Att köpa eller inte köpa begagnade akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Att köpa eller inte köpa begagnade akvarium?

    Det är dagens provocerande fråga
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Förstår inte det provocerande i frågan

    Men ska jag ha en burk i vardagsrummet med lite storlek på så blir det helst ett nytt, men jag har även ett begagnat 540liters där. Dom övriga är nytillverkade.
    Yngelburkar kanske man lättare köper begagnade, men ska man bara ha en eller två så blir det nog nytt där oxå, om jag inte direkt hittar något passande på typ blocket.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Silikonet ska vara OK, annars ska man inte köpa det för mer än vad glaset kan anses vara värt.

      Akvarier blir repiga så vardagsrumsakvariet ska gärna vara nytt. Man får ju kolla på det. Är det inga repor så är det ju samma sak som nytt.

      Jag har ett par gånger köpt ett billigt begagnat och sedan använt alla prylar men köpt ett nytt akvarium. Det "gamla" har jag sedan inte haft i vardagsrummet utan haft till yngel och kört med powerhead och filtermatta och fulbelysning.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

        #4
        Som nybörjare tycker jag det vara helt OK att köpa ett beganat...

        Man får oftast ett komplett akvarie med allt man behöver. Det är betydligt billigare än ett nytt och det gör det lättare att byta upp sig om intresset håller i sig.

        Jag började med ett 375 i våras med BTN bakgrund... växte ur det och köpte ett kanonfint 720 nu i sommras. Det ingick en hel del fisk i det sistnämnda och det kan vara ett bra sätt att bekanta sig med olika arter... jag tror att som nybörjare trivs man väldigt bra med fisksoppa... ett bra sätt tycker jag att lära känna olika arter och kanske hitta några favoriter.

        Vad blir nästa steg? Tja... för mig är det nog att hålla liv i de fiskar jag har och se dem utvecklas... men det lär nog gå åt färre sorter och mer biotopriktig miljö eftersom jag även tycker det är spännande med tekniken och inredningen.

        Så min slutsats är att begagnat är helt rätt! Har köpt två detta år, sålt ett samt även fått ett begagnat 180 liters med BTN moduler som står förvarat hos systerna i brist på plats just nu.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Förstår inte det provocerande i frågan
          Vänta bara, det lär komma någon gammal UV från branschen som blir provocerad av sjunkande försäljning eller nåt...
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Silikonet ska vara OK, annars ska man inte köpa det för mer än vad glaset kan anses vara värt.
            Ja, det har jag hört jag med, men jag kan inte avgöra om silikonet är bra eller dåligt om det nu inte är så att det helt saknas på sina ställen. Hur avgöra man vad som är bra dåligt silikon?

            Kör själv ett 20 år gammalt kar som jag hade i källaren i 15 år och det håller tätt. Vet inte om det är galenskap, men det verkade lika fint som ett nytt i mina ögon så jag drog igång det. Men det var som sagt ett kar som jag hade stående. Själv är jag för feg för att köpa kar som är äldre än 5-6 år.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              Mina förhållningsregler: ska det vara i lägenheten, helst nytt men begagnat går också bra, dock inte utan omlimning, inte så stort jobb ändå att limma om ex. 540. I lokalen kan man gå lite på känn, inte hela världen om ett kar skulle börja läcka, vilket det gjort en gång också.

              Men, jag tar inte in ett begagnat kar i lägenheten utan omlimning oavsett skick på silikonet. Är det omlimmat, vad vet man vilken klåpare som gjort det?

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                I dryga 50 år har jag klarat mig undan att köpa sprillans nytt akvarium, däremot så har jag limmat akvarium av sprillans nytt glas! (Samma sak?!)
                Frågan är inte provocerande. Köp vad du har råd med och lägg pengarna på fisk, inredning och filter/pumpar.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Jag har köpt begagnat och dom fungerar hur bra som helst /Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Guy_P
                    Användare
                    • April 2002
                    • 301

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Vänta bara, det lär komma någon gammal UV från branschen som blir provocerad av sjunkande försäljning eller nåt...
                    Tvivlar starkt på att någon blir provocerad eftersom det inta är på akvarium de tjänar de stora pengarna på. Du får nog hitta på något bättre om du vill provocera.
                    Guy

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy_P
                      Tvivlar starkt på att någon blir provocerad eftersom det inta är på akvarium de tjänar de stora pengarna på. Du får nog hitta på något bättre om du vill provocera.
                      Vi får se, de brukar aldrig kunna hålla sig undan om det finns ens en liten slant att förlora(kom igen ni vi vet vilka ni är).

                      Dags för en tråd om gråimport av hundmat då kanske? Där verkar finnas en massa stålar.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin

                        Dags för en tråd om gråimport av hundmat då kanske? Där verkar finnas en massa stålar.
                        Den tråden får du starta på ett hundforum!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Den tråden får du starta på ett hundforum!
                          Nä, det tillhör här eftersom så många magra akvarieägare livnär sig på försäljningen av hundmat eftersom vi småländska snålakvarister på sin höjd tolererar 500% påslag på fisk Och det här är ju forumet för NCS(NäringsidkaresrättatttjänaCiklidStålar) :b

                          Förövrigt anser jag att forumet är ett uland på smileysidan.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...