Insättning av bakgrunden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • February 2006
    • 73

Insättning av bakgrunden

När jag nu ska sätta in min frigolitbakgrund...hur mycket silikon ska användas?bättre för mycket än för lite?Något särskillt man ska tänka på?

Man vill ju inte att frigoliten ska lyfta..den har ju som alla vet en sjuk lyftkraft
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Ja, ös på med silikon som bara den. Jag satte dit en friggo för länge sedan i ett 250 liters med en tub silikon, den lossnade och kastade upp troffar, ramp, täckglas och allt möjligt. Inte kul.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Thomas_alden
      Användare
      • February 2006
      • 73

Ursprungligen postat av Olorin
      Ja, ös på med silikon som bara den. Jag satte dit en friggo för länge sedan i ett 250 liters med en tub silikon, den lossnade och kastade upp troffar, ramp, täckglas och allt möjligt. Inte kul.
      ok..ne de lät ju inte så kul...

jag har ett 500-liters o har 1½ tub kvar..tror du de räcker?hade vart skönt o kunna sätta in den ikväll..håller på o tömmer karet nu

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Thomas_alden

jag har ett 500-liters o har 1½ tub kvar..tror du de räcker?hade vart skönt o kunna sätta in den ikväll..håller på o tömmer karet nu
        Beror på rengöring och hur stor fästyta siliconet får
        Lägg ett antal säckar som motvikt när det härdar
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Ursprungligen postat av Thomas_alden

Jag monterade min frigolitbakgrund i ett 300 liters med - om jag minns rätt - mindre än en tub. Det sitter åtminstone fast ännu, så där 10 månader senare. I mitt fall var dock passformen i karet gjord med ordentlig precision - det är förmodligen din med! - men det jag menar att bakgrunden (2-delad) är i princip inpressad i aluramen i kanterna. Antar att det hjälper en del...men jag tror nog att du kan köra med din tub (upa) det kinkiga för dig är väl att få det torrt och rent på direkten?

Lycka till vidare!
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Thomas_alden
            Användare
            • February 2006
            • 73

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Beror på rengöring och hur stor fästyta siliconet får
            Lägg ett antal säckar som motvikt när det härdar
            ok..färstytan är nog rätt stor..ska ja silikona i hörnen med? eller bara på de stora ytorna? ja de med motvikt hade ja inte tänkt på..har inga säckar men böcker..kanske går bra det med
            Senast redigerad av Thomas_alden; 27 September 2008, 21:10.

Kommentar

• Thomas_alden
              Användare
              • February 2006
              • 73

Ursprungligen postat av joe
              Jag monterade min frigolitbakgrund i ett 300 liters med - om jag minns rätt - mindre än en tub. Det sitter åtminstone fast ännu, så där 10 månader senare. I mitt fall var dock passformen i karet gjord med ordentlig precision - det är förmodligen din med! - men det jag menar att bakgrunden (2-delad) är i princip inpressad i aluramen i kanterna. Antar att det hjälper en del...men jag tror nog att du kan köra med din tub (upa) det kinkiga för dig är väl att få det torrt och rent på direkten?

Lycka till vidare!
              ok..men då kör ja på det ja har kvar så har ja ju garderat mig
              Det där med passningen vet ja inte..den e ju 2 delar min med o som de ser ut kommer jag varatvungen att "trycka" in den..förhoppningarna äratt den inte ska behöva kapas något..

jo ja vill ju att de ska torka så fort som möjligt men jag vill ju inte riskera att den lossnar så de får vara värt att vänta lite extra..hur lång tid borde de ta för silikonet att härda?

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Det beror på hur tjock friggo du har med, jag hade på sina ställe upp till 3 decimeter tjockt och så hade jag gröpt ur grottor på baksidan så fästytan blev mindre är hela bakytan. Vet inte var gränsen går för fiasko, men jag la heller inte på nån tyngd när det härdade så det kanske bidrog.

Min satt kvar två månader tills katastrofen hände ungefär. Otrevligt var det när jag kom hem från plugget den dagen för att kolla mina nya Tropheus Moori som låg och torkade på golvet.

Så om jag gör om det kommer jag inte att snåla utan köpa två tuber och använda på varenda yta som jag kommer åt och se till att gröpa ut så det inte blir för stora block med friggo.

Fast, nä jag kommer inte att göra om det. Om jag gör nån egen bakgrund kommer det att bli i betong eller i glasfiberavgjutning.

Kommentar

• Thomas_alden
                  Användare
                  • February 2006
                  • 73

nu har jag satt i bakgrunden o lagt på en massa böcker ja hade hemma...det har nu legat i 15-16 timmar...när tror ni man kan börja fylla akvariet igen?

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Silikon är väl härdat och klart för vatten efter 24 timmar? Jag brukar vänta ett dygn extra för säkerhets skull.
                    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Thomas_alden
                      Användare
                      • February 2006
                      • 73

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Silikon är väl härdat och klart för vatten efter 24 timmar? Jag brukar vänta ett dygn extra för säkerhets skull.
                      Ok...men e de nåtsomfunkat fördig så siktar jag med på det

Blir till o fylla det imorn då..grymt..ska bli sä j***a kul o se hur de blir

Kommentar

• Thomas_alden
                        Användare
                        • February 2006
                        • 73

Nu är bakgrunden äntligen färdig..fyllde på idag..e sjukt nöjd..väntar in algerna bara så kommer de bli underbart!!!

bilder finns på min zoon

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Du har inte behandlat den alls va? Det ser ut som friggo rakt av... Vilket i och för sig inte är fult, men det brukar ta stryk av gnagare. Hoppas den sitter fast ordentligt.

Kommentar

• Thomas_alden
                            Användare
                            • February 2006
                            • 73

Ursprungligen postat av Olorin
                            Du har inte behandlat den alls va? Det ser ut som friggo rakt av... Vilket i och för sig inte är fult, men det brukar ta stryk av gnagare. Hoppas den sitter fast ordentligt.
                            Ja jag hoppas verkligen att den sitter ordentligt..jag har smetat på husfix men inget annat..tanken är att det ska komma en massa alger på och då blir den mörkare och därmed mycket snyggare..har ljuset på i typ 20 timmar om dagen nu...det med att den tar stryk får vi se..ja hoppas inte det..jag har bara två gibbiceps och dom verkar inte gnaga så mycket men man vet ju aldrig..dessutom har jag behandlat friggon med värmepistol så ja hoppar att det inte ska lossna något..på sin höjd lossnar fixet men då växer nog algerna över sen ändå

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ja, då är den ju behandlad, den såg obehandlad ut på bilderna bara då.

Kommentar

Arbetssätt...