Sant eller ej ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Sant eller ej ?

I boken ”Ekologisk fiskevård” utgiven av sportfiskarna 1998 ( i samarbete med fiskeriverket och studefrämjandet),så står det följande under huvudrubriken ”Faran med främmande arter” sid 241.
    Jag citerar ” Vattenväxten vattenpest (Elodea canadensis) infördes troligen till
    Sverige av misstag när någon akvarieägare tömde akvariet med innehåll i något vatten.
    Därifrån har vattenpest spridit sig med skott till en mängd vatten.
    Bland annat Mälaren har stora problem genom att vikar helt växer igen med vattenpest, vilket även påverkar fisken. Akvarievännerna har även andra främmande arter på sina samveten, tex. växten sjögull är ett plågoris i sjön Väringen i Närke och har nu spritt sig till Mälaren. Det var visst länsjägmästare Ekerbom som tog in arten 1940. Akvarieverksamhet har troligen också ”berikat” landet med den nya snäckan Physella acuta. Sumpkräfta har av akvarieentusiaster spritts i sydsvenska vattendrag. Det är okänt om den för med sig parasiter och sjukdomar” slut citat.

Detta är ju en riktig bredsida mot akvarieverksamheten, frågan är hur sanningshalten
    är i ovanstående ?, någon som vet ?. Det är ju inte konstigt om vi får myndigheterna på
    oss om text som denna finns i ett tungt ”officielt” bokverk.
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Ja, vet inte hur tillförlitliga källorna är, men jag har läst på många ställen att Elodea Densa är en kosmopolit d.v.s. en växt som naturligt finns på massor av ställen på jorden, bland annat Sverige.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Olorin
      Ja, vet inte hur tillförlitliga källorna är, men jag har läst på många ställen att Elodea Densa är en kosmopolit d.v.s. en växt som naturligt finns på massor av ställen på jorden, bland annat Sverige.
      Nej, den är en främmande art och den som finns i Sverige heter Elodea canadensis. Den vi har i akvarium heter Egeria densa, kommer från Brasilien och klarar sig inte i Sverige. Elodea canadensis klarar sig inte i akvarium hos mig åtminstone, men den finns att köpa som dammväxt.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 03 October 2008, 10:16.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av HåkanM
        I boken ”Ekologisk fiskevård” utgiven av sportfiskarna 1998 ( i samarbete med fiskeriverket och studefrämjandet),så står det följande under huvudrubriken ”Faran med främmande arter” sid 241.
        Jag citerar ” Vattenväxten vattenpest (Elodea canadensis) infördes troligen till
        Sverige av misstag när någon akvarieägare tömde akvariet med innehåll i något vatten.
        Därifrån har vattenpest spridit sig med skott till en mängd vatten.
        Bland annat Mälaren har stora problem genom att vikar helt växer igen med vattenpest, vilket även påverkar fisken. Akvarievännerna har även andra främmande arter på sina samveten, tex. växten sjögull är ett plågoris i sjön Väringen i Närke och har nu spritt sig till Mälaren. Det var visst länsjägmästare Ekerbom som tog in arten 1940. Akvarieverksamhet har troligen också ”berikat” landet med den nya snäckan Physella acuta. Sumpkräfta har av akvarieentusiaster spritts i sydsvenska vattendrag. Det är okänt om den för med sig parasiter och sjukdomar” slut citat.

Detta är ju en riktig bredsida mot akvarieverksamheten, frågan är hur sanningshalten
        är i ovanstående ?, någon som vet ?. Det är ju inte konstigt om vi får myndigheterna på
        oss om text som denna finns i ett tungt ”officielt” bokverk.
        Det där är bara idiotier. Att så kategorist peka ut en grupp när man själv inte har rent mjöl i påsen (sportfiskarna) är extra motbjudande.

Så vitt jag vet så vet man inte hur vattenpest spridit sig men man brukar skylla på fiske och att de följt med nät, båtar mm. Det är inte ens en akvarieväxt!

Sjögull vet jag inte men trädgårdsdammar och liknande känns som en mer sannolik förklaring.

Snäckan känner jag inte till men akvarister/trädgårdsdammar är kanske troligt och att den sedan spridit sig via fisket.

Sumpkräftan. Hmmm, är det den som underminerar broar m. Den introducerades nog av akvarister i sydeuropa. Samtidigt finns det sååå många idioter så något pucko kan ju ha planterat in dem med flit men förstås köpt dem i akvarieaffär. Tänker nu på alla puckon som planeterar in signalkräfta i flodkrävtevatten! Man har hittat signalkräftor i torneälv! Signalkräftan kan inte ens forplanta sig i norra Sverige.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 03 October 2008, 10:17.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Nej, den är en främmande art och den som finns i Sverige heter Elodea canadensis. Den vi har i akvarium heter Egeria densa, kommer från Brasilien och klarar sig inte i Sverige. Elodea canadensis klarar sig inte i akvarium hos mig åtminstone, men den finns att köpa som dammväxt.
          Gillar inte växten så jag har inte provat att plocka in från sjön, men den finns och har funnits i sjön i misnt 20 år utan att konkurrera ut vass, nate eller nåt annat så vitt man kan se så skräcken verkar överdriven.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Olorin
            Gillar inte växten så jag har inte provat att plocka in från sjön, men den finns och har funnits i sjön i misnt 20 år utan att konkurrera ut vass, nate eller nåt annat så vitt man kan se så skräcken verkar överdriven.
            Vattenpesten kom till Sverige på 1800-talet så det är en är rätt etablerad växt nu så invasionsfasen är över.

Jag vet inte om det fanns så stora problem just i Sverige, men den kan täcka stora områden och kväva dessa samt försvåra sjöfart och fiske. Sånt är vanligt nar arten är ny, efter ett antal år så går den invaderade arten tillbaka och bildar bestånd på mer "normal" nivå.

Läs mer här http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hy...e/elodcan.html
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...