If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ingen av de mindre är direkt lättskötta, och en del av dem är svåra att identifiera. E. paniculatus ser ut som bleheri men blir mindre. Den är svår att identifiera utan blomning. E. quadricostatus och E. tenellus är klassiska förgrundsplantor men är inte direkt lätta. För en del funkar dock E. quadricostatus fint. Får man igång den brukar man dock inte ha den längre än något år, då är man trött på att ansa möget...
Finns även några andra, men de är svårare om jag inte minns fel.
Hej!
Att svärdsplantor skulle vara svårskötta håller jag ej med om.
Men man måste ge dessa växter rätt förutsättningar för att trivas.
H2o=surt (5,5-7,0) ljus=rikligt men det viktigaste enligt min erfarenhet NÄRING. Lera i bottensubstratet och sand är ett måste. Gärna även lite torv i sanden. Då får man svärdsplantor med växtkraft och otroligt vackra.
Har du botten grävande fiskar eller annan fisk än survattens fisk glöm denna växt då slutar det med en besvikelse. / Anders
Håller delvis med Anders i Askim. Jag har aldrig haft problem med svärdplantor. De trivdes skapligt i vanligt kranvatten PH7 och grus utan gödning. Nu har jag dem i PH 6,6, med torvbotten och lite PMDD och de växer nåt helt kopiöst. Finns många mindre varianter, surfa in på www.tropica.com där finns de flesta med bra fakta.
Kommentar