Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det är statistik över påkörda fotgängare, inte den som sitter i bilen.

    Så om fotgängaren hamnar mellan berget och bilen vid en sådan frontalkrock så, ja, då dör nog fotgängaren...
    Nä fy fan fotgängare vågar man inte vara

    här är lite matnyttigt

    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      30-50-70
      Att påstå att det är lika fel att köra 30 på femtioväg som 70 är obegripligt. Kör man på en fotgängare i 30 så överlever personen med största sannolikhet, vid 50 är chansen 50/50 om jag inte mins fel och vid 70 dör de flesta. Jag ser inte ens något större fel i att köra 30 på 50 väg, men visst, det är olämpligt. Kör man 70 så bör kortet riskeras.
      Tror nog jag skulle föredra att bli påkörd i 70 före 50. Bättre död än ett kolli, men 30, det är ju bara en kepsgubbe i rullator som inte hinner flytta sig för en bil i 30. Det går ju inte att bli påkörd i 30. Så som fotgängare är det bättre med 30, där vinner du på poäng. Men 50 är bäst, väldigt få som retar sig på folk som håller gränsen och gör några stressade omkörningar där. Så även om det är många stressnissar som krockar så ligger mycket av skulden hos kepsgubbarna som driver dem över kanten så att säga.

      För egen del kör jag aldrig om någon som håller gränsen om det inte på på flerfilig motorväg. Det är helt enkelt för skönt att kapa av en timmas bilkörning. Vilket får mig att tänka på att det kan vara trafiksäkert att köra fort(på bra väg) om man har en sträcka som tar fem timmar i skylthastighet och 4 timmar i under-förlora-kortet-fart eftersom.

      Startar man klockan 13 och är hemma klockan 17 har det kanske inte hunnit bli mörkt. Vi ser allihop sämre i mörker(med eller utan keps) och stressas av mötande hellljus. Och framför allt är det i skymningen som en massa djur börjar upp och hoppa på vägarna. Att köra den extra timmen i mörker trött efter fyra timmar på vägen är inget plus. Visst, det finns en och annan bror duktig som stannar varje halvtimma, fikar, går runt bilen och kollar alla lysen, mäter trycket i däcken och allt vad man nu ska enligt "boken", men här är jag absolut så ärlig att jag kan säga att det är inte jag på väg hem från jobbet.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Trafiken är inget större problem, Stockholmare kör ganska hårt men är snälla i trafiken är det någon som kommit fel släpper vi omedelbart in dom
        det är lite sämre på helgerna men man kan åka taxi då
        kepsar är en skröna dom är inte så många....skrik inte utan räkna dom nästa gång du kör.
        Det där med olyckor är oftast en massa olika saker som händer tillsammans
        typ
        en kör för fort
        någon går mot rött
        en annan tvärnitar
        Nu är det söndag - visserligen tidig natt, men ändå...lite imponerad av den svada som drog igång här när vi närmade oss problemet trafik...och vad man får och eller inte...en och annan att hålla med har jag hittat, en och annan att vara osams med också, det är mao precis som det ska!

        Vill avsluta min helg i tråden med att ge Christer rätt - känns bra! - precis som ytterligare nån sagt så är min upplevelse att stockholmare faktiskt både är snälla, hänsynsfulla och kunniga i trafiken...innan jag körde där själv mycket under en period i slutet på 80-talet så skulle jag aldrig ha hållit med om detta...men jag blev överbevisad! Trevligt!

        Nu är det snart arbetsvecka igen kompisar - skynda att sova lite ska åtminstone jag...vi ses här nästa helg!!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av Olorin
          Tror nog jag skulle föredra att bli påkörd i 70 före 50. Bättre död än ett kolli, men 30, det är ju bara en kepsgubbe i rullator som inte hinner flytta sig för en bil i 30. Det går ju inte att bli påkörd i 30. Så som fotgängare är det bättre med 30, där vinner du på poäng. Men 50 är bäst, väldigt få som retar sig på folk som håller gränsen och gör några stressade omkörningar där. Så även om det är många stressnissar som krockar så ligger mycket av skulden hos kepsgubbarna som driver dem över kanten så att säga.
          Sedan har ju bilar bromsar så om man inte är helt väck, så bromsar man ju ner till 30 om man kör i 50 även om något dyker upp sanbbt. Vid 70...

          Det som missas hela tiden är att rörelseenergin ökar exponentiellt med hastigheten vilket påverkar både bromssträckan och kraften på smällen.

          Påståendet att 30 på 50 är lika illa som 70 är fortfarande fel. Jag skulle vilja säga att det är objektiv fysik som säger det och inte en subjektiv åsikt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            Ursprungligen postat av Olorin
            så ligger... skulden hos kepsgubbarna
            Fel igen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4206275.ab
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              jag föredrar att hålla angiven hastighet.

              På stället jag jobbade på förra året så körde jag oftast samma väg som en arbetskamrat på mrgonen och hon körde alltid om mig i 120 på 90väg. Jag höll mig till 90 och nog fan lönade det sig. Kom till jobbet en dag och tjejen hade kört 21km för fort och flög på 2900 eller nåt i den stilen. Jag körde lugnt förbi farbror blå utan problem. In your face ^^
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Den går rakt ner i papperskorgen. Läs inte sån skit, de kan inget annat än vem som legat med Paris Hilton på den tidningen.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  Göteborg har jag för liten erfarenhet av att köra i, men jag har kört en del både i Sthlm och ffa Malmö. I Sthlm har de i vart fall en gemensam trafikkultur, även om den inte är laglig. Efter ett tag lär man sig hur "kollektivet" funkar. Malmö däremot är helt i avsaknad av en gemensam trafikkultur. Här blandas allt i en salig röra från de lagliga till racerförarna till gubbarna i keps. Jobbigt, för man måste konstant vara på hugget och försöka pejla in vilken kategori de i närheten hör till. Själv cyklar jag mest (och lagligt), trivs fint med att i lagom takt dra förbi alla trafikstockningar med ett litet leende i mungipan...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Den går rakt ner i papperskorgen. Läs inte sån skit, de kan inget annat än vem som legat med Paris Hilton på den tidningen.
                    Ger du de blaskorna sådan cred? Enligt min mening kan de inte ens vem som legat med Paris Hilton. Det enda jag litar på i de tidningarna är serierna.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Den går rakt ner i papperskorgen. Läs inte sån skit, de kan inget annat än vem som legat med Paris Hilton på den tidningen.
                      Lite humor måste du väl ändå ha? Öppnade du inte ens länken?

                      Patrik, öppna länken och se vad den var ett svar på.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 19 January 2009, 10:47.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Lite humor måste du väl ändå ha? Öppnade du inte ens länken?
                        Hon var fin i håret!
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Lite humor måste du väl ändå ha? Öppnade du inte ens länken?

                          Patrik, öppna länken och se vad den var ett svar på.
                          Öppnar man länken så får de ju fler klick att sälja till annonsörerna så det bidrar ju till att de fortsätter.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • endymion

                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Det som missas hela tiden är att rörelseenergin ökar exponentiellt med hastigheten vilket påverkar både bromssträckan och kraften på smällen.

                            Påståendet att 30 på 50 är lika illa som 70 är fortfarande fel. Jag skulle vilja säga att det är objektiv fysik som säger det och inte en subjektiv åsikt.
                            Visst ökas rörelseenergin, dock en nyare bil med bra däck, ABS-bromsar, ESP och bromsvåg stannar på kortare sträcka än en äldre med gamla däck och låsbara bromsar. Så kepsgubbens Volvo 240 -82 kan ha längre bromssträcka än rallykalle:s GTI, trots att rallykalle kör 20 km/h fortare.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Öppnar man länken så får de ju fler klick att sälja till annonsörerna så det bidrar ju till att de fortsätter.
                              För att inte sänka mig till din nivå där du försöker mästra med någon sorts världsvana som "du... har antagligen aldrig kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an" och upplysa mig om "Läs inte sån skit" osv. så ger jag dig inledningen:

                              "Den 77-åriga kvinnan kraschade in i en moped med sin bil. Mannen slungades upp på vindrutan och föll till marken - med skador över hela kroppen. Men Louise Davidson körde vidare - för att inte bli sen till hårsalongen."
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 19 January 2009, 18:45.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson

                                "Den 77-åriga kvinnan kraschade in i en moped med sin bil. Mannen slungades upp på vindrutan och föll till marken - med skador över hela kroppen. Men Louise Davidson körde vidare - för att inte bli sen till hårsalongen."
                                Det är ju en sak. Det värsta var ju att hon inte märkte att hon körde på någon.

                                Sensmoral: Kärringar med lila hår är värre än kepsgubbar!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...