Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Låter som en rimlig analys Lars.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

      Vet inte riktigt vad jag skall skriva om tobaken. Det är inte riktigt mitt område. I Malawi (och Mocambique) odlas numera väldigt exklusiv tobak. Alla sadlar om från standard tobak till speciella exklusiva sorter. Jag vet inte så mycket om det men vissa av de mer exklusiva sorterna kallas turkisk tobak.

      I Malawi kostar en limpa cigareter SEK 18 - 36 beroende på om den heter Safari eller Marlboro. Innehållet är troligen högkvalitativ tobak som endast används som smakberikare till 5 - 15% i de cigaretter vi köper i " the western world".

      Kom att tänka på Anita Lindblom

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


      En underbar kvinna
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        Jag tycker att Brysseldorf gör ett kanonjobb,,,bara dom slutar krabba med sina papper.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          Ursprungligen postat av Lars Andersson
          Vet inte riktigt vad jag skall skriva om tobaken. Det är inte riktigt mitt område. I Malawi (och Mocambique) odlas numera väldigt exklusiv tobak. Alla sadlar om från standard tobak till speciella exklusiva sorter. Jag vet inte så mycket om det men vissa av de mer exklusiva sorterna kallas turkisk tobak.

          I Malawi kostar en limpa cigareter SEK 18 - 36 beroende på om den heter Safari eller Marlboro. Innehållet är troligen högkvalitativ tobak som endast används som smakberikare till 5 - 15% i de cigaretter vi köper i " the western world".

          Kom att tänka på Anita Lindblom

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          En underbar kvinna
          Så vi snackar om en odlingsvariant av tobak, hade det varit fisk hade många gått i taket.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

            Ursprungligen postat av DaRe
            klydderövar? Nu är jag på väg att lära mig nåt nytt

            Kan finfördelad tobak avge värre halter av olika gifter kanske? Oförbränd tobak som sotar ned lungorna? Då kan det vara en åtstraming av hälsoskäl?!
            Jag skulle tro att klydderövar kan vara den skånska motsvarigheten till klantarsle. Men jag är långt ifrån säker

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Jag skulle tro att klydderövar kan vara den skånska motsvarigheten till klantarsle. Men jag är långt ifrån säker
              Skåningar är konstiga .......... vad är en Pirra ......
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • May 2006
                • 1816

                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Skåningar är konstiga .......... vad är en Pirra ......
                Ja... vad är en balle????

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  Idag är det långfredag! Förr i tiden så var långfredagen den längsta fredagen på året!
                  Man kunde inte göra nåt! Allt var stängt! Inte ens ett konditori som det fanns så många av på den tiden var öppet! Allt var stängt! Bara kyrkan var öppen!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    Nu är allt öppet som om inget skilde sig. Jag förstår det i vårt samhälle, men visst mår man bra av att ha lite tråkigt ibland oavsett om man är religiös eller ej.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • September 2007
                      • 890

                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Nu känner jag mig grymt intelligent. Har varit en bra dag. Jobbat som tusan med att riva en lokal som inte var uppbyggd av klydderövar. Surt jobb, man får anstränga sig för att riva något som är bra uppbyggt. Men, men, jag har bara mig själv att skylla, trist nog. Vore så najs att kunna skylla på någon annan.

                      Det var nu inte det som retade mig egentligen. Jag röker pipa, och köper då och då tobak för det ändamålet. Senaste köpet förvånade mig, för det var grövre skuret. Snokade runt lite på paketet, och jorå...

                      "From 1st January 2011, the cut width of pipe tobacco will increase to a minimum of 1,5 mm under EU legislation".

                      Menassovafamba... vad vill de uppnå med DETTA? Jag greppar nada, förutom att jag inte gillar att röka så grovt skuren tobak. Är DET syftet? Då får jag köpa cigarettobak av samma märke. No gain, but with pain. Jag tror någon eller några har haft för mycket tid över och orkat bekymra sig över detta. Jag tror de är välbetalda. Jag tror jag ska söka jobb där... *s*

                      Jag trodde iaf i min enfald att EU hade somnat i sådant. Storlek och riktning på gurkor, storlek på jordgubbar unt so weiter. Helt fel hade jag, EU sover inte alls.

                      Hilsen,

                      /P
                      Klydderövar, låter som jag har hört det förut.

                      Om jag inte minns fel var det så man blev kallad av våran fanjunkare nere i Ystad, han jag inte fattade ett ord av vad han sa när jag ryckte in Men efter nästan ett år i det militära plus två års arbete i Malmö så har jag knäckt koden, nästan

                      Grovskuren piptobak var något jag tyckte om när jag nyttjade pipa, kunde det ha varit Tidemans Gul den hette/heter? Om jag inte minns fel så var den ganska grovt skuren.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        Näää lördag är det
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          Åh, sorry för mina dialektala vrängningar. En klydderöv är nog ungefär som ett klantarsle, dvs folk som inte gör saker särdeles bra och ibland riktigt dåligt. En skånsk förolämpning kan t ex vara "du din kajhänta klydderöv till ålarens, en redig fubbick är du!!". Kajhänt hör egentligen inte hemma där, det betyder bara vänsterhänt. Har inget emot vänsterhänta i sig, om de inte är klydderövar också. Fast det skyller jag inte på vänsterhäntheten (?) i sig, det bara låter kul på skånska. Klydderöv - klantarsle. Ålarens - inälvorna på en ål, svårt att komma lägre (blir man kallad ålahue, dvs huvudet på en ål, så är man iaf inte komplett värdelös). Fubbick - Malmödialekt för idiot.

                          En pirra finns inte såvitt jag vet. Det heter att pirra. Möjligen kan man tänka sig ett pirr, men det har jag aldrig hört någon säga. Ballarna är ett förskånskat danskt uttryck för skinkor, dvs arslet. Ytterligare ett trevligt skånskt ord är sillastrybare (sillstrypare), ett ord för fiskmånglare/fiskförsäljare. Här finns alltså några redia sillastrybare på detta forum, i mer modern form... *s*

                          Anita Lindblom, ja... "har du ingen glöd, har jag eld i överflöd..."

                          Hilsen,

                          /P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 April 2011, 08:54.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            Jaha, då var det fredag igen. Solen skiner och allt är strålande. Då börjar hockeyVM, snacka om korkat. Eller hur?
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Jaha, då var det fredag igen. Solen skiner och allt är strålande. Då börjar hockeyVM, snacka om korkat. Eller hur?
                              Jag kallar det tradition......korkat eller ej.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                Lite knasigt att det är så sent. Jag är inte särskilt sportintresserad, men är det nåt jag ändå rycks med av så är det hockey VM! Jag kommer dock inte att kolla idag annat än resultatet, men det är mest för jag jobbar med en massa kanadicker...
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...