If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!
30-50-70
Att påstå att det är lika fel att köra 30 på femtioväg som 70 är obegripligt. Kör man på en fotgängare i 30 så överlever personen med största sannolikhet, vid 50 är chansen 50/50 om jag inte mins fel och vid 70 dör de flesta. Jag ser inte ens något större fel i att köra 30 på 50 väg, men visst, det är olämpligt. Kör man 70 så bör kortet riskeras.
Tror nog jag skulle föredra att bli påkörd i 70 före 50. Bättre död än ett kolli, men 30, det är ju bara en kepsgubbe i rullator som inte hinner flytta sig för en bil i 30. Det går ju inte att bli påkörd i 30. Så som fotgängare är det bättre med 30, där vinner du på poäng. Men 50 är bäst, väldigt få som retar sig på folk som håller gränsen och gör några stressade omkörningar där. Så även om det är många stressnissar som krockar så ligger mycket av skulden hos kepsgubbarna som driver dem över kanten så att säga.
För egen del kör jag aldrig om någon som håller gränsen om det inte på på flerfilig motorväg. Det är helt enkelt för skönt att kapa av en timmas bilkörning. Vilket får mig att tänka på att det kan vara trafiksäkert att köra fort(på bra väg) om man har en sträcka som tar fem timmar i skylthastighet och 4 timmar i under-förlora-kortet-fart eftersom.
Startar man klockan 13 och är hemma klockan 17 har det kanske inte hunnit bli mörkt. Vi ser allihop sämre i mörker(med eller utan keps) och stressas av mötande hellljus. Och framför allt är det i skymningen som en massa djur börjar upp och hoppa på vägarna. Att köra den extra timmen i mörker trött efter fyra timmar på vägen är inget plus. Visst, det finns en och annan bror duktig som stannar varje halvtimma, fikar, går runt bilen och kollar alla lysen, mäter trycket i däcken och allt vad man nu ska enligt "boken", men här är jag absolut så ärlig att jag kan säga att det är inte jag på väg hem från jobbet.
Trafiken är inget större problem, Stockholmare kör ganska hårt men är snälla i trafiken är det någon som kommit fel släpper vi omedelbart in dom
det är lite sämre på helgerna men man kan åka taxi då
kepsar är en skröna dom är inte så många....skrik inte utan räkna dom nästa gång du kör.
Det där med olyckor är oftast en massa olika saker som händer tillsammans
typ
en kör för fort
någon går mot rött
en annan tvärnitar
Nu är det söndag - visserligen tidig natt, men ändå...lite imponerad av den svada som drog igång här när vi närmade oss problemet trafik...och vad man får och eller inte...en och annan att hålla med har jag hittat, en och annan att vara osams med också, det är mao precis som det ska!
Vill avsluta min helg i tråden med att ge Christer rätt - känns bra! - precis som ytterligare nån sagt så är min upplevelse att stockholmare faktiskt både är snälla, hänsynsfulla och kunniga i trafiken...innan jag körde där själv mycket under en period i slutet på 80-talet så skulle jag aldrig ha hållit med om detta...men jag blev överbevisad! Trevligt!
Nu är det snart arbetsvecka igen kompisar - skynda att sova lite ska åtminstone jag...vi ses här nästa helg!!
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
Tror nog jag skulle föredra att bli påkörd i 70 före 50. Bättre död än ett kolli, men 30, det är ju bara en kepsgubbe i rullator som inte hinner flytta sig för en bil i 30. Det går ju inte att bli påkörd i 30. Så som fotgängare är det bättre med 30, där vinner du på poäng. Men 50 är bäst, väldigt få som retar sig på folk som håller gränsen och gör några stressade omkörningar där. Så även om det är många stressnissar som krockar så ligger mycket av skulden hos kepsgubbarna som driver dem över kanten så att säga.
Sedan har ju bilar bromsar så om man inte är helt väck, så bromsar man ju ner till 30 om man kör i 50 även om något dyker upp sanbbt. Vid 70...
Det som missas hela tiden är att rörelseenergin ökar exponentiellt med hastigheten vilket påverkar både bromssträckan och kraften på smällen.
Påståendet att 30 på 50 är lika illa som 70 är fortfarande fel. Jag skulle vilja säga att det är objektiv fysik som säger det och inte en subjektiv åsikt.
På stället jag jobbade på förra året så körde jag oftast samma väg som en arbetskamrat på mrgonen och hon körde alltid om mig i 120 på 90väg. Jag höll mig till 90 och nog fan lönade det sig. Kom till jobbet en dag och tjejen hade kört 21km för fort och flög på 2900 eller nåt i den stilen. Jag körde lugnt förbi farbror blå utan problem. In your face ^^
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Göteborg har jag för liten erfarenhet av att köra i, men jag har kört en del både i Sthlm och ffa Malmö. I Sthlm har de i vart fall en gemensam trafikkultur, även om den inte är laglig. Efter ett tag lär man sig hur "kollektivet" funkar. Malmö däremot är helt i avsaknad av en gemensam trafikkultur. Här blandas allt i en salig röra från de lagliga till racerförarna till gubbarna i keps. Jobbigt, för man måste konstant vara på hugget och försöka pejla in vilken kategori de i närheten hör till. Själv cyklar jag mest (och lagligt), trivs fint med att i lagom takt dra förbi alla trafikstockningar med ett litet leende i mungipan...
Det som missas hela tiden är att rörelseenergin ökar exponentiellt med hastigheten vilket påverkar både bromssträckan och kraften på smällen.
Påståendet att 30 på 50 är lika illa som 70 är fortfarande fel. Jag skulle vilja säga att det är objektiv fysik som säger det och inte en subjektiv åsikt.
Visst ökas rörelseenergin, dock en nyare bil med bra däck, ABS-bromsar, ESP och bromsvåg stannar på kortare sträcka än en äldre med gamla däck och låsbara bromsar. Så kepsgubbens Volvo 240 -82 kan ha längre bromssträcka än rallykalle:s GTI, trots att rallykalle kör 20 km/h fortare.
Öppnar man länken så får de ju fler klick att sälja till annonsörerna så det bidrar ju till att de fortsätter.
För att inte sänka mig till din nivå där du försöker mästra med någon sorts världsvana som "du... har antagligen aldrig kört på E6an mellan Halmstad och Göteborg eller på E4an" och upplysa mig om "Läs inte sån skit" osv. så ger jag dig inledningen:
"Den 77-åriga kvinnan kraschade in i en moped med sin bil. Mannen slungades upp på vindrutan och föll till marken - med skador över hela kroppen. Men Louise Davidson körde vidare - för att inte bli sen till hårsalongen."
Senast redigerad av Ola Svensson; 19 January 2009, 18:45.
"Den 77-åriga kvinnan kraschade in i en moped med sin bil. Mannen slungades upp på vindrutan och föll till marken - med skador över hela kroppen. Men Louise Davidson körde vidare - för att inte bli sen till hårsalongen."
Det är ju en sak. Det värsta var ju att hon inte märkte att hon körde på någon.
Sensmoral: Kärringar med lila hår är värre än kepsgubbar!
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Kommentar