Auktion i Göteborg 29 November 2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av olaJ
    Är det sug efter malar på auktionen? För då kanske man skulle ta med ett gäng L-malsyngel? Vad tror ni?
    Absolut Ola - håller med föregående talare, malar brukar rulla bra i buden! Så ta med några om du vill!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av olaJ
      Ok, då kan jag nog ta med en 6-7 sorters malar, skall man ta 5-6 stycken i varje påse eller vad är lämpligt, de 30:- i startsumma är väl per påse eller hur räknar man?
      Du hann svara innan jag hann hålla med Nicklas - men svaret var ju inte fy skam. Jättespännande med alla dessa mal"barn...

Vilka sorter - kan du avslöja det nu?
      MVH - joe

Kommentar

• Anders i Askim
        • February 2008
        • 1031

Hej!
        Kul med auktion på hemmaplan. (mindre än 10 min körväg)
        Funderar på att ta med mig följande.
        - Lamprichthus tanganicanus F2 (Tanganyika killi)
        - Enantiopus sp. Kilesa F1
        - Xenotilapia papilio tembwe F2
        Alla fiskar är från egen odling.
        Finns det intressa av dessa firrar och hur stora grupper är av intresse?
        Vidare så funderar jag på hur man rent praktiskt löser problemet med stress?
        Samtliga av ovan stående arter är kända för att vara lätt stressade.
        Självklart skall samtliga firrar singelpackas men mycket påsar blir det och det vill ju till att grupperna hålls isär.
        mvh Anders
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Skulle det inte funka med att ha dessa fiskar som blir hyperstressade i frigolitlådor och ha foto på dom med storlek o.s.v? Är ju inte meningen att dom ska stressas sönder bara för att bli sålda heller tycker jag. Samtidigt är det ju kul om det kommer lite sån fisk till auktionen också. Skulle tro att dom som är intresserada av dessa fiskar har full förståelse för att dom inte ska visas upp i plastpåsar där alla vrider å vänder på dom. "Kunden" vill ju ha så pigga och friska fiskar som möjligt när denne kommer hem.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• olaJ
            Användare
            • August 2003
            • 584

Ursprungligen postat av joe
            Du hann svara innan jag hann hålla med Nicklas - men svaret var ju inte fy skam. Jättespännande med alla dessa mal"barn...

Vilka sorter - kan du avslöja det nu?
            Skulle kunna ta med några L-007, L-066, L-183, L-144, L-089, + ev. ett antal till som jag inte bestämt mig för ännu.
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Ola (och alla andra såklart), så snart ni vet ungefär hur många poster ni kommer ta med kan ni väl skicka ett mail till mig, så får ni tillbaka ett excelblad som ni kan fylla i.
              Tony Englund

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ganska snart bara 10 dagar kvar till till auktionen den 29/11...

Och det verkar bli rena malrallyt - kört hårt Ola!
                MVH - joe

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Hej!
                  Kul med auktion på hemmaplan. (mindre än 10 min körväg)
                  Funderar på att ta med mig följande.
                  - Enantiopus sp. Kilesa F1
                  Alla fiskar är från egen odling.
                  Finns det intressa av dessa firrar och hur stora grupper är av intresse?
                  Vidare så funderar jag på hur man rent praktiskt löser problemet med stress?
                  Samtliga av ovan stående arter är kända för att vara lätt stressade.
                  Självklart skall samtliga firrar singelpackas men mycket påsar blir det och det vill ju till att grupperna hålls isär.
                  mvh Anders
                  Ja det var grymma fiskar fiskar du har Anders, och väldigt känsliga.
                  Jag tycker nog att du ska sätta ut en annons istället, för att det mår dina fiskar mycket bättre utav, och du är lär nog även kunna få ut lite mera pengar för dom, för priserna på både tanganyika och malawi brukar vara långt under, mot att man får för dom i en zooaffär, plus att det brukar alltid ta några timmar innan auktionen är över, och det tror jag inte är så bra för dina små yngel.Janne

Kommentar

• HenrikV
                    Användare
                    • February 2007
                    • 697

Ojojoj! Nu ångrar man nästan sig att man flyttade därifrån. Men bara nästan...

Kommentar

• Byttorp
                      Användare
                      • November 2003
                      • 1585

Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det var grymma fiskar fiskar du har Anders, och väldigt känsliga.
                      Jag tycker nog att du ska sätta ut en annons istället, för att det mår dina fiskar mycket bättre utav, och du är lär nog även kunna få ut lite mera pengar för dom, för priserna på både tanganyika och malawi brukar vara långt under, mot att man får för dom i en zooaffär, plus att det brukar alltid ta några timmar innan auktionen är över, och det tror jag inte är så bra för dina små yngel.Janne
                      Helt enig med dig Janne, men som en kompromiss så kanske man kan ha med "fiskarna" men inte fysiskt utan fota en bild och skriv ut och sätt ett minimipris, sen är det ju upp till köparen (som troligen bor i närheten av gbg) att hämta upp fiskarna hos dig. Detta gör att vi får minimalförflyttning av känslig fisk men samtidigt att vi får möjlighet att ropa ut/in mer fisk (dessutom till ett minimipris som du sätter själv) Går inte fisken för det priset så är ju just fördelen...att den inte störts av en massa tittande och lyftande i påsar, stress med singelpack osv...
                      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                      Ordförande GCG

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Ursprungligen postat av Byttorp
                        Helt enig med dig Janne, men som en kompromiss så kanske man kan ha med "fiskarna" men inte fysiskt utan fota en bild och skriv ut och sätt ett minimipris, sen är det ju upp till köparen (som troligen bor i närheten av gbg) att hämta upp fiskarna hos dig. Detta gör att vi får minimalförflyttning av känslig fisk men samtidigt att vi får möjlighet att ropa ut/in mer fisk (dessutom till ett minimipris som du sätter själv) Går inte fisken för det priset så är ju just fördelen...att den inte störts av en massa tittande och lyftande i påsar, stress med singelpack osv...
                        Ja nu gällde det Anders, men det är en jättebra ide Magnus, för att det vore synd om någon här i sverige har lyckats få fram lite yngel på papillio, och sedan kanske dör i en påse i frölunda, nej det vore synd på så rara ärtorJanne

Kommentar

• Anders i Askim
                          • February 2008
                          • 1031

Hej

Magkänslan i mitt tidigare inlägg är bekräftat. Tack MalawiJanne o Byttorp.
                          Även om jag har mindre än 10 min till auktionen så skall fisken ligga en bra stund och innan den är i akvarium igen på kvällen.

Det efterlystes fisk till auktionen men mina arter lämpar sig dåligt för den 29/11.

Är man intresserad av arterna ovan så simmar dessa i Nol.

Mvh Anders
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Jaha, där rök det lite finfina firrar från auktionen .. jag hade gladeligen bjudit en hel del för killisarna!
                            Tony Englund

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Hej

Magkänslan i mitt tidigare inlägg är bekräftat. Tack MalawiJanne o Byttorp.
                              Även om jag har mindre än 10 min till auktionen så skall fisken ligga en bra stund och innan den är i akvarium igen på kvällen.

Det efterlystes fisk till auktionen men mina arter lämpar sig dåligt för den 29/11.

Är man intresserad av arterna ovan så simmar dessa i Nol.

Mvh Anders
                              Jag tror - trots att det är kul med lite häftiga firrar till auktionen - att du gjorde helt rätt Anders. Det blir ingen kul auktion om vi ska stressa sönder föremålen för vår hobby. Det finns sannolikt en hel del andra poster att ropa på ändå!
                              MVH - joe

Kommentar

• Anders i Askim
                                • February 2008
                                • 1031

Ursprungligen postat av joe
                                Jag tror - trots att det är kul med lite häftiga firrar till auktionen - att du gjorde helt rätt Anders. Det blir ingen kul auktion om vi ska stressa sönder föremålen för vår hobby. Det finns sannolikt en hel del andra poster att ropa på ändå!
                                Tack för det.
                                Ja även om fisken lever vid hemkomst är risken att dom dör senare i karet.
                                Att senare få höra att det var kassa fiskar är inget man vill.

Vidare så är det fiskarna som måste gå i första rummet.

Vi ses där. / Anders
                                Mvh Anders

Kommentar

Arbetssätt...