Icke naturliga fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Näe, nu kammar vi oss! Naturformerna av diskus är ju mycket vackrare än avelsformerna !

Mvh Jari

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1553

Ursprungligen postat av jarinen
      Näe, nu kammar vi oss! Naturformerna av diskus är ju mycket vackrare än avelsformerna !

Mvh Jari
      I många fall ja, men inte alltid.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3216

Ursprungligen postat av c90368
        Det var just det som var andemeningen i denna tråd. Om vi efterfrågar vildformer så finns det kanske en möjlighet att det blir lönsamt för handlarna att föra dessa igen.
        Vilka vi, prata för dig själv, resten av dom 99% på detta fotumet vill ha färggranna fiskar.
        vi tycker inte om naturligt bruna fiskar.Janne

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av Leopoldi
          Ja så sa min far till mig 1976. Ju mindre vatten man byter desto bättre akvarist är man.

Att linjeavel eller urvalsodling skulle vara en diskus grej tyder oxå på en extrem okunskap.
          Ja, han hade säkert läst gamla böcker om att hålla akvariefiskar, och i dom böckerna så stod det, att man skall göra rent hela akvariet och koka alla stenar och sand en gång om året.
          Ja dog inte alla firrarna med en gång på grund utav ph chocken, så dog dom efter tre veckor utav nitriten.
          Ja det var säkert en zoohandlare som skrev dom böckerna, för att han fick ju sälja mer fiskJanne
          Senast redigerad av malawijanne; 28 September 2008, 16:15.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av Guy_P
            Det hjälper inte mycket om 99,9 procent fortfarande vill ha röda fiskar
            Just så är det, och det är bara att anpassa sig efter det.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 28 September 2008, 16:04.

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Detsamma gäller ju t.ex. för andra fiskar som diskus och slöjstjärt.
              Inte nog med att avelsformerna av diskus är vackrare är naturformerna (det tycket i alla fall 99%) de är också enklare att odla på och inte alls så ömtåliga.
              Slöjstjärtar har avlats så att de simmar långsamt, så att de inte behöver så syrerikt vatten etc. etc- Kort sagt de har blivit idealiska för akvarier.
              Ja men formen då -tycker någon viktigpetter.
              Ja, formen den har genom avel marknadsanpassats på samma sätt som samtliga hundarter, kattarter, hästarter, koarter etc. etc. har avlats så att formen har kraftigt förändrats från ursprunget - naturformen.
              Ja som sagt var Kjell, det är sällan du har fel.
              Men i detta ämnet så har du 100% rätt, sen var det lite roligt med den kommentaren viktigpetter, så tydligen så är detta ämnet,något som berör dig en delJanne
              Senast redigerad av malawijanne; 28 September 2008, 16:12.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ursprungligen postat av jarinen

Mvh Jari
                Tycker du ja, men dom andra 99% här på forumet tycker att dom nya avelsformerna på discus är snyggare.Janne

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Personligen föredrar jag också naturformer framför framodlade varianter. Men samtidigt är det ju ändå marknaden som styr. Kanske är det därför tanganyika och malawi är såpass populärt på just denna sida. De är ju trots allt ännu så länge relativt "oskadade", eller hur Janne
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1553

Ursprungligen postat av malawijanne
                    Tycker du ja, men dom andra 99% här på forumet tycker att dom nya avelsformerna på discus är snyggare.Janne
                    Alla utom Janne föredrar naturformerna i den här tråden so far
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                      Alla utom Janne föredrar naturformerna i den här tråden so far
                      Jo, men deltagarna här är knappast representativa för konsumenterna.

Kommentar

• LaRu
                        Användare
                        • June 2005
                        • 32

Vilka vi, prata för dig själv, resten av dom 99% på detta fotumet vill ha färggranna fiskar.
                        vi tycker inte om naturligt bruna fiskar.Janne
                        Och så var dom 99% på detta fotumet bara 98% ... Kan bara prata/skriva för mig själv, men jag föredrar naturformerna på fisk.
                        MVH/
                        LaRu

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Näe, inte "tycker", jag sade faktiskt att dom "är" snyggare, 99% kan uppenbarligen ha helt fel. Blir det lukrativt med brun diskus så är nog de vackra ochså ska du se.

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Är man miljövän så har man inte akvarium alls... man kan inte vara "lite" miljövän och tro att man är en bättre människa för att man har en pump som bara drar 18w ist 26watt.

Jag skaffar det som får just min a fiskar i det specifika akvariet att må absolut bäst, stora bra filter o pumpar och värmare så mina tropiska ciklider från Afrika inte behöver frysa i 23 gradigt vatten, det mår dom inte bra av i längden.

Avelsformer, är dom snygga och stabila så självklart, varför inte. Rent teoretiskt sett är det väl bättre o göra livet surt för fiskar som iaf inte finns i sjön, gud va grymt o köra en vildform under kassa omständigheter bara för man ska snåla på el, sälj akvariet ist och bli en riktig miljövän.

Stora filter och bra ljus så fiskarna mår bra, ordentlig volym på burken(drar mer ström) så inte fisken behöver lida i trånga utrymmen hos djur och miljövänner.
                            Hade jag varit miljövän skulle jag inte sitta o skriva på min dator som drar 400w och mena på att jag e bättre för min pump drar bara 12watt och inte 24watt.

Odlingformer är helt ok, speciellt med tropiska fiskar eftersom dom iaf inte kommer planteras ut och förstöra(eller förädla) naturformerna.

Den enda anledningen att inte hålla odlingformer är för mig om dom skulle klara sig i våra sjöar, i min burk gör dom inte mycket skada.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Många visa ord deelay

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av deelay
                                Är man miljövän så har man inte akvarium alls...
                                Well - väl långsökt. Är man miljövän så bor man utomhus året runt utan artificiell värme, man promenerar till jobbet, man har inga hobbies etc. etc.
                                Om man nu inte är så extrem miljövän så kan man faktiskt få leva ett liv och ha hobbies även om man i sin hobby bör kunna ta miljöhänsyn.

Kommentar

Arbetssätt...