Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    För er som vill ha lite nattläsning Enkel, simpel artikel...

    edit
    Senast redigerad av Alexander Ylipää; 07 February 2009, 13:07. Anledning: Nu slipper vi diskusion
    Mvh Alex

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      För er som vill ha lite nattläsning Enkel, simpel artikel...

      http://www.djurmagazinet.se/reportag...ed-vaxter.html
      Ingen lögn, men det är inte lätt att få med allt på en sida

      Den ständiga frågan, hur mycket information kan man ge till en nybörjare utan att de slår ifrån sig, för att det verkar för krångligt.

      Jag vet inte
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        Gränsen är hårfin...
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          För er som vill ha lite nattläsning Enkel, simpel artikel...

          http://www.djurmagazinet.se/reportag...ed-vaxter.html
          Ingen reklam tack! Även om det var trevlig läsning!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            Idag kan alla som skrev korkade grejer igår skylla på Molgan! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=881529

            En 23-årig friades från anklagelser för rattfylleri efter att ha påstått att en man vid namn Molgan kört hans bil.

            Molgan ska ha varit 120—130 centimeter lång, haft långt hår till knäna, burit vita byxor och brutit på norska, enligt vad mannen berättade i förhör.

            Nu kräver 23-åringen enligt flera medier 100.000 kronor i skadestånd av justitiekanslern (JK) för det halvår han inte kunde köra lastbil eftersom hans körkort blev indraget.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 07 February 2009, 10:48.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Idag kan alla som skrev korkade grejer igår skylla på Molgan! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=881529

              En 23-årig friades från anklagelser för rattfylleri efter att ha påstått att en man vid namn Molgan kört hans bil.

              Molgan ska ha varit 120—130 centimeter lång, haft långt hår till knäna, burit vita byxor och brutit på norska, enligt vad mannen berättade i förhör.

              Nu kräver 23-åringen enligt flera medier 100.000 kronor i skadestånd av justitiekanslern (JK) för det halvår han inte kunde köra lastbil eftersom hans körkort blev indraget.
              Molgan... är inte det Alfons Åbergs kompis? Har han blivit så stor att han kan köra bil...ja, hu vad tiden går...
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                Wilhelm, kallar du det reklam?
                Mvh Alex

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  Tyckte det var bra läsning Alex. Reklam och reklam...svårt vart man ska dra gränser.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    Om det finns ett uns av sanningshalt i det där domslutet så undrar man om jurister och domare över huvudtaget har nåt i skallen.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Om det finns ett uns av sanningshalt i det där domslutet så undrar man om jurister och domare över huvudtaget har nåt i skallen.
                      Jag tror att Juristerna, Polisen och Domaren i detta ärende stod med händerna bakbundna...det fanns inga bevis på att det var han som körde och killen drog till med en fantasi...men det är inte på den han dömts...eller som det visade sig nu..friades...utan det är helt enkelt brist på bevisning som gör att han inte kan fällas. Poliserna kan inte bevisa att det var han som körde...

                      Sedan gör media en fantastisk historia av det och jag kan faktiskt tycka att det är förjävligt och rent ut sagt uppviglande mot vårt rättssamhälle. Även om det i många fall är åt helsike med vårt rättssystem så hjälper inte sådana här uppslagna och snedvridna berättelser...

                      Och sedan så ska man inte prata om jämförelsen mellan att aktieägare får bonus på sina investerade pengar samtidigt som folk får lämna jobben. Det är som att jämföra äpplen med päron men media ÄLSKAR att snedvrida perspektiven och skapa "opinion"..när det egentligen borde kallas för "uppvigling". Det här är en vals som de kört i tidningarna och nyheterna som jag verkligen avskyr.

                      Aktieägarbonus/utdelning är något helt annat än det som kallas för "lönebonus" där högt uppsatta får en speciell bonus beroende på hur bra företaget gått..eller helt oberoende av det. Den biten kan jag ogilla men det är inte många levande som skulle avstått det om de var i samma situation. Aktieägarbonus som media kallar det...för att bonus smakar illa i var mans mun för tillfället..men som egentligen borde kallas aktieägarutdelning. Här tycker jag det är rätt att aktieägarna får ränta på sina inbetalda investeringar..TROTS att folk får lämna jobben. Att folk får lämna jobben beror helt enkelt på att bolagen inte säljer lika mycket som de kan producera och om produceringsnivån skapar obalans så måste tyvärr personal lämna sina arbetsplatser. Man kan tycka att Volvo ska ta sitt personalansvar men det är fruktansvärt mycket pengar det handlar om att de ska betala för att behålla övertalig personal...så här är jag verkligen kluven även om jag förstår Volvo (och de som står utan jobb givetvis). Att de gått vinst 2008 har inget att göra med den enorma nedgång de upplevt de sista månaderna under året och början av detta. Fallet har varit för snabbt och för stort.

                      Om man gillar detta eller inte? Ja..hm..så länge det går bra är ALLA glada och nöjda.

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

                        Inte någon som har några tankar/åsikter i kväll.

                        Inte jag heller, vill bara säga God Natt

                        Klockan går fortfarande tio minuter före i forumet
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          heeeavy metal för faen! där har ni några lördagstankar iaf!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Och sedan så ska man inte prata om jämförelsen mellan att aktieägare får bonus på sina investerade pengar samtidigt som folk får lämna jobben. Det är som att jämföra äpplen med päron men media ÄLSKAR att snedvrida perspektiven och skapa "opinion"..när det egentligen borde kallas för "uppvigling". Det här är en vals som de kört i tidningarna och nyheterna som jag verkligen avskyr.

                            Aktieägarbonus/utdelning är något helt annat än det som kallas för "lönebonus" där högt uppsatta får en speciell bonus beroende på hur bra företaget gått..eller helt oberoende av det. Den biten kan jag ogilla men det är inte många levande som skulle avstått det om de var i samma situation. Aktieägarbonus som media kallar det...för att bonus smakar illa i var mans mun för tillfället..men som egentligen borde kallas aktieägarutdelning. Här tycker jag det är rätt att aktieägarna får ränta på sina inbetalda investeringar..TROTS att folk får lämna jobben. Att folk får lämna jobben beror helt enkelt på att bolagen inte säljer lika mycket som de kan producera och om produceringsnivån skapar obalans så måste tyvärr personal lämna sina arbetsplatser. Man kan tycka att Volvo ska ta sitt personalansvar men det är fruktansvärt mycket pengar det handlar om att de ska betala för att behålla övertalig personal...så här är jag verkligen kluven även om jag förstår Volvo (och de som står utan jobb givetvis). Att de gått vinst 2008 har inget att göra med den enorma nedgång de upplevt de sista månaderna under året och början av detta. Fallet har varit för snabbt och för stort.
                            Håller inte med ett spån här. Aktieutdelningen beslutas om av bolagsledning och det behöver inte blir en spänn om de inte vill. Det kallas riskkapital för att man inte vet vad det blir för utdelning. Det är ju helt självklart att det ska bli NOLL om bolaget går risigt. Då ska ju pengarna satsas på produktutveckling/marknadsföreing eller vad som nu behövs för att få fart på bolaget. Det här är ju lika dumt som om du som privatperson inte har pengar så det räcker till hyran och går och lånar ut en tusenlapp till en polare som ska ut och festa.

                            Några timmar försent, men so what
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Håller inte med ett spån här. Aktieutdelningen beslutas om av bolagsledning och det behöver inte blir en spänn om de inte vill. Det kallas riskkapital för att man inte vet vad det blir för utdelning. Det är ju helt självklart att det ska bli NOLL om bolaget går risigt. Då ska ju pengarna satsas på produktutveckling/marknadsföreing eller vad som nu behövs för att få fart på bolaget. Det här är ju lika dumt som om du som privatperson inte har pengar så det räcker till hyran och går och lånar ut en tusenlapp till en polare som ska ut och festa.

                              Några timmar försent, men so what
                              Där ser jag att vi inte är överens och har samma uppfattning. Jag ser det mer som att det är ett lån som du redan tagit och som du bör "återbetala" för att behålla polaren.

                              Aktieutdelningen är ju räknat på ett halvår vad jag förstått och på ena halvåret fick de bonus, men på det andra försvann bonusen för att det gick så dåligt. Sammanslaget under helåret får de som äger AKTIER en försämrad utdelning pga läget...men inte noll. Det är ingen lönebonus eller löneförmån som detta gäller utan en sorts ränta på redan investerade pengar i bolaget.

                              Volvo gick inte minus under 2008...de gick rejält med plus...men vinsten hade kunnat vara betydligt större om bolaget inte hade tvärstannat i försäljningen under årets två sista månader.

                              Ciao...

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Där ser jag att vi inte är överens och har samma uppfattning. Jag ser det mer som att det är ett lån som du redan tagit och som du bör "återbetala" för att behålla polaren.

                                Aktieutdelningen är ju räknat på ett halvår vad jag förstått och på ena halvåret fick de bonus, men på det andra försvann bonusen för att det gick så dåligt. Sammanslaget under helåret får de som äger AKTIER en försämrad utdelning pga läget...men inte noll. Det är ingen lönebonus eller löneförmån som detta gäller utan en sorts ränta på redan investerade pengar i bolaget.

                                Volvo gick inte minus under 2008...de gick rejält med plus...men vinsten hade kunnat vara betydligt större om bolaget inte hade tvärstannat i försäljningen under årets två sista månader.

                                Ciao...
                                Det intressant är inte vad somhar varit utan vad som kommer. Är det vettigt att göra sig av med pengar som man har om man behöver dem för att överleva som företag?

                                Enligt en del med insikt så sitter Volvo med en massa outnyttjade resurser(elbilspatent och annat som man stoppat längst ner i byrolådan), en usel ointressant bilpark som ingen vill köpa nu. Vänder man inte snabbt som tusan på kuttingen är man utraderade. Då kan aktieägarna försäka sälja sina andelar till en krona om de har tur. Då skulle de nog hellre varit utan 2 procent idag och få tillbaka sitt "lån". Aktievärdet är ju större än utdelningen. Kortsiktigt och korkat beslut.
                                Senast redigerad av Olorin; 08 February 2009, 14:52.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...