Nu vill jag ta kål på butikerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #31
    Ursprungligen postat av Barracudan
    Fast jag fick inget kvitto när jag köpte fisk av dig, i så fall blev det dyrare sa du!
    Haha...

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #32
      Ursprungligen postat av Olorin
      Det händer att det får in ny fisk, men ta Victoriaciklider till exempel. Vad skulle vi vara utan små odlare som Endymion där? Visst vore det väl attan så mycket bättre om det i artlistan stod att man kan hitta arten hos Endymion än ingen hänvisning och så påstår ni att de skulle vara roligare att gå till en butik och få svaret "Victoria... nä det har vi inte i Imazos listan, men du kan ju köpa ett par troffar istället".
      Om allt i viktoriaväg skulle hänvisas till Endymion så skulle han bli tvungen att utöka och förmodligen starta firma och öppna butik, helt plötsligt är han ju en av dom du vill motarbeta... det är det som är det lustiga här i livet, man går igenom olika faser där man har en viss livserfarenhet och tror man har kommit på något nytt, men icke sa nicke för liknande diskussioner ploppar upp varje år fast med nya ansikten.
      Det måste fungera på ett visst sätt och där måste finnas balans.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad gäller affärer så kan de (rabattaffärerna) redan helt gratis uppdatera info på första sidan - hur många tror du gör det
        Vad gäller odlare kan jag tänka mig att de nog helst inte vill annonsera alltför mycket om sin verksamhet eftersom de då riskerar att få myndigheternas ögon på sig genom krav på utbildning, krav på lokalens utseende (ventilation etc.), krav på storleken på akvarier - allt dessa kostar massor av pengar och detta är något som affärer redan "drabbas av", men som nog odlare helst vill slippa
        Kanske vore det en idé att man mer aktivt påpekade för affärerna att de har möjlighet att synas mer på ciklid.se.
        En någorlunda uppdaterad lagerlista vet jag finns på både Åleds och på Kents hemsidor, detta kanske vore en idé för fler att hänga på. Hur är det på lagrets hemsida?
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #34
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag tycker faktiskt att det finns ett oväntat stort intresse för victoriaciklider i Sverige. Problemet är väl att det gäller att veta hur man ska hålla dem för att få dem att färga. Bleka sillar går ju bara att sälja om de har häftiga namn (typ silverhaj). Men de finns ju faktiskt i akvarietekniks lista och Kent i Nol har så gott som alltid ett tiotal arter inne.

          Men det är ju inte många butiker som har troffar inne heller, och det finns knappt i grossisternas listor. Däremot massa konstiga hajmalar och andra fiskar som blir mer än en meter. Det borde inte finnas marknad för dessa, eftersom den lilla klick som har så stora akvarium att de kan hålla dem oftast inte är intresserade av dem.

          Därimot finns det ju vissa arter som det det finns ett stort intresse efter där butikerna är ovilliga att ta in för att de tycker det är tråkiga arter. Det kan jag inte förstå.
          Okej
          jag tror att i Sverige så har jag fångat flest arter och även odlat dessa
          Viktoriasjön är nog det som givit mig dom största positiva minnen då jag har rest omkring i Uganda och lite i Kenya i början av åttiotalet och hade en liten exportfirma hemma hos en familj i Uganda.

          det är en ganska stor skillnad på 25 år
          tex ett telefonsamtal på tre minuter från posten i Kampala tog ca 4 timmar och kostade då ca 300kr

          och som nu då man kan hitta kunder på fiskar i hela världen innom en minut

          Vad jag tycker är tråkigt med Viktoriaciklider når man köper dom
          är att köper man tio är sju hanar och av honorna är möjligen en till två bra
          (sedan är det skit om kunden har en fin hane på 10cm och vill ha tre honor)

          Jag gillar Viktoriaciklider men försäljningsmässigt är det 1 fisk på 25000 sålda

          Vem vill åka med till Uganda ?
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #35
            Det här var ju livat i luckan. Undra vad mer jag kan hitta på för att få igång våra gamla revirhannar
            Senast redigerad av Olorin; 28 September 2008, 19:53.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • endymion

              #36
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Okej
              jag tror att i Sverige så har jag fångat flest arter och även odlat dessa
              Viktoriasjön är nog det som givit mig dom största positiva minnen då jag har rest omkring i Uganda och lite i Kenya i början av åttiotalet och hade en liten exportfirma hemma hos en familj i Uganda.

              det är en ganska stor skillnad på 25 år
              tex ett telefonsamtal på tre minuter från posten i Kampala tog ca 4 timmar och kostade då ca 300kr

              och som nu då man kan hitta kunder på fiskar i hela världen innom en minut

              Vad jag tycker är tråkigt med Viktoriaciklider når man köper dom
              är att köper man tio är sju hanar och av honorna är möjligen en till två bra
              (sedan är det skit om kunden har en fin hane på 10cm och vill ha tre honor)

              Jag gillar Viktoriaciklider men försäljningsmässigt är det 1 fisk på 25000 sålda

              Vem vill åka med till Uganda ?
              Konstigt att det är så, det har jag bara varit med om någon enstaka gång. Det är jättelätt att styra vilket kön det blir på victoriaciklider vid 25 °C blir det 50/50. Vid lägre temp blir det fler hanar, men mycket färre lekar. Vid högre än 25 °C blir det fler honor, dock blir fiskarna väldigt aggressiva om det är högre temp.

              Men jag är helt klart sugen på att hänga på till Uganda

              Kommentar

              Arbetssätt...