Hon gjorde det igen... Nu är det jag som lägger täckglas över filterkuberna!! Sen ska jag göra en ram på 6-8 cm som ska placeras runt akvariet. Inga fler fiskar på golv eller i filter...
neolamprologus furcifer
Kollaps
X
-
-
lol! låter som att furcifer är som muränor, allt måste vara hermetiskt tillslutetTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Hon har blivit mer och mer aggressiv i sitt vårdande ju mer ynglen spridit ut sig. Hon får en jäkla fart när hon jagar bort inkräktare och flyr de mot ytan så följer hon efter och fortsätter över och plums ner bland kuberna. Tur att det inte har varit på sidorna eller framrutan...ÄN!! Så jag måste fixa detta snarast...Kommentar
-
Nu har de förmodligen lekt igen... De senaste dagarna har jag sett en ökad aktivitet av hanen gentemot honan då han simmar mot henne så han får kontakt och liksom visar sitt intresse. Annars läggar han inte mycket till notis av vare sig honan eller ynglen (eller någon annan heller för den delen). Men nu håller sig honan mest bakom stenpartiet i mitten, där det är en glipa på kanske 2-3 cm mellan sten och bakgrund, där hon nu vaktar något vilket jag förmodar är ägg. Jag ser inga ägg men jag ser henne uppifrån att hon vaktar på något, bakgrunden buktar in precis där hon är så det är omöjligt att se vad det är men det kan inte vara något annat. Så nu simmar hon fram och tillbaka mellan yngel och det nya stället... Undrar hur detta kommer att gå.Kommentar
-
Ja, så farligt är det inte som det låter. Det är dock rätt "snälla" utfall hon gör, att hon inte fattar vart vattnet tar slut är en annan sak. Och det går inte att jämföra mot ett lekpar Neolamprologus pulcher som jag hade i början. De var helt galna och tog över hela karet. Nu kan övriga invånare simma skapligt lugnt iaf.Senast redigerad av jeppehb; 24 January 2009, 01:50.Kommentar
-
ja menade att muränor är extremt bra på att smita ut ur det mest tillslutna akvarium-allt måste i princip täppas till..nåväl lite offtopic det där.
Att furcifer är mildare än pulcher förvånar iaf inte mej-den arten kan vara helt otroligt elak, tyvärrTropheus Duboisi halembe, so
-
[QUOTE=specmats;
Att furcifer är mildare än pulcher förvånar iaf inte mej-den arten kan vara helt otroligt elak, tyvärr[/QUOTE]
Ja helt hopplösa, jag lämnade tillbaks dom men har fortfarande ynglen kvar, ca 20-30 st i storlek 3-4cm. Jag har ett akvarium som är 95x95x45 som står och samlar damm som snart får agera yngelkar. Men det är lite kul och se när Furciferynglen stöddar sig mot de större Daffodilerna...Kommentar
-
Ja helt hopplösa, jag lämnade tillbaks dom men har fortfarande ynglen kvar, ca 20-30 st i storlek 3-4cm. Jag har ett akvarium som är 95x95x45 som står och samlar damm som snart får agera yngelkar. Men det är lite kul och se när Furciferynglen stöddar sig mot de större Daffodilerna...
Lösningen är naturligtvis ett gigantiskt akvarium där det eventuelt kan fungera.Tropheus Duboisi halembe, so
-
Nu på morgonen såg jag de första frisimmande ynglen i en ny kull. I samma grotta som tidigare. Det blev inget förra gången, förmodligen blev rommen uppäten av Daffodilynglen.Kommentar
-
Nu har jag i alla fall säkrat upp lite. Nu ligger det en ram på 7cm runt akvariet. Det är gjort i två delar och det är gjort av plexiglas som är lackat i mattsvart, så den är lätt o smidig att ta bort om det skulle behövas. Sen ligger det också täckglas över filterkuberna(så inget mer gröpande efter fisk där längre)som är formskuren efter bakgrunden. En strålande eftereffekt blev att jag slipper få ljuset i ögonen från rampen när jag sitter i soffan. Länkar med en bild...
Kommentar
-
-ja när det blir blandat kan vara god underhållning ett tag, har själv haft tanganyika i sk. blandkar typ Furcifer, Kendalli, Frontosa mfl ej Tropheus, och det är spännade och roligt men för mej har det aldrig varit nån "framtid" med en sån setup, tyvärr, det blir bara bra under en begränsad tid sen krävs det av mej åtgärder.
Lösningen är naturligtvis ett gigantiskt akvarium där det eventuellt kan fungera.Senast redigerad av jeppehb; 07 February 2009, 08:31.Kommentar
-
tror med tiden att dina yngel i den första generationen bli mer å mer jagade och så fortsätter det med nästa gen.osv..inte som brichardi där de flesta tas upp i en gemenskap, även om man nog måste sålla där oxå.Känner igen mej väl i din situation att fundera på att utöka med ytterligare akvarium Hehe det är nästan oundvikligt speciellt när man är spontan och kanske inte har planerat exakt från början så att säga.Tropheus Duboisi halembe, so
-
Ja, det blir mer och mer för varje dag. Så snart måste akvariet som står på högkant i hallen fixas. Någon vidare planering har det ju inte varit precis, inte med tanke på att jag skaffade ett lekpar Daffodiler det första jag gjorde, vilket slutade i katastrof. Men sedan var planeringen att mitt Furciferpar skulle eliminera alla dessa Daffodilyngel, vilket de gjort till hälften i alla fall. Sen att de skulle leka som de gör var ju definitivt inte planerat. Fast man vill ju att fiskarna ska trivas och trivs dom så leker dom, vilket är ett bevis på att man gör lite rätt. Alternativet är ju att skaffa några ännu tuffare fiskar som äter upp de flesta ynglen, men det är jag för blödig för när det gäller Furciferynglen. Sen ligger väl jag i minoritet med att ha bara ett kar hemma...Senast redigerad av jeppehb; 07 February 2009, 17:29.Kommentar
-
har själv försökt att ha arter som så att säga sållar i yngelbestånden med sisådär resultat, blandannat Lepidiolamprologus Elongatus som efter en tid inte bara tog yngel utan gav sej på stora ciklider, mkt bråk och skador minns jag, I dag skulle jag kanske prova med nån mindre aggressiv artTropheus Duboisi halembe, so
-
ja glömde telmotochromis (de små) som för mej har varit en optimal yngelätare/jägare, dessutom coola och intressanta i sitt beteeende (märkligt att man förbiser det man har)Tropheus Duboisi halembe, so
Kommentar