är det ju bara att åka upp till Kent, mindre risk mycket dyrare, men vad gör man inte för att fisken ska överlevaJanne

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Peter_A_F

jo, det tycker jag är en bra ide, och säg då ett minipris vad du vill ha för dom, och får du inte vad du begär så ta med dom hem igen.
          Men se bara till att inte mata dom 2 dagar innan, singelpacka och stora påsar.
          Syrgas tror jag att det finns på auktionen, så då kan man trycka ner lite syrgas efter några timmar.
          Ja nu kom jag på en grej, varför tar man inte fiskarna först, och resten senare för att fiskarna har ju inte alltid sett så bra ut i påsarna.
          Ja, det vore skoj att höra någon ansvarig för fiskauktionen att svara på den frågan.Janne

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Ursprungligen postat av malawijanne
            jo, det tycker jag är en bra ide, och säg då ett minipris vad du vill ha för dom, och får du inte vad du begär så ta med dom hem igen.
            Men se bara till att inte mata dom 2 dagar innan, singelpacka och stora påsar.
            Syrgas tror jag att det finns på auktionen, så då kan man trycka ner lite syrgas efter några timmar.
            Ja nu kom jag på en grej, varför tar man inte fiskarna först, och resten senare för att fiskarna har ju inte alltid sett så bra ut i påsarna.
            Ja, det vore skoj att höra någon ansvarig för fiskauktionen att svara på den frågan.Janne
            Hej, här kommer lite svar på ditt inlägg Janne. Sen är jag inte säker på om du skall ta det som ett svar från "nån som är ansvarig" utan mer som mina egna tankar och så

Minimipris är så klart bra, men samtidigt så är det ju också tjusningen med att gå på auktion, man skall kunna göra lite fynd också. Själv har jag sålt fiskar de sista två åren så jag vet vad som betalas, men om man enbart säljer sina saker för att man skall få mesta möjliga krona i betalt, ja då är inte auktion det första försäljningssättet, jag ser det som ett skoj sätt att träffa andra akvarister, bidra till klubbens ekonomi samt att "kunna bli av med udda saker, udda fiskar osv, men det är ju förutsatt att det är billigt i så fall." Om det blir för billigt så kan man väl ropa hem sina egna saker (vilket jag vet flera som gjort och därmed skänt 20% ändå till klubben...).

Syrgas kommer att finnas, vi kommer även ha extra påsar i det fall som vi behöver packa om fisk helt och hållet.

Att ta fiskarna först kan kanske vara en okej idé, men det finns en del nackdelar också, för det första så vet jag inte om fiskarna kommer i "hemmavatten" bara för att man tar dom först, och om dom i så fall skulle göra det så innebär det ju att den som köpt dom har lämnat auktionen tidigare bara för att åka hem med fisken och det är ju tråkigt för alla andra som har saker att sälja om det blir mindre och mindre folk när fisken är såld. Jag tycker det har varit ganska bra när vi har haft en blandad mix av saker under hela dagen.

En fördel med att ta fisk tidigt är så klart att man slipper att "alla skall ta i alla påsar" bara för att kolla på fisken, vilket i sig kanske är stressande osv, utan när fisken är såld finns ingen anledning för någon annan att kolla i påsar. Jag är dock inte säker på om den fördelen överväger såpass att vi skall dela upp auktionen. Det går ju alltid att märka påsarna med "hanteras varsamt"/"lyft ej i onödan" eller annan adekvat text.

Kommer du och Christina på auktionen förresten? Kanske läge att du säljer lite rödzebror eller nån annan fisk på auktionen? eller du har kanske ett gäng med tillbehör som ligger och skräper hemma i huset?
            Jag har två stycken tomma 220 liter kar men det är det väl kanske ingen som vill betala nått för så jag kanske får köpa ett till och sätta upp en ställning istället med dom....
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Byttorp
              Hej, här kommer lite svar på ditt inlägg Janne. Sen är jag inte säker på om du skall ta det som ett svar från "nån som är ansvarig" utan mer som mina egna tankar och så

Minimipris är så klart bra, men samtidigt så är det ju också tjusningen med att gå på auktion, man skall kunna göra lite fynd också. Själv har jag sålt fiskar de sista två åren så jag vet vad som betalas, men om man enbart säljer sina saker för att man skall få mesta möjliga krona i betalt, ja då är inte auktion det första försäljningssättet, jag ser det som ett skoj sätt att träffa andra akvarister, bidra till klubbens ekonomi samt att "kunna bli av med udda saker, udda fiskar osv, men det är ju förutsatt att det är billigt i så fall." Om det blir för billigt så kan man väl ropa hem sina egna saker (vilket jag vet flera som gjort och därmed skänt 20% ändå till klubben...).

Syrgas kommer att finnas, vi kommer även ha extra påsar i det fall som vi behöver packa om fisk helt och hållet.

Att ta fiskarna först kan kanske vara en okej idé, men det finns en del nackdelar också, för det första så vet jag inte om fiskarna kommer i "hemmavatten" bara för att man tar dom först, och om dom i så fall skulle göra det så innebär det ju att den som köpt dom har lämnat auktionen tidigare bara för att åka hem med fisken och det är ju tråkigt för alla andra som har saker att sälja om det blir mindre och mindre folk när fisken är såld. Jag tycker det har varit ganska bra när vi har haft en blandad mix av saker under hela dagen.

En fördel med att ta fisk tidigt är så klart att man slipper att "alla skall ta i alla påsar" bara för att kolla på fisken, vilket i sig kanske är stressande osv, utan när fisken är såld finns ingen anledning för någon annan att kolla i påsar. Jag är dock inte säker på om den fördelen överväger såpass att vi skall dela upp auktionen. Det går ju alltid att märka påsarna med "hanteras varsamt"/"lyft ej i onödan" eller annan adekvat text.

Kommer du och Christina på auktionen förresten? Kanske läge att du säljer lite rödzebror eller nån annan fisk på auktionen? eller du har kanske ett gäng med tillbehör som ligger och skräper hemma i huset?
              Jag har två stycken tomma 220 liter kar men det är det väl kanske ingen som vill betala nått för så jag kanske får köpa ett till och sätta upp en ställning istället med dom....
              Ja ni gör som ni vill, men jag tycker fortfarande att man ska auktionera ut fiskarna först.
              Med minipris så menade jag inte att alla skulle ha ett minipris, men det kunde vara bra i detta fallet, med Peters frontoser.
              Jag och Qristina lär väl dyka upp på auktionen, jag var ju nere i malmö och köpte en liten ställning med baljor, så att jag har lite plats över.
              Förresten så ska jag berätta att du kallar Qristina för Christina, det kommer hon säkert att bli glad för, (min före detta hette Christina).
              Ja vi ses på auktionen.Janne

Kommentar

• Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja ni gör som ni vill, men jag tycker fortfarande att man ska auktionera ut fiskarna först.
                Med minipris så menade jag inte att alla skulle ha ett minipris, men det kunde vara bra i detta fallet, med Peters frontoser.
                Jag och Qristina lär väl dyka upp på auktionen, jag var ju nere i malmö och köpte en liten ställning med baljor, så att jag har lite plats över.
                Förresten så ska jag berätta att du kallar Qristina för Christina, det kommer hon säkert att bli glad för, (min före detta hette Christina).
                Ja vi ses på auktionen.Janne
                haha, vi syns där ( det är mig du hittar med lösskägg och peruk...) blanda dock inte ihop mig med Kjell F, han har bara helskägg....
                Hälsa Kristina att vi syns på lördag
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

Någon som kommer dyka upp med lite roliga sa/ca ciklider?
                  Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• andmob
                    Användare
                    • November 2003
                    • 72

ca

4 små jaguarer i ca 5-10 cm storlek får följa med. Roliga är väl upp till betraktaren Jag älskar dem, men misstänker att de snart blir blir för stökiga för sina rumskompisar.

Ursprungligen postat av KuRtaN

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Lite Geophaugus blir det iallfall Sedan får vi se.
                      PS
                      Tony har mailat dig men inte fått något svar men man kanske kan ta vilket exell som helst.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Lugna och fina. Excel-bladet kommer på söndag. Ni packar väl ändå inte sakerna innan dess?
                        Tony Englund

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Ursprungligen postat av KuRtaN
                          ja några sorter blir det nog
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Lozer
                            Användare
                            • March 2007
                            • 54

Det kommer inte alls att komma ut ngn lista nu när det närmar sig? Skulle vara kul att se vad som erbjuds och då skulle man kanske kunna förbereda sig lite hemmavid också.
                            Om man ser ngt man bara skall ha så kan det vara bra att förbereda ett eller ett par kar till dess.
                            Sen kan det vara bra att förbereda sambon att jag skall investera i klappar till mig själv.
                            "ALLT är värt ett försök"

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Jag har nu mailat ut förregisteringsprylar till alla intresserade!

Det är hittils ca 120 poster vilket inte är illa!

Är det någon mer som vill regga i förväg går det fint att maila mig. Ni måste dock skicka tillbaka listan senast på fredag kl 20.00 för att jag skall slippa se Idol och all annan skit på fredags-tv'n

maila till tony.englund(snabel-a)gmail.com för en excelfil!
                              Tony Englund

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av Tony
                                Jag har nu mailat ut förregisteringsprylar till alla intresserade!

Det är hittils ca 120 poster vilket inte är illa!

Är det någon mer som vill regga i förväg går det fint att maila mig. Ni måste dock skicka tillbaka listan senast på fredag kl 20.00 för att jag skall slippa se Idol och all annan skit på fredags-tv'n

maila till tony.englund(snabel-a)gmail.com för en excelfil!
                                Jag kommer också med ett mail för några poster - ska bara kolla lite med känningar först...lite hemlig

Känns bra att det är 120 poster - det blir säkert en kanonauktion!! Och förhoppningsvis ska du inte behöva missa idol etc. Vid den tiden borde väl alla vara klara med sina poster och du ska kunna slappa lite vid TV:n...?
                                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...