Nu vill jag ta kål på butikerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #16
    Om det nu är så svårt att få tag på vissa fiskar så kan det ju kanske bero på att det inte finns någon direkt efterfråga på just dessa fiskar? Då är det sannolikt bara så kallade storgrossister som har möjlighet att hålla dessa i lager utan att förlora allt för mycket på det.

    Hur länge tror ni en grossist skulle klara sig, som bara satsar på att ha en massa fiskar som ett fåtal kunder söker? Dessutom ska ju denna lilla lilla grossist kunna leverera fisk till landets alla hörn och hellst direkt till akvaristen utan mellanhänder, så vi slipper alla dessa bakåtsträvande butiksägare.

    Nån som vill satsa några millar i ett sånt projekt?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Kristensen
      Ja det är oxå mitt nöje att leta
      Man vill inte trilla över det direkt för då är det inget ovanligt
      Själv åker vi till Danska butiker ibland
      Resa till Malawi carsten på Ålborg ligger nu i planerings stadiet
      Bor ni i malmö regionen o är intresserade att följa med så skicka ett pm
      Ja, självklart skitar också akvarister ner miljön genom att jaga långväga runt efter fisk istället för att handla lokalt.
      Vi ses i Duisburg - nästa vecka

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av Björn
        Om det nu är så svårt att få tag på vissa fiskar så kan det ju kanske bero på att det inte finns någon direkt efterfråga på just dessa fiskar? Då är det sannolikt bara så kallade storgrossister som har möjlighet att hålla dessa i lager utan att förlora allt för mycket på det.

        Hur länge tror ni en grossist skulle klara sig, som bara satsar på att ha en massa fiskar som ett fåtal kunder söker? Dessutom ska ju denna lilla lilla grossist kunna leverera fisk till landets alla hörn och hellst direkt till akvaristen utan mellanhänder, så vi slipper alla dessa bakåtsträvande butiksägare.

        Nån som vill satsa några millar i ett sånt projekt?

        Mvh
        Björn
        Vill nog generellt påstå att svenska storgrossister är extremt duktiga på att plocka in ny fisk. Kollar man t.ex. igenom Imazos lagerlista så hittar jag varje gång ett flertal arter som jag aldrig har sett innan.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vill nog generellt påstå att svenska storgrossister är extremt duktiga på att plocka in ny fisk. Kollar man t.ex. igenom Imazos lagerlista så hittar jag varje gång ett flertal arter som jag aldrig har sett innan.
          Och dom har dessa konstiga fiskar som är direkt olönsamma, endast för att det ska vara lite roligare.
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av Olorin
            Nä, ville sätta lite fart på forumet en sån här slö söndag. Det var nästan hela poängen faktiskt eftersom jag av erfarenhet vet att det kommer att nappa en massa bakåtsträvande butiksägare och storgrossister så kände jag att jag likaväl kunde vara först att ta upp det eventuella hotet.

            Sök? Ähh, det behövs fler trådar som sätter fart här...
            Nämn en bakåtsträvare
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vill nog generellt påstå att svenska storgrossister är extremt duktiga på att plocka in ny fisk. Kollar man t.ex. igenom Imazos lagerlista så hittar jag varje gång ett flertal arter som jag aldrig har sett innan.
              Kul kul, där nappade det en sur gammal fd butiksägare Då var kroken rätt agnad.

              Det händer att det får in ny fisk, men ta Victoriaciklider till exempel. Vad skulle vi vara utan små odlare som Endymion där? Visst vore det väl attan så mycket bättre om det i artlistan stod att man kan hitta arten hos Endymion än ingen hänvisning och så påstår ni att de skulle vara roligare att gå till en butik och få svaret "Victoria... nä det har vi inte i Imazos listan, men du kan ju köpa ett par troffar istället".

              Och så har vi ju helt glömt bort den miljövänliga och ekonomiska aspekten med att åka och handla direkt från en lokal odlare. Man handlar lokalproducerat, gynnar någon som får småkorvören betalt för kvalitetsfisk i vanliga fall och dessutom får man ju se hur fisken odlats.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av Olorin
                Kul kul, där nappade det en sur gammal fd butiksägare Då var kroken rätt agnad.

                Det händer att det får in ny fisk, men ta Victoriaciklider till exempel. Vad skulle vi vara utan små odlare som Endymion där? Visst vore det väl attan så mycket bättre om det i artlistan stod att man kan hitta arten hos Endymion än ingen hänvisning och så påstår ni att de skulle vara roligare att gå till en butik och få svaret "Victoria... nä det har vi inte i Imazos listan, men du kan ju köpa ett par troffar istället".

                Och så har vi ju helt glömt bort den miljövänliga och ekonomiska aspekten med att åka och handla direkt från en lokal odlare. Man handlar lokalproducerat, gynnar någon som får småkorvören betalt för kvalitetsfisk i vanliga fall och dessutom får man ju se hur fisken odlats.
                Egentligen lite märkligt att de enda du ger dig på är mig och Christer och jag karakteriseras som en sur bakåtsträvare.
                Då bör väl sägas att min affär var den affär som på sin tid hade särklassigt störst utbud av ovanliga arter - jag hade den affär som satsade mest på svenskodlat etc. etc.
                Christers affär är väl den affär som idag har störst utbud av udda arter.

                Förövrigt vad gäller miljövänlighet så förespråkar de miljöorganisationer som är insatta i ämnet att man skall handla vildfångat.
                CITES har ju t.ex. initierat en utredning som gick ut på att man skulle förbjuda all odling av akvariefisk i andra länder än i ursprungslandet.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #23
                  Olorin
                  Kul kul, där nappade det en sur gammal fd butiksägare Då var kroken rätt agnad.
                  -------------------------------------------------------

                  1 icke sur
                  2 icke gammal
                  3 icke fd butiksägare
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

                    #24
                    Skulle det inte vara möjligt att ge affärer/odlare ett utrymme på sidan där de kort presenterar sin inriktning och kan skriva in lite nyheter. Även att det fanns en standard sida där de kunde presentera vilka fiskar de har hemma, alternativt länka till egen sida.

                    Detta som ett komplement till bannerannonserna och givetvis mot betalning.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Skulle det inte vara möjligt att ge affärer/odlare ett utrymme på sidan där de kort presenterar sin inriktning och kan skriva in lite nyheter. Även att det fanns en standard sida där de kunde presentera vilka fiskar de har hemma, alternativt länka till egen sida.

                      Detta som ett komplement till bannerannonserna och givetvis mot betalning.
                      Vad gäller affärer så kan de (rabattaffärerna) redan helt gratis uppdatera info på första sidan - hur många tror du gör det
                      Vad gäller odlare kan jag tänka mig att de nog helst inte vill annonsera alltför mycket om sin verksamhet eftersom de då riskerar att få myndigheternas ögon på sig genom krav på utbildning, krav på lokalens utseende (ventilation etc.), krav på storleken på akvarier - allt dessa kostar massor av pengar och detta är något som affärer redan "drabbas av", men som nog odlare helst vill slippa

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Ursprungligen postat av Olorin

                        Det händer att det får in ny fisk, men ta Victoriaciklider till exempel. Vad skulle vi vara utan små odlare som Endymion där? Visst vore det väl attan så mycket bättre om det i artlistan stod att man kan hitta arten hos Endymion än ingen hänvisning och så påstår ni att de skulle vara roligare att gå till en butik och få svaret "Victoria... nä det har vi inte i Imazos listan, men du kan ju köpa ett par troffar istället".

                        Och så har vi ju helt glömt bort den miljövänliga och ekonomiska aspekten med att åka och handla direkt från en lokal odlare. Man handlar lokalproducerat, gynnar någon som får småkorvören betalt för kvalitetsfisk i vanliga fall och dessutom får man ju se hur fisken odlats.
                        Jag tycker faktiskt att det finns ett oväntat stort intresse för victoriaciklider i Sverige. Problemet är väl att det gäller att veta hur man ska hålla dem för att få dem att färga. Bleka sillar går ju bara att sälja om de har häftiga namn (typ silverhaj). Men de finns ju faktiskt i akvarietekniks lista och Kent i Nol har så gott som alltid ett tiotal arter inne.

                        Men det är ju inte många butiker som har troffar inne heller, och det finns knappt i grossisternas listor. Däremot massa konstiga hajmalar och andra fiskar som blir mer än en meter. Det borde inte finnas marknad för dessa, eftersom den lilla klick som har så stora akvarium att de kan hålla dem oftast inte är intresserade av dem.

                        Därimot finns det ju vissa arter som det det finns ett stort intresse efter där butikerna är ovilliga att ta in för att de tycker det är tråkiga arter. Det kan jag inte förstå.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vad gäller affärer så kan de (rabattaffärerna) redan helt gratis uppdatera info på första sidan - hur många tror du gör det
                          Vad gäller odlare kan jag tänka mig att de nog helst inte vill annonsera alltför mycket om sin verksamhet eftersom de då riskerar att få myndigheternas ögon på sig genom krav på utbildning, krav på lokalens utseende (ventilation etc.), krav på storleken på akvarier - allt dessa kostar massor av pengar och detta är något som affärer redan "drabbas av", men som nog odlare helst vill slippa
                          Ja Kjell det är en rutten branch, att hålla på med fiskar.
                          Man får ju hoppas att det är bättre ställt i andra brancher.
                          när jag odlade som mest så hade jag faktiskt en firma på det och en revisor som jag betalade varje år för att gå igenom mina papper, undra hur många odlare som har firma och som skattar för dom fiskar dom säljer?Janne

                          Kommentar

                          • Barracudan
                            Användare
                            • April 2005
                            • 453

                            #28
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja Kjell det är en rutten branch, att hålla på med fiskar.
                            Man får ju hoppas att det är bättre ställt i andra brancher.
                            när jag odlade som mest så hade jag faktiskt en firma på det och en revisor som jag betalade varje år för att gå igenom mina papper, undra hur många odlare som har firma och som skattar för dom fiskar dom säljer?Janne



                            Fast jag fick inget kvitto när jag köpte fisk av dig, i så fall blev det dyrare sa du!
                            Frontosamarkus

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • September 2007
                              • 890

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Vad gäller affärer så kan de (rabattaffärerna) redan helt gratis uppdatera info på första sidan - hur många tror du gör det
                              Vad gäller odlare kan jag tänka mig att de nog helst inte vill annonsera alltför mycket om sin verksamhet eftersom de då riskerar att få myndigheternas ögon på sig genom krav på utbildning, krav på lokalens utseende (ventilation etc.), krav på storleken på akvarier - allt dessa kostar massor av pengar och detta är något som affärer redan "drabbas av", men som nog odlare helst vill slippa
                              Tanken var god, men du har med all säkerhet rätt.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av Barracudan
                                Fast jag fick inget kvitto när jag köpte fisk av dig, i så fall blev det dyrare sa du!
                                Nej jag är inte helt felfri jag heller, men klart vill du ha ett kvitto så kan du få det, men klart då blir det dyrare.
                                Till skillnad mot andra zooaffärer och grossister som också säljer svart så vågar jag stå för det.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...