Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

    Fin bild Lars. Är det du eller Larry som är fotografen?
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

      Bilden har Larry tagit.
      Senast redigerad av Lars Andersson; 17 April 2011, 00:42.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Ursprungligen postat av c90368
        , stämningen på forumet är numera väldigt positiv hela tiden. Det som var förr verkar vara begravet och låt det vara glömt!

        En riktig rolig vår med ciklid.org

        Konkurrenten går allt mer åt "hjälp min guppy är med bebisar" hållet, en ny generation som kommit in kanske? Men det är den som är framtiden för vår hoppy, jag beundrar de som fortfarande orkar svara på frågorna.
        Håller med och aktiviten ökar generellt med massor av nya deltagare i forumet. Kul. Särskilt med den schyssta mixen av extremt kunniga ciklidister och nybörjare (som jag själv).

        Och så dessa fantastiska bilderna och historierna från resor till de länder där fiskarna finn slive! Riktigt kul.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

          Ett par bilder på den duktige fotografen Larry Johnsson som gärna kommer till Sverige och talar på en Ciklidstämma.

          Bild 1 Larry, Samantha, Monika och Lars. Vet inte vem som tog bilden men det var nog en av Samanthas anställda.
          Bild 2 Larry vid Mbenji med mycket grumligt vatten efter en Mwera som gav oss 3,5 meter höga vågor.
          Bild 3 Mbenji, biotop med några Met. lombardoi mitt i bilden
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

            Liket lever!

            Det blev ju totalt tjugofem inlägg under fredag/lördagnatt på tråden. Inte så illa.

            Det hade varit roligare om det varit några fler som deltagit, men vi får vara nöjda.

            Nu har jag sovit min skönhetssömn och skall ut och spana varg. Nåja, det var under några dagar under tiden jag var i Malawi som man såg varg ca 800 meter från min frus hus. Jag skulle avstå en Afrikaresa för att få se en varg häromkring.

            När jag kom hem ifrån Ica-inköpsrundan i går kväll kl 22:30 så sprang det en räv 200 meter från hönshuset. För ett tiotal år sedan stod jag i köksfönstret och tittade när en räv mitt på dagen tog en höna precis vid vår flaggstång. Den tog ett antal höns innan den försvann. Nja, riktigt så hemtam vill jag inte ha räven igen. Min fru brukade säga att "den har säkert ungar" med ett stort mått av förlåtelse.

            En annan gång slog en duvhök en jättetupp precis mitt på gården. Den kunde inte flytta på tuppen så jag satt och tittade på när han åt en stund. Sedan flög den (inte tuppen alltså) eftersom den inte gillade att jag kommenterade bordsskicket. Min fru har frigående (genbanks) höns och det går åt några varje år till rovfåglar. Oftast ser vi bara lite fjädrar här och var.

            Jag har havsörn högt uppe i himlen varje sommar men jag har inte sett dem landa nära oss. Däremot såg jag två stycken kalasa på något 70 - 80 meter från vägen i februari i år precis utanför Ekängen. Det är samma havsörnar som jag ser då och då. De bor på norrsidan av Roxen. Jag bor på sydsidan.
            Senast redigerad av Lars Andersson; 17 April 2011, 05:52. Anledning: smärre korrigering
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

              Årets grillfynd

              I går kväll på ICA hittade jag en limegrön Webergrill. Jag tror det är en av förra årets specialedition (den andra var bronzefärgad). Jag var nära att köpa den förra sommaren, den är ju ett måste. Värd varenda krona extra som den kostade.

              Hustruns oförstående kommentar, "men vi har ju redan en mörkblå och en svart". Men hon fick en grillbok för halva priset.

              Jag undrar vad årets färger blir? Gul vore häftigt.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                Gäddgrönt?

                När det kommer körsbärsfärgade eller Kirizafärgade Webergrillar då ska jag ha en ny grill varje år också.

                Men i dagens miljötänk så ska jag innhandla en gasolgrill, det blir mitt bidrag i år.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  Ursprungligen postat av tege
                  På andra sidan är alltid fel sida.
                  Gräset är grönare på andra sidan....

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    Bara det gräset man röker på andra sidan är grönare....
                    Möjligt vis är det även bredare mellan lysena oxå....
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      Nä nu ska jag ut och dricka kaffe i solen och sedan byta däck på bilen (jag har dubbfritt så det har prioriterats ned) Sedan ta itu med lite trädgårdsprojekt.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        Håller med dig C90,,,tröttnade på jiddret här ett tag men tonen är mycke bättre här nu än för ett år sedan.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          Hej Olorin,,,kul att du är tillbaks.

                          Du får ta o draigång en liten 54 litare med Apistos igen så kommer suget tillbaka på hobbyn
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            Nu känner jag mig grymt intelligent. Har varit en bra dag. Jobbat som tusan med att riva en lokal som inte var uppbyggd av klydderövar. Surt jobb, man får anstränga sig för att riva något som är bra uppbyggt. Men, men, jag har bara mig själv att skylla, trist nog. Vore så najs att kunna skylla på någon annan.

                            Det var nu inte det som retade mig egentligen. Jag röker pipa, och köper då och då tobak för det ändamålet. Senaste köpet förvånade mig, för det var grövre skuret. Snokade runt lite på paketet, och jorå...

                            "From 1st January 2011, the cut width of pipe tobacco will increase to a minimum of 1,5 mm under EU legislation".

                            Menassovafamba... vad vill de uppnå med DETTA? Jag greppar nada, förutom att jag inte gillar att röka så grovt skuren tobak. Är DET syftet? Då får jag köpa cigarettobak av samma märke. No gain, but with pain. Jag tror någon eller några har haft för mycket tid över och orkat bekymra sig över detta. Jag tror de är välbetalda. Jag tror jag ska söka jobb där... *s*

                            Jag trodde iaf i min enfald att EU hade somnat i sådant. Storlek och riktning på gurkor, storlek på jordgubbar unt so weiter. Helt fel hade jag, EU sover inte alls.

                            Hilsen,

                            /P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 April 2011, 21:36.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              klydderövar? Nu är jag på väg att lära mig nåt nytt

                              Kan finfördelad tobak avge värre halter av olika gifter kanske? Oförbränd tobak som sotar ned lungorna? Då kan det vara en åtstraming av hälsoskäl?!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • October 2002
                                • 601

                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo


                                klydderövar



                                /P
                                Jag uppfattar det som att det för mig helt okända ordet är något negativt och att de som byggt väggen gjort det bra. De är alltså inte några klydderövar. Antagligen är ordet något riktigt skånskt som Ludvikagrabben lärt sig i exilen.

                                Stämmer det och kan vi få en synonym på svenska?
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...