Vet ni vad de latinska namnet på de snäckor/snäckskal som kommer ifrån tanganyikasjön heter?
Snäckor ifrån tanganyika
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jag hitta dom i http://www.flyvefisken.dk/ men det är ganske visst ett tag sedan och dyra var dom.. tror en 15-20 dkk. st.
Sen ska du komme ihåg... dom hållar inte evigt, dom lösas upp så småningom och blir tunnara och tunnara för att till sist gå söndar.
Flera av mina har idag hållar och några är nästan gennomskinlig, dom var alla håndplockat av mig i butiken, alla var hela och "tjocka" i skalet.
Jag har haft dom i ca. 2½ år>>Drive a real car drive a Jaguar<<Kommentar
-
-
Kommentar
-
-
Sen ska du komme ihåg... dom hållar inte evigt, dom lösas upp så småningom och blir tunnara och tunnara för att till sist gå söndar.
Flera av mina har idag hållar och några är nästan gennomskinlig, dom var alla håndplockat av mig i butiken, alla var hela och "tjocka" i skalet.
Jag har haft dom i ca. 2½ år
Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om rådet att köpa "Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra", som Falköping Andreas skrev. Med större skal växer sig fiskarna betydligt större, vilket kanske delvis förstör nöjet i att hålla dvärgvarianter av tex A. compressiceps. Har man däremot haft oturen att köpa förvuxna "dvärgar" (vanligt problem med odlade Telmatochromis, exempelvis) så kan vinbergssnäckan vara ett bra alternativ, trots att den, som Christer säger, är skitful.Kommentar
-
Det var det värsta! Detta har jag aldrig varit med om. Mina (rudimentära) kemikunskaper säger mig att snäckskal inte vittrar sönder i alkaliskt vatten (såsom Tanganyikasjöns), och att just sjöns vatten är orsaken till att många bottnar där har metertjocka lager av Neothauma-skal, av vilka de understa rimligtvis är flera decennier (århundraden?) gamla.
Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om rådet att köpa "Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra", som Falköping Andreas skrev. Med större skal växer sig fiskarna betydligt större, vilket kanske delvis förstör nöjet i att hålla dvärgvarianter av tex A. compressiceps. Har man däremot haft oturen att köpa förvuxna "dvärgar" (vanligt problem med odlade Telmatochromis, exempelvis) så kan vinbergssnäckan vara ett bra alternativ, trots att den, som Christer säger, är skitful.
For att unvika att ha allt för olika vatten i mina kar och att jag inte är kemikar, har jag valt att inte göra för mycket vid det.
Båda mina VF. Eretmodus och VF julidochromis, har dannat par och fått ungar 3-4 veckor efter jag har fått hem dom. Så nej jag vill inte ekpermitera med vattnet.Senast redigerad av poujac; 05 October 2008, 12:42.>>Drive a real car drive a Jaguar<<Kommentar
-
Kommentar