Simotorps akvarier ska bort på måndag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Simotorps akvarier ska bort på måndag

Simontorp ska som ni säkert vet lägga ner och de akvarier de inte blir av med går till tippen på måndag. Jag var där igår och de bad mig kolla om jag kände någon som ville ha akvarierna. De vill så väldigt ogärna slänga dem.

Annons http://www.blocket.se/vi/18174964.htm?ca=23_10_s
    Diskussion på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59212
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

De har ju faktiskt kar i storlekar som jag skulle kunna tänka mig. Är de borrade för filter och annat jox eller är de hela? Problemet är väl avståndet. Bara kostnaden att köra till Sjöbo går ju på 500 spänn minst, någon i närheten som kan köpa ett par och mellanlagra nån vecka?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Olorin
      De har ju faktiskt kar i storlekar som jag skulle kunna tänka mig. Är de borrade för filter och annat jox eller är de hela? Problemet är väl avståndet. Bara kostnaden att köra till Sjöbo går ju på 500 spänn minst, någon i närheten som kan köpa ett par och mellanlagra nån vecka?
      De är borrade i botten vilket är lätt att limma igen om man inte vill ha det. De har inbyggda filtermattefilter (filtermatta kommer med) inlimmat med fönsterglas vilket är lätt att ta bort.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 03 October 2008, 13:47.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Det lär nog bli mycket glas på tippen med tanke på det geografiska läget och borrningen.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Det lär nog bli mycket glas på tippen med tanke på det geografiska läget och borrningen.
          Varför borrningen skulle spela någon roll förstår jag faktiskt inte. Att någon stör sig på sånt är förstås en sak, men att alla skulle göra det? De har ju dessutom lyckats sälja mer än hälften. Men det kan ju vara för att jag inreder med sten och har frigolit, eller så inreder jag inte alls och då spelar inte utseendet någon större roll. Man har ju grus på botten. Det är ju värre om de är borrade mitt på sidorutan.

Glasens kanter är slipade föresten. Enda felet som jag ser det om man skulle ha ett i vardagsrummet är att bakrutan är målad himmelsblå. Det går säkert bort med lacknafta, men det blir en del jobb.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 03 October 2008, 14:38.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johnny_1
            Användare
            • October 2003
            • 313

Det geografiska läget är väl inget att klaga på, härnere bor ju en hel del och det är inte så långt till grannlandet "Småland" ;-))

Kör ni ner ett par stycken med släp så är pengarna snabbt intjänade!
            www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Simontorp ska som ni säkert vet lägga ner och de akvarier de inte blir av med går till tippen på måndag. Jag var där igår och de bad mig kolla om jag kände någon som ville ha akvarierna. De vill så väldigt ogärna slänga dem.

Annons http://www.blocket.se/vi/18174964.htm?ca=23_10_s
              Diskussion på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59212
              Tja.

vet du om de hade dessa kvar? :
              188L, 89x60,5x35, 24 st

skulle nog kunna få in 15 såna tills vidare iaf ifall de skänkte bort dem så kanske det vore värt att hämt dem.....problemet är väl tidpunkten nu är det ju helg och det är väl stängt där då...
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                Tja.

vet du om de hade dessa kvar? :
                188L, 89x60,5x35, 24 st

skulle nog kunna få in 15 såna tills vidare iaf ifall de skänkte bort dem så kanske det vore värt att hämt dem.....problemet är väl tidpunkten nu är det ju helg och det är väl stängt där då...
                Har för mig att Växjöfolket var nere på helgen så ring och kolla med Simontorp

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Det är främst 240 L, 120x60x35, som de har kvar, men de kan ju finnas någon som ångrat sig. De hade en massa packade akvarier på gården.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

ok.

120 akvarier är ju inte dumma de heller egentligen, men jag får ju inte tag på dem nu iaf....
                    Mvh
                    Peter

Kommentar

• Koi-fantast
                      Användare
                      • November 2007
                      • 555

Skit, de har gått för dagen på fiskavdelningen när jag ringde och de kommer tillbaka på måndag. Jag funderar starkt på att åka ner, men behöver mer info innan dess..

Om det är någon mer från Stockholm med liknande planer så hör av dig så kanske vi kan fixa resan ihop.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Det är främst 240 L, 120x60x35, som de har kvar, men de kan ju finnas någon som ångrat sig. De hade en massa packade akvarier på gården.
                        Vet du hur många burkar det är i varje ställning och vilka mått ställningen har samt på vilken ledd burkarna ligger?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                          Vet du hur många burkar det är i varje ställning och vilka mått ställningen har samt på vilken ledd burkarna ligger?
                          bra fråga......

bor ju på vägen ner i kalmar om det går att ordna på nåt vis så kanske vi kan samsas om nåt, de skulle nog avvata med att kasta tills tisdag sa hon i växeln
                          Mvh
                          Peter

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Det är dessa akvarier som finns på bilden.

Jag vet inte exakt hur hög ställningen är. Det finns risk att man måste såga av den i ett vanligt rum dvs. att gavlarna är högre än 220 cm. Man kan definitivt ställa upp akvarierna i fler våningar än tre.

Ställningen på bilden är 10 meter lång och tre våningar hög. Den innehåller 24 akvarier. Varje tvärbalk är 220 vilket gör att varje del har sex akvarier (3 på höjden 2 på bredden). Vi lastade 8 akvarier per SJ pall och ställning och akvarier gick in i en "Statoil Lastbil 5". Bilen blev full. Det går förstås lasta direkt i bilen men det tar ju en hiskelig tid.

Att hyra en bil som privatperson med fria mil kostar 2450 per dygn. Den drog nog 2 liter diesel per mil fullastad, men drygt en tom. Diesel kostar ca 13 kronor litern.

Om man t ex tar en modul med sex akvarier så går det säkert få plats på släpkärra.

Någon hade tydligen packat en hel 10 metersställning med akvarium och allt på en kärra med kapell!
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Jag va där förra veckan å hämtade ett gäng. Då sa han att alla karen va bokade. Å det va inte mycket kvar när jag va där. Kanske hade fler som dom ville bli av med.

Kommentar

Arbetssätt...