Hur fångar man yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

    Hur fångar man yngel?

    Har yngel i mitt sällskapskar som jag inte lyckas fånga.
    Hittade 40-talet i karet igår kväll, rev undan nästan all sten jag hade i karet men min rot kunde jag av praktiska skäl inte plocka ur då den är 180cm lång.
    Jag lyckades knipa ett yngel på 2 timmars arbete med håvningar som slutade fulla med grus och uppdragna växter.

    Någon som har ett sspecialknep för att fånga dem?
    Har funderat på att suga upp dem med en våtsug men är rädd för att de då kommer att dö.

    Tips, någon ?
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

    #2
    Ursprungligen postat av Slagskott
    Har yngel i mitt sällskapskar som jag inte lyckas fånga.
    Hittade 40-talet i karet igår kväll, rev undan nästan all sten jag hade i karet men min rot kunde jag av praktiska skäl inte plocka ur då den är 180cm lång.
    Jag lyckades knipa ett yngel på 2 timmars arbete med håvningar som slutade fulla med grus och uppdragna växter.

    Någon som har ett sspecialknep för att fånga dem?
    Har funderat på att suga upp dem med en våtsug men är rädd för att de då kommer att dö.

    Tips, någon ?
    Sug upp dom det har funkat för mej

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Slagskott
      Har yngel i mitt sällskapskar som jag inte lyckas fånga.
      Hittade 40-talet i karet igår kväll, rev undan nästan all sten jag hade i karet men min rot kunde jag av praktiska skäl inte plocka ur då den är 180cm lång.
      Jag lyckades knipa ett yngel på 2 timmars arbete med håvningar som slutade fulla med grus och uppdragna växter.

      Någon som har ett sspecialknep för att fånga dem?
      Har funderat på att suga upp dem med en våtsug men är rädd för att de då kommer att dö.

      Tips, någon ?
      Vad är det för yngel? Det kanske kan vara en bra början!? Och kanske kan du vänta lite tills de växt till sig...eller finns det tacksamma middagsgäster i samma kar? Suga upp dem tror jag i och för sig skulle kunna funka alldeles utmärkt - eller prova den klassiska petflaskeryssjan. Klipp av tippen på en petflaska - vänd toppen och passa in den i nederdelen (täta ev.) lägga i nåt riktigt godis och placera i karet. Hoppas du förstod. Lycka till!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Slagskott
        Användare
        • May 2007
        • 180

        #4
        Tack Joe, blir en fälla av det hela då.
        Ja, ynglen droppar av en efter en och det blir sällan några överlevande med så mycket andra fiender i karet.
        – Säger man Mark eller Marc?
        – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
        ---
        Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag brukar alltid suga ur dem, har funkat för mig iallafall.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Hoppas det funkar! Men jag undrar fortfarande vilken fisk du fått yngel av? Bara lite nyfiken
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Slagskott
              Användare
              • May 2007
              • 180

              #7
              Våtdammsugarn får jag isf. låna på jobbet, problemet är att det är betong och tegelrester i tunnan från kärnborrning så jag vet inte riktigt hur friska ynglen är sen haha.

              Det är yngel av lejonhuvudciklid, inget speciellt så sett men tänkte spara dem till lilltjejen i familjen.
              – Säger man Mark eller Marc?
              – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
              ---
              Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Slagskott
                Våtdammsugarn får jag isf. låna på jobbet, problemet är att det är betong och tegelrester i tunnan från kärnborrning så jag vet inte riktigt hur friska ynglen är sen haha.

                Det är yngel av lejonhuvudciklid, inget speciellt så sett men tänkte spara dem till lilltjejen i familjen.
                Nja det är nog inte att rekomendera

                Ta en slang, sug i den så du får hävert och ner i hink eller annat passande.

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Slagskott
                  Våtdammsugarn får jag isf. låna på jobbet, problemet är att det är betong och tegelrester i tunnan från kärnborrning så jag vet inte riktigt hur friska ynglen är sen haha.

                  Det är yngel av lejonhuvudciklid, inget speciellt så sett men tänkte spara dem till lilltjejen i familjen.
                  Våtdammsugare - det var nog dagens overkill...med betoning på kill - använd inte den!! Jag var mer inne på samma linje som Krille, alltså häverta ur dem.

                  OK - lejonhuvudsiklid´, det är ingen enkel match att håva ut. Har egen erfarenhet av det och jag lyckades inget vidare heller till en början...men skam den som ger sig. 2-3 per kväll en tid - typ överraskning och bara håvning 2-5 minuter, sen var det lika bra att ge sig. Men dessa borde ju kunna vara relativt kapabla att klara sig i ett kar även med andra (och med rejält stöddiga föräldrar!!) En trevlig och intressant ciklid tycker jag - har inga kvar nu, men funderar på att skaffa lillkusinen Tinati!

                  Lycka till med petflaske modellen - men använd för allt i världen inte dammsugaren!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

                    #10
                    Jag har som sagt en rot som är 180cm lång och "foten" på roten är precis så den går i karet, att jag ens fick tag i ett yngel igår är ju nästan en gåta
                    (med tanke på all omöjlig terräng)
                    Nu slängde jag i 2 fällor igår, tjejen flyttade den ena imorse och nu låg 15 yngel i ena fällan så jag vill ge ett jättetack, fantastiskt bra
                    Senast redigerad av Slagskott; 06 October 2008, 17:48.
                    – Säger man Mark eller Marc?
                    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                    ---
                    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Slagskott
                      Jag har som sagt en rot som är 180cm lång och "foten" på roten är precis så den går i karet, att jag ens fick tag i ett yngel igår är ju nästan en gåta
                      (med tanke på all omöjlig terräng)
                      Nu slängde jag i 2 fällor igår, tjejen flyttade den ena imorse och nu låg 15 yngel i ena fällan så jag vill ge ett jättetack, fantastiskt bra
                      Kul att det funkade - långt bättre än jag själv vågade tro. 15 i ett svep utan en massa vatten i rummet och svordomar, det var inte illa! Var rädd om de små telningarna!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Slagskott
                        Användare
                        • May 2007
                        • 180

                        #12
                        Ursprungligen postat av joe
                        Kul att det funkade - långt bättre än jag själv vågade tro. 15 i ett svep utan en massa vatten i rummet och svordomar, det var inte illa! Var rädd om de små telningarna!
                        Totalt, med den lilla jag lyckades håva är det 16 stycken i ett eget kar.
                        2 PETflaskor ligger fortfarande i karet men de ekar bra tomma, nybörjartur månne?
                        – Säger man Mark eller Marc?
                        – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                        ---
                        Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Slagskott
                          Totalt, med den lilla jag lyckades håva är det 16 stycken i ett eget kar.
                          2 PETflaskor ligger fortfarande i karet men de ekar bra tomma, nybörjartur månne?
                          Kanske det - det lär sig ju också...men riktigt så tomt tycker jag inte att det borde vara. 15 + 0 + 0 + 0 hrm? Lägg i nåt riktigt godis! Annars blir de ju enklare att fånga när de blir lite större. jag lurade med håven i mathörnet - och det funkade om man tog det sisådär varannan dag...tålamod!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Slagskott
                            Användare
                            • May 2007
                            • 180

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            Kanske det - det lär sig ju också...men riktigt så tomt tycker jag inte att det borde vara. 15 + 0 + 0 + 0 hrm? Lägg i nåt riktigt godis! Annars blir de ju enklare att fånga när de blir lite större. jag lurade med håven i mathörnet - och det funkade om man tog det sisådär varannan dag...tålamod!
                            Jag kör med pellets, flingfoder, räkmix...

                            Grejen är att de inte överlever i karet så speciellt länge.
                            Kanske får 1-3 yngel som klarar av sin barndom vilket är lite tråkigt.
                            – Säger man Mark eller Marc?
                            – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                            ---
                            Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av Slagskott
                              Jag kör med pellets, flingfoder, räkmix...

                              Grejen är att de inte överlever i karet så speciellt länge.
                              Kanske får 1-3 yngel som klarar av sin barndom vilket är lite tråkigt.
                              Det var ju det - glömde Det är ju lite tråkigt, men jag har ändå inget bättre tips just nu. Å andra sidan är 16 räddade inte så illa!

                              Jag antar att nån av mina Rock kribensis tuggat utan att jag sett det i stora karet - anledningen är att det finns ett (1) yngel som gömmer sig i en skreva i bakgrunden som jag sett. Det är 1 utav normalt 20-30 och de andra måste ha försvunnit i princip efter första spottningen för annars hade jag nog sett nån. Så kan det också gå...

                              Hoppas du kan lura in nån mer i "ryssjan"...byt plats på dem lite då och då och prova kanske med några bitar ärtor eller brysselkål eller en liten bit räka...
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...