Icke naturliga fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

Ursprungligen postat av chippog
    vad är då "rätt" att ha växande i karet???? vilka fiskar/växter och för den delen akvarietillbhör håller måttet och är politiskt korrekta att ha i hemmet?? när kommer krav- och rättvisemärkta firrar, plantor och tillbehör som vi kan föra hem utan dåligt samvete. att bara gå på utseende blir väldigt subjektivt. att ta hänsyn till generna blir väldigt komplicerat. att ha koll på att fiskarna har odladts fram under ekologiska och något så där vettiga moraliska synpunkter skulle kunna vara en gångbar idé. vad är moraliskt och miljömässigt mera förkastligt, att köpa en ickenaturlig ras, framodlat under sedvanliga förhållande i tjeckien eller asien, eller att resa till afrika eller sydamerika med hjälp av flygplan och fånga några vilda, kanske till och med utrotningshotade arter???????????? och sedan håller vi fiskar i elslukande kar med massa med vattenbyten? alls är det inte dumt att tänka efter innan. dessvärre brukar de som är värst på att slössa på olika sätt inte vara särskild intresserade i ämnet!!! hoppas att det blir bättre!!!
    Oj, det var många tankar du förde fram, men utan att komma till slutgiltig åsikt.

Min tanke med tråden var att vi som är seriöst intresserade av akvaristik kanske skulle försöka ha fiskar i våra kar som finns i naturen.

När/om vi köper färgglada fiskar som är framodlade så gynnar vi de som odlar.

Om vi istället köper naturliga varianter av fiskar så triggar vi odlarna att hålla rena vildformer i odling, istället för att de skapar "konstgjorda" fiskar.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

Kommentar

• Guy_P
      Användare
      • April 2002
      • 301

Ursprungligen postat av c90368

Skickar även in ett svar till Kjell. Jag tycker att de naturliga formerna av svärdbärare och platy är mycket finare än de framodlade. Men tyvärr finns de inte i handeln numera.
      Och varför är det så ? I de flesta fall är det inte handlarnas fel, utan vi konsumenter.
      Om en handlare har ett kar med röda svärdbärare, och i karet jämte har han VF gröna svärdbärare. Ur vilket kar tror du att han får sålt flest svärdbärare ?
      Handlarna måste hela tiden hålla den fisk som säljer bäst.
      Guy

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

För min del går gränsen vid fisk som har svårt att klara sig och/eller inte kan fortplanta sig. Färgvarianter är helt ok, Ancistrus också. När man börjar trixa med slöjvarianter så fisken får svårt att simma är det värre, en del av dem har passerat min gräns. Värst är när det trixas med kroppsformen så fisken ser hoptryckt ut, för att inte tala om att injecera färg eller tatuera fisk. Det är djurplågeri, anser jag.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

vad är då "rätt" att ha växande i karet???? vilka fiskar/växter och för den delen akvarietillbhör håller måttet och är politiskt korrekta att ha i hemmet?? när kommer krav- och rättvisemärkta firrar, plantor och tillbehör som vi kan föra hem utan dåligt samvete. att bara gå på utseende blir väldigt subjektivt. att ta hänsyn till generna blir väldigt komplicerat. att ha koll på att fiskarna har odladts fram under ekologiska och något så där vettiga moraliska synpunkter skulle kunna vara en gångbar idé. vad är moraliskt och miljömässigt mera förkastligt, att köpa en ickenaturlig ras, framodlat under sedvanliga förhållande i tjeckien eller asien, eller att resa till afrika eller sydamerika med hjälp av flygplan och fånga några vilda, kanske till och med utrotningshotade arter???????????? och sedan håller vi fiskar i elslukande kar med massa med vattenbyten? alls är det inte dumt att tänka efter innan. dessvärre brukar de som är värst på att slössa på olika sätt inte vara särskild intresserade i ämnet!!! hoppas att det blir bättre!!!
          Intressant. Har inte reflekterat så mycket på det, men av praktiska och lite sentimentala skäl föredrar jag att köpa fisk från andra privata akvarister eller lokala odlare när det går. Så på punkten närodlat försöker jag. När det gäller att minska elförbrukningen så är jag rätt dålig även om jag i alla fall inte har karen i en kall ouppvärmd källare. Vattenbyten gör jag så sällan jag kan, men tyvärr så släsar jag en hel del vatten eftersom jag måste köra med RO-vatten p.g.a vårt usla kranvatten.

Plus och minus för min del. Intressant ämne som kunde vara värt en genomgång i ett ciklidblad nån gång.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av Olorin
            Vattenbyten gör jag så sällan jag kan, men tyvärr så släsar jag en hel del vatten eftersom jag måste köra med RO-vatten p.g.a vårt usla kranvatten.
            Byta vatten är väl inte oetiskt. Vi har ju gott om vatten här i norra Norden. En annan sak är sedan hur naturligt det är. Visst vore det ju kul att ha ett akvarium i biologisk balans. Det måste ju vara möjligt. Så sköts saltkaren ju. Men då måste man dra ner på kvantiteten kött i burken och hålla t.ex. ett par Apistogramma i en 375:a i stället för 30 troffar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

Ett akvarium för mig är en någorlunda fungerande biotop, naturligtvis måste man byta vatten eftersom det är för lite vatten.
              Ja så sa min far till mig 1976. Ju mindre vatten man byter desto bättre akvarist är man.

Att linjeavel eller urvalsodling skulle vara en diskus grej tyder oxå på en extrem okunskap.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ursprungligen postat av Mikael W
                Byta vatten är väl inte oetiskt. Vi har ju gott om vatten här i norra Norden. En annan sak är sedan hur naturligt det är. Visst vore det ju kul att ha ett akvarium i biologisk balans. Det måste ju vara möjligt. Så sköts saltkaren ju. Men då måste man dra ner på kvantiteten kött i burken och hålla t.ex. ett par Apistogramma i en 375:a i stället för 30 troffar.
                Nädå, man kan ha 10 Apistogrammor, ett litet stim tetror, ett par kurvciklider och några Ancistrus i bara 600 liter utan att byta mer än 10 liter i veckan
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Har till och från funderat på detta med ett eller flera sammankopplade kar i biologisk balans (och som då kräver ingen eller minimal skötsel). Kruxet för sötvattensfolket är väl att få till näringskedjorna. Med saltvatten och levande sten så finns näringskedjorna med i form av massa smådjur, men detta verkar mycket lurigare att få till i sötvatten - eller så är det ingen som verkligen testat. Har för mig att Ola nämnde något som kört ett par guppy och växter i en sluten damejeanne (vinbryggarflaska) och det gick i rätt lång tid utan skötsel alls. Pratade med en kollega nyligen om hans saltvattenskar, där det gick så långt att han slutade mata helt. Funkade klockrent ändå. Fast då pratar vi väldans liten fiskbelastning och stort kar.

Jag tror att man behöver få till en balans mellan antalet producerade yngel och hur många som överlever - annars rubbas ju balansen rätt fort. Månne är det enklast om man har ett ruggigt stort kar med både strandzon och djupdel, där ynglen fördrivs från "sin" zon efter ett tag och då blir mat för de som lever i en annan zon. Med gott om tid och fet plånka vore det mycket skoj att testa. Det lär alltså dröja innan det blir av för min del...

Hilsen,

P

Ursprungligen postat av Mikael W
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Är man miljövän så köper man vildfångad fisk - detta har diskuterats tidigare i forumet och det hör väl inte riktigt hemma i denna diskussion.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Skickar även in ett svar till Kjell. Jag tycker att de naturliga formerna av svärdbärare och platy är mycket finare än de framodlade. Men tyvärr finns de inte i handeln numera.
                      Det tycker jag också, men vad spelar det för roll när 99% tycker något annat.
                      När jag hade affär så hade vi både vildformer och avelsformer och till 99,9% såldes det avelsformer. Det är kanske därför de inte längre finns i handeln eller vad tror du

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Ursprungligen postat av Leopoldi

Att linjeavel eller urvalsodling skulle vara en diskus grej tyder oxå på en extrem okunskap.
                        Eller ett sätt att få fart på diskussionen
                        /Maths

Kommentar

• c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det tycker jag också, men vad spelar det för roll när 99% tycker något annat.
                          När jag hade affär så hade vi både vildformer och avelsformer och till 99,9% såldes det avelsformer. Det är kanske därför de inte längre finns i handeln eller vad tror du
                          Det var just det som var andemeningen i denna tråd. Om vi efterfrågar vildformer så finns det kanske en möjlighet att det blir lönsamt för handlarna att föra dessa igen.
                          /Maths

Kommentar

• Guy_P
                            Användare
                            • April 2002
                            • 301

Det var just det som var andemeningen i denna tråd. Om vi efterfrågar vildformer så finns det kanske en möjlighet att det blir lönsamt för handlarna att föra dessa igen.
                            Det hjälper inte mycket om 99,9 procent fortfarande vill ha röda fiskar
                            Guy

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Men är vi akvarister seriösa när vi springer och köper framavlad fisk som endast ger mer pengar i fickan till de som tar fram nya varianter av icke naturligt förekommande fisk?

Varför skulle det inte vara seriöst? De är ju tom framavlade för just akvariebruk.

VF Xiphophorus är riktigt fina.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
                                Varför skulle det inte vara seriöst? De är ju tom framavlade för just akvariebruk.

VF Xiphophorus är riktigt fina.
                                Detsamma gäller ju t.ex. för andra fiskar som diskus och slöjstjärt.
                                Inte nog med att avelsformerna av diskus är vackrare är naturformerna (det tycket i alla fall 99%) de är också enklare att odla på och inte alls så ömtåliga.
                                Slöjstjärtar har avlats så att de simmar långsamt, så att de inte behöver så syrerikt vatten etc. etc- Kort sagt de har blivit idealiska för akvarier.
                                Ja men formen då -tycker någon viktigpetter.
                                Ja, formen den har genom avel marknadsanpassats på samma sätt som samtliga hundarter, kattarter, hästarter, koarter etc. etc. har avlats så att formen har kraftigt förändrats från ursprunget - naturformen.

Kommentar

Arbetssätt...