Nu vill jag ta kål på butikerna
Kollaps
X
-
-
Det händer att det får in ny fisk, men ta Victoriaciklider till exempel. Vad skulle vi vara utan små odlare som Endymion där? Visst vore det väl attan så mycket bättre om det i artlistan stod att man kan hitta arten hos Endymion än ingen hänvisning och så påstår ni att de skulle vara roligare att gå till en butik och få svaret "Victoria... nä det har vi inte i Imazos listan, men du kan ju köpa ett par troffar istället".
Det måste fungera på ett visst sätt och där måste finnas balans.Kommentar
-
Vad gäller affärer så kan de (rabattaffärerna) redan helt gratis uppdatera info på första sidan - hur många tror du gör det
Vad gäller odlare kan jag tänka mig att de nog helst inte vill annonsera alltför mycket om sin verksamhet eftersom de då riskerar att få myndigheternas ögon på sig genom krav på utbildning, krav på lokalens utseende (ventilation etc.), krav på storleken på akvarier - allt dessa kostar massor av pengar och detta är något som affärer redan "drabbas av", men som nog odlare helst vill slippa
En någorlunda uppdaterad lagerlista vet jag finns på både Åleds och på Kents hemsidor, detta kanske vore en idé för fler att hänga på. Hur är det på lagrets hemsida?// Magnus ArvidssonKommentar
-
Jag tycker faktiskt att det finns ett oväntat stort intresse för victoriaciklider i Sverige. Problemet är väl att det gäller att veta hur man ska hålla dem för att få dem att färga. Bleka sillar går ju bara att sälja om de har häftiga namn (typ silverhaj). Men de finns ju faktiskt i akvarietekniks lista och Kent i Nol har så gott som alltid ett tiotal arter inne.
Men det är ju inte många butiker som har troffar inne heller, och det finns knappt i grossisternas listor. Däremot massa konstiga hajmalar och andra fiskar som blir mer än en meter. Det borde inte finnas marknad för dessa, eftersom den lilla klick som har så stora akvarium att de kan hålla dem oftast inte är intresserade av dem.
Därimot finns det ju vissa arter som det det finns ett stort intresse efter där butikerna är ovilliga att ta in för att de tycker det är tråkiga arter. Det kan jag inte förstå.
jag tror att i Sverige så har jag fångat flest arter och även odlat dessa
Viktoriasjön är nog det som givit mig dom största positiva minnen då jag har rest omkring i Uganda och lite i Kenya i början av åttiotalet och hade en liten exportfirma hemma hos en familj i Uganda.
det är en ganska stor skillnad på 25 år
tex ett telefonsamtal på tre minuter från posten i Kampala tog ca 4 timmar och kostade då ca 300kr
och som nu då man kan hitta kunder på fiskar i hela världen innom en minut
Vad jag tycker är tråkigt med Viktoriaciklider når man köper dom
är att köper man tio är sju hanar och av honorna är möjligen en till två bra
(sedan är det skit om kunden har en fin hane på 10cm och vill ha tre honor)
Jag gillar Viktoriaciklider men försäljningsmässigt är det 1 fisk på 25000 sålda
Vem vill åka med till Uganda ?jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Okej
jag tror att i Sverige så har jag fångat flest arter och även odlat dessa
Viktoriasjön är nog det som givit mig dom största positiva minnen då jag har rest omkring i Uganda och lite i Kenya i början av åttiotalet och hade en liten exportfirma hemma hos en familj i Uganda.
det är en ganska stor skillnad på 25 år
tex ett telefonsamtal på tre minuter från posten i Kampala tog ca 4 timmar och kostade då ca 300kr
och som nu då man kan hitta kunder på fiskar i hela världen innom en minut
Vad jag tycker är tråkigt med Viktoriaciklider når man köper dom
är att köper man tio är sju hanar och av honorna är möjligen en till två bra
(sedan är det skit om kunden har en fin hane på 10cm och vill ha tre honor)
Jag gillar Viktoriaciklider men försäljningsmässigt är det 1 fisk på 25000 sålda
Vem vill åka med till Uganda ?
Men jag är helt klart sugen på att hänga på till UgandaKommentar
Kommentar