Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    Alla hatar aftonbladet och Expressen

    men är det inte konstigt att dom är som en duracellkanin
    dom bara går å går o går går går

    och på nätet är allt gratis
    Aftobladet o Expressen
    går går går går går går går

    alla hatar men var får dom sina pengar ?
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      säkert pressunderstöd
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Det är enligt mig rent bullshit. Kultur är subjektivt till extremerna, där finns inga argument öht för objektivitet. En analys av kultursaker blir därmed av nödvändighet skev (vilket givetvis inte innebär ointressant). Utöver det finns frågan kring vem som sätter dagordningen - VARFÖR analyserades DENNA kulturgrej och inte någon annan? Tål att tänkas mycket länge på. För övrigt en relevant fråga även inom den "objektiva" vetenskapen - varför forskar man på X men inte på Y? Enligt mig finns subjektiviteten inbyggd i allt vad vi människor tar oss för, det finns enbart gradskillnader.

        Men, men. Nu är jag ute och far i min gamla favoritsjö, havet av frågor kring hermeneutik och objektivitet. Finns en del öar att besöka där, men jag vet inte om jag orkar navigera dit längre.

        Hilsen,

        P
        Även extrem subjektivitet kan vara intressant, men det mesta i kvällspressen står inte ens skribenterna för. Jag tycker att det är intressant att läsa en subjektiv analys om vad personen tycker är bra och varför. Detta fanns (fanns?) på sidan tre i både Aftonbladet och Expressen förr, och de gick längre och var minst lika seriösa som t ex DN och SvD.

        Så svaret på "Varför analysera denna kulturgrej" är: VARFÖR INTE?


        Edit: Lägg ner sånt där trams som "Bullshit". Du förstod inte vad jag försökte säga. Be mig förtydliga mig istället!
        Senast redigerad av Ola Svensson; 24 January 2009, 23:59.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Även extrem subjektivitet kan vara intressant, men det mesta i kvällspressen står inte ens skribenterna för. Jag tycker att det är intressant att läsa en subjektiv analys om vad personen tycker är bra och varför. Detta fanns (fanns?) på sidan tre i både Aftonbladet och Expressen förr, och de gick längre och var minst lika seriösa som t ex DN och SvD.

          Så svaret på "Varför analysera denna kulturgrej" är: VARFÖR INTE?


          Edit: Lägg ner sånt där trams som "Bullshit". Du förstod inte vad jag försökte säga. Be mig förtydliga mig istället!
          Sorry, var en smula grinig igår, ber om ursäkt för det. Klart att subjektivitet kan vara intressant, min poäng var bara att man inte ska uppfatta det objektivt. Det är så många som bara går på vad som står i tidningarna, och vips är en subjektiv analys en sanning (menar definitivt inte att du läser så).

          Media är mitt favorithatobjekt efter nästan 10 års arbete med många mediakontakter, samt en hel del analyser av media och inläsning av hur media påverkar oss. I den numera lite dammiga serien maktutredningen (ordf Olof Pettersson) finns två läsvärda böcker, "Makten över tanken" och "Medborgarnas makt". Den första skär rakt in i hur media påverkar oss. Andra intressanta böcker kring detta är "Massmedia som informationshinder" (Åke Olsson), "Mediernas svarta bok" (Boethius, subjektiv men mycket tänkvärd) samt "Propagandans makt" (Noam Chomsky).

          Presstödet kan vi för övrigt lägga ner. Så fort frågan kommer på tal skriar tidningarna om att variationen i nyhetsutbudet kommer att minska. Svaret på detta är att det inte längre finns någon variation att beskydda. Räcker bra med att läsa utrikessidorna från t ex SvD/DN och Berlingske för att inse att man behöver gå över landsgränserna för att få lite variation. Vill man se bra exempel på variation i svensk media får man gå tillbaks långt i tiden och kika på hur samma nyheter vinklades av Arbetet och DN.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            och på nätet är allt gratis
            Aftobladet o Expressen
            går går går går går går går
            Även gratis dynga är fortfarande dynga...
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Makt och massmedier. Det finns så mycket som är kasst i dagens massmedier, men jag tycker det är svårt att se någon slags konspirerande agenda bakom. Däremot är det ju alltför uppenbart att media är flockhundar som hakar på en trend och gör den till sanning så de är ganska lättstyrda.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                Ursprungligen postat av Olorin
                Makt och massmedier. Det finns så mycket som är kasst i dagens massmedier, men jag tycker det är svårt att se någon slags konspirerande agenda bakom. Däremot är det ju alltför uppenbart att media är flockhundar som hakar på en trend och gör den till sanning så de är ganska lättstyrda.
                Nej, det är likriktningen som är problemet och att tidningarna ska ha en "profil" som t ex att GP är israelvänlig (igen, jag tar nu inte ställning).

                Det är den saken jag saknar mest från England. Tidningarna! The Independent, The Guardian
                och The Timnes är så ohyggligt mycket intressantare och åsikterna INOM tidningarna spretar åt alla håll. Det finns mycket mer tydliga ÅSIKTER. I Sverige låtsas man att det är objektivitet.

                Och så är skiten obegripligt mycket sämre. Jag skojar inte om jag säger att Aftonbladet och Expressen är 10 gånger mer pålitliga än The Sun och liknande. Men värst är Daily Mail som "låtsas" vara en riktig tidning. Jag tror att mycket som står i dessa tidningar skulle vara åtalbart i Svergie (förtal, hets mot folkgrupp osv)
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Nej, det är likriktningen som är problemet och att tidningarna ska ha en "profil" som t ex att GP är israelvänlig (igen, jag tar nu inte ställning).

                  Det är den saken jag saknar mest från England. Tidningarna! The Independent, The Guardian
                  och The Timnes är så ohyggligt mycket intressantare och åsikterna INOM tidningarna spretar åt alla håll. Det finns mycket mer tydliga ÅSIKTER. I Sverige låtsas man att det är objektivitet.

                  Och så är skiten obegripligt mycket sämre. Jag skojar inte om jag säger att Aftonbladet och Expressen är 10 gånger mer pålitliga än The Sun och liknande. Men värst är Daily Mail som "låtsas" vara en riktig tidning. Jag tror att mycket som står i dessa tidningar skulle vara åtalbart i Svergie (förtal, hets mot folkgrupp osv)
                  Startar igång helghetysen igen då!!?? Men jag förstår inte riktigt Ola, saknar du eller saknar du inte de engelska dags/kvällstiodningarna och är de (engelska alltså) bättre eller är de sämre än de svenska...??

                  Annars kanske vi bara kunde softa ikväll - tycka att livet är skönt och hålla med varandra?
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    Ursprungligen postat av joe

                    Annars kanske vi bara kunde softa ikväll - tycka att livet är skönt och hålla med varandra?
                    Håller med dig!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Nej, det är likriktningen som är problemet och att tidningarna ska ha en "profil" som t ex att GP är israelvänlig (igen, jag tar nu inte ställning).

                      Det är den saken jag saknar mest från England. Tidningarna! The Independent, The Guardian
                      och The Timnes är så ohyggligt mycket intressantare och åsikterna INOM tidningarna spretar åt alla håll. )
                      Hej!
                      Kanske inte detta jag mest saknar från England, utan toleransen, mångfalden och kanske också pubarna. Numera är ju så gott som varje svensk kränkt och diskriminerad. Diskrimineringsombudsmannen får väl fullt upp med alla dessa som klagar och gnäller.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        Ursprungligen postat av nils42
                        Diskrimineringsombudsmannen får väl fullt upp med alla dessa som klagar och gnäller.
                        Hälsn Nils
                        Men här ligger man långt efter de riktigt gnälliga och klagande fransoserna!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

                          Någon som kommer ihåg namnet på den krigsfilm där indianer använder sitt egna språk som krypto när de krigar mot japsarna i andra världskriget?

                          Var helt övertygad om att jag hade den på hårdisken, men nej

                          Kände för den filmen i kväll, vill minnas att den var dj*kligt bra.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Men här ligger man långt efter de riktigt gnälliga och klagande fransoserna!
                            Håller med dom är gnälliga
                            men dom gör något
                            typ 10000 traktorer på vägen
                            eller kastar dynga på rådhuset

                            sedan gör dom skitgott vin med glykol....så flaskorna inte fryser sönder
                            o vem bryr sig om atomsprängningar på atollerna dom kommer ju att sjunka ändå
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

                              hmmm.

                              windtalkers

                              kan det vara

                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                Tack
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...