Klassisk växtakvaristik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Klassisk växtakvaristik

Oki, när man är slarvig och inte hinner med saker kan man lika gärna göra det till ett test...

Detta karet är ett 375 som står i verkstan. Den första bilden är tagen i mars om jag inte missminner mig. Karet såg sedan ut ungefär så fram tills augusti. Vallisnerian växte, men inte direkt bra. I augusti blev det lite väl mycket annat att trixa med, så jag hann inte med det karet. Pumpen kloggade igen och jag lät det vara så. Då det bara går några få fiskar i karet (6 pansarmalar och en Ancistrus), så kollade jag så att fisken hade det ok, matade då och då samt fyllde på avdunstat vatten. Inga vattenbyten och ingen gödning. Finns ingen gödning i gruset heller, mer än fiskskit. Vallisnerian fullständigt exploderade och tog över karet helt. I nuläget är det svårt att se in i karet, vilket den kassa andra bilden antyder. Fisken har det iaf ok, och Venezuela Black leker till och från.

Ett klassiskt växtakvaristiskt råd är att i kar där man vill ha det att växa ska cirkulationen vara minimal. Det får man säga att den är i detta karet, pumpen får knappt vattnet vid utblåset att röra sig. Och nog växer det - så in i bomben. Nu vet jag ju att det finns många sätt att köra växtkar på, så min fundering är vad det är som hänt? Utan att ha mätt något så klurar jag på om den minimala cirkulationen gör järn och mangan mer tillgängligt för växterna? Någon som har andra funderingar?

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Där du - heavy! Jag har inget egentligt svar, men jag känner igen fenomenet från grabbens lilla kar som jag emellanåt inte hinner med...då formligen expolderar växligheten som du beskrev. Ska följa tråden med intresse om det är nån som har en förklaring (din låter i och för sig inte så dum från början).

Och karet verkar ju full beboligt även om det är svårt att se annat än vallisneria...men vad tusan.
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Jag har oxå haft ett sådant kar fylld med vallisneria. En dag tog jag ut en tredjeldel samt gjorde ett 80% vattenbyte och därefter så försvann växtlusten i det karet. Den ena vallisnerian efter den andra tuppade av.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• johanh
        Användare
        • February 2007
        • 49

Jag tror att det till allra största del handlar om att du inte längre bytte vatten och inte om pumpens cirkulationsnivå.
        Har märkt samma sak själv hemma, när jag inte byter vatten växer det mycket bättre. Det ställer till problem om man vill ha ett akvarie med ganska mycket fisk i där det också ska vara fina växter, eftersom fiskarna och växterna vill ha olika mycket vattenbyte. Kanske kan man lösa det med att tillsätta näringsämnen typ PMDD?
        www.hansson.md/
        Umeå Akvarieförening

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Det är exakt den där typen av akvarier jag brukar ha. De har noll alger men även andmaten går under. Helt klart konkurrerar den dominerande växten ut alger och flytväxter. Du kan byta ut Valisnerian mot Cryptocoryne, men även javamossa eller javaormbunke och till och med Anubias. Det går ha en kombination av dessa.

Frågan är VAD de konkurrerar om.

Ljus? Nej, då skulle andmaten överleva.

Kväve? Knappast, då skulle blågrönalger överleva.

Fosfor? Tja, möjligt.

Koldioxid? Ingen aning faktiskt?

Syrgas? Växter sparar syrgas i vakuolerna under natten vilket gissningsvis alger kan ha problem med.

Järn? När det gäller rotade växter är det mycket möjligt. De avger syre via rötterna vilket gör järn tillgängligt om jag inte minns helt fel nu. Då har de rotade tillgång till järn, men ingen annan. Problemet är att detta inte gäller javaormbunke, javamossa eller Anubias.

Mangan? Borde inte det funka på samma sätt som järn?

Vinster genom "stordrift"? En hypotes jag har haft är att de helt enkelt pallar perioder som annat inte klarar genom att lagra grejer som socker och protein i vävnaden. Genom att vara kvar är de alltid först. Funkar i naturen, men går det verkligen i ett akvarium? Akvarieväxtnissarna säger alltid att det är omöjligt.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Bra tanke med VAD de i såfall är växterna konkurrerar om. Ljus och kväve avskriver jag också. Inte för att det är andmat i mitt kar, men om din andmat dör ut kan det knappast bero på ljus. Kväve borde också finnas i tillräcklig mängd om den dominerande växten kan ta sig så bra.

Vad som finns i botten är intressant. Både fosfor, järn och mangan ligger där efter ett tag och existerar knappast i det fria vattnet. Återstår kruxet med hur javaormbunke, anubias och javamossan kan funka bra i sådana kar. Även om det inte syns på bilden så finns en del javaormbunkar i mitt kar, och de växer också. Inte explosionsartart, men i allafall. Månne räcker den mulm som ackumuleras på växten/rötterna för deras näringsbehov?

Alleopati vet jag inte riktigt vad jag tror om. En luring. Kan egentligen inte se varför det inte skulle fungera i akvarium om det kan funka i naturen. Kanske är det bristen på vattenbyten som spelar roll här, byter man vatten regelbundet kanske inte "växtgifterna" ackumuleras till "rätt" nivå? Fast återigen, vattencirkulationen i naturen torde vara en hel del större än i ett akvarium.

Nå, efter Tysklandsresan kommer karet att rensas med varlig hand, vatten att bytas och så blir det mer fisk. Får se om hela karet stuntar efter det. Intressant liten tankenöt att fundera på i allafall. Det måste i vilket fall vara så att alla näringsämnen finns tillgängliga för Vallisnerian, annars hade de inte växt som de gör.

Edit: kol är också intressant egentligen. Vallisnerian är ju en bikarb-växt, undrar om inte javaormbunken är det också. Anubias tror jag inte är det, inte heller javamossan. Månne värt att gräva lite i.

Hilsen,

P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 October 2008, 09:18.

Kommentar

• Johan W
              Användare
              • May 2004
              • 266

Intressant tråd. Jag har varit med om samma valisneria-explosion i ett kar som jag lät stå. Inte ett spår av alger. Alla andra växter mådde pyton.

I akvariet hade jag ett droppfilter och minimal cirkulation, sandbotten och utan någon vidare värst kontroll tillsatte jag nitrat, fosfat, spårämnen plus järngödning.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

När jag har i en massa fisk i ett sånt akvarium och matar så kommer andmaten på posten men inte algerna! Kanske är det två mekanismer? Andmaten konkurreras ut genom brist på kväve och fosfor, men när det gäller algerna är det något annat, t ex ljus. Men varför då inga alger på valisnerian i ytan?

Kanske dör algerna när O2 går i taket eller när CO2 går ner till 0 vilket rimligen sker rätt ofta. Växterna sparar nog både O2 och CO2 i vakuolerna och då blir det aldrig tillgängligt för algerna (Defdac och jag surfade reda på detta, någon kan försöka hitta tråden).

Det är lätt att visa i en matematisk modell att växterna konkurrerar ut algerna näringsmässigt även om alger roffar åt sig snabbare. Detta eftersom att växterna är en "sink" och tar bort näring från systemet. Det gör inte algerna. När de dör så släpper de ut näringen och även om 90% hamnar i alger så tas det bort lite som hamnar i växterna. Om vakuolerna är en "joker" i denna ekvation så borde summan bli att algerna är chanslösa. Men modeller är inte sanning utan visar på om ett resonemang överhuvudtaget håller.

Det intressanta här är att ett akvarium är ett relativt slutet system där en individuell växt kan ändra hela miljön. De normala vetenskapliga resonemangen handlar om sjöar. Undrar om någon kollat på näringsbalansen i t ex hällkar?
                Senast redigerad av Ola Svensson; 01 October 2008, 09:19.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Om jag minns rätt så finns det ju kopplingar mellan stabila CO2-nivåer och algblomning - kanske ligger det mesta i detta? CO2-nivåerna i ett kar man knappt rör torde ligga mycket lågt, och Vallisnerian är ju en bikarb-växt - den fortsätter att växa även om CO2 inte är mätbart. Fördel växterna alltså (om inte beslysningen är för stark, över detta karet sitter två sunkiga 36W rör). Gitter jag och tycker jag har pengarna vore det intressant att installera en konstant pH-mätare i karet och se vilket utslag den ger över dygnet.

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    CO2-nivåerna i ett kar man knappt rör torde ligga mycket lågt, och Vallisnerian är ju en bikarb-växt - den fortsätter att växa även om CO2 inte är mätbart
                    De sparar kanske sin egen CO2 som avges på nätterna i vakuolerna? (vilket även gäller Crytocoryne, Anubias och Javamossa).
                    Då har nog inte algerna en chans medan växterna kanske inte växer så det knakar, men har det rätt OK ändå? Det känns som om det är detta de har gemensamt, javamossan, javaormbunken och anubiasen. Inga andra akvarieväxter pallar ett halvår i mörker i en hink.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

Vinster genom "stordrift"? En hypotes jag har haft är att de helt enkelt pallar perioder som annat inte klarar genom att lagra grejer som socker och protein i vävnaden.
                      Det tippar jag också på. Förutsom socker så kan växten skicka utlöpare på ställen som inte har ljus och det växer där ändå.

I Vallisnerians fall så lägger den sig på ytan snabbt och får perfekt tillgång till både CO2 och ljus, som skickas vidare till resten av organismens utlöpare som får ta del av godiset. Detta borde ske exponentiellt, dvs slött som fasen i början.

Det stödjer även det Wilhelm såg när han rev ut en stor del av organismen så blev den som helhet så dålig att den började dö.

En annan sak är att växter måste skapa enzymer som underlättar att extrahera extremt låga näringsnivåer och i bikarbonatsanvändares fall måste dom få ganska lång tid på sig att börja använda bikarbonat istället för CO2.

I denna Vallisnerians fall tror jag dock den kör helt och hållet på CO2 från luften.
                      http://www.defblog.se

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av defdac
                        I denna Vallisnerians fall tror jag dock den kör helt och hållet på CO2 från luften.
                        Ja just det! Näckrosor är ju ett praktexempel på detta.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...