Hur högt kH??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Hur högt kH??

    Kan man ha hur högt kH som helst? Anatr inte, men jag är lite nyfiken på de olika värdena och om det spelar roll...

    Jag roll spelar det ju att ha någorlunda för stabiliteten - om jag förstått rätt - men jag är ny med att använda bikarbonat och senaste mätningarna i stora karet ger ca. 8.5pH (bra!) och 20-23 kH och det är väl också bra för stabiliteten antar jag. Men undrar ändå. Nån som orkar reda ut begreppen?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Kom igen - nån. Hur högt kan kH bli? Finns det nån gräns eller är det bara ju högre dess bättre som gäller? Kanske en idiotisk fråga - men passa på att klippa till med ett halsbrytande svar då
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

      #3
      Jag vet inte var maxgränsen går men mitt KH ligger på 38 direkt ur kranen (egen brunn). Grym bufferförmåga är det. Blandar jag 95% RO med 5% från kranen så ligger PH fortfarande på 8 eller strax över. Afrikanska ciklider trivs utmärkt i detta vatten och ynglar av sig som turbokaniner.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av patrickeriksson
        Jag vet inte var maxgränsen går men mitt KH ligger på 38 direkt ur kranen (egen brunn). Grym bufferförmåga är det. Blandar jag 95% RO med 5% från kranen så ligger PH fortfarande på 8 eller strax över. Afrikanska ciklider trivs utmärkt i detta vatten och ynglar av sig som turbokaniner.
        Passar ju precis till dina fiskar - har också egen brunn, med OK pH 7.5 - lite lågt till VF Tanganyika (mina nya hästnosar) - därför bikarbonat nu, men mina victorior (ej VF!!) klagar inte. Men inget vidare kH/buffer (sisådär 4-6).

        Lite avis på alla dina fina Victoria, kör hårt. Kanske jag kan få "tillstånd" att bygga ett fiskrum i källaren vad det lider. Då j...lar!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        Arbetssätt...