Liten svärdplanta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Liten svärdplanta?

Jag söker en liten lättskött svärdplanta. Finns någon sådan. Den vanliga
    bleherin blir lite för stor för det tänkta akvariet. Kom med förslag
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ingen av de mindre är direkt lättskötta, och en del av dem är svåra att identifiera. E. paniculatus ser ut som bleheri men blir mindre. Den är svår att identifiera utan blomning. E. quadricostatus och E. tenellus är klassiska förgrundsplantor men är inte direkt lätta. För en del funkar dock E. quadricostatus fint. Får man igång den brukar man dock inte ha den längre än något år, då är man trött på att ansa möget...

Finns även några andra, men de är svårare om jag inte minns fel.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Hej!
      Att svärdsplantor skulle vara svårskötta håller jag ej med om.
      Men man måste ge dessa växter rätt förutsättningar för att trivas.
      H2o=surt (5,5-7,0) ljus=rikligt men det viktigaste enligt min erfarenhet NÄRING. Lera i bottensubstratet och sand är ett måste. Gärna även lite torv i sanden. Då får man svärdsplantor med växtkraft och otroligt vackra.
      Har du botten grävande fiskar eller annan fisk än survattens fisk glöm denna växt då slutar det med en besvikelse. / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Har haft tenellus, och den funkade fint hos mig. Dock är det som Patrik säger, trivs de får man ansa oavbrutet.
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Håller delvis med Anders i Askim. Jag har aldrig haft problem med svärdplantor. De trivdes skapligt i vanligt kranvatten PH7 och grus utan gödning. Nu har jag dem i PH 6,6, med torvbotten och lite PMDD och de växer nåt helt kopiöst. Finns många mindre varianter, surfa in på www.tropica.com där finns de flesta med bra fakta.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...