Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Olorin skrev:
    Det vet vi väl alla att det är tvärtom. Råna folket på 50 miljoner så får du avgångsvederlag. Sno två TV-apparater så får du 3 år i finkan.

    Och Christer svarade - om än inte så uttömmande!
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Vilket dravel
    är det du som skapar skrönor
    Skröna tror jag inte Christer - just Olorins exempel kanske inte har inträffat - men de gossar (oftast gossar) som vågar vara fräckast och har minst moral och mest/störst girighet (och redan ett rejält kapital!!!) kommer också alltför ofta alltför långt...medan de som inget har (stålar alltså!) åker dit direkt...de har liksom inget stort och stolt?? nätverk att kalla in när det börjar brännas. Olorin rules - i just detta inlägga alltså!

    Sedan till chichlids4fun...jag får också ofta beröm när jag kör helt lagligt enligt gällande bestämmelser (och har nån mer i bilen!!) Så berömmet kommer att finnas kvar även om du lättar lite på gasen...
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      Ursprungligen postat av Olorin

      PS! Du vet väl att du redan har ett beige-kort idag så du ligger lite på minus för din "debatt-ton" :-b
      Äh! Christer har frikort...enda som sker är att han får dra ett kort i högen och se om han får ge tusan i att slå på laptopen i en vecka eller om han får gå direkt i "finkan". Kanske har han tur och får stå över ett kast...eller så drar han sitt frikort..som sagt.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        Ursprungligen postat av Olorin
        Vi får väl se vem som plockar hem miljonerna när Volvo går i KK och så vitt jag vet kom hela gangstergänget från Skandia undan med livstids pension.

        PS! Du vet väl att du redan har ett beige-kort idag så du ligger lite på minus för din "debatt-ton" :-b
        Har du svårt att skilja på dina visioner och vad lagen säger
        om du inte visste det
        det är inte olagligt att göra konkurs
        var inte så tråkig , säg något positivt du har gjort för samhället, alla är inte parasiter, själv jobbar jag av glädje för att skapa något.

        Det ska va kul att leva
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          Ursprungligen postat av patriks155
          De är väl ganska rimligt att bötesbeloppen är inkomstbaserade så som i ex Finland?? De där med fängelsestraff hänger jag inte med på de minsta och va en rejält konstig jämförelse. De är väl klart de drabbar olika om man har 3000 att leva för i månaden mot kanske 10.000. Men de är klart lågikomstagarna ska drabbas värst.

          Har väl rätt att ha mina åsikter???? Nä alla är inte perfekta och de är upp till var och en att följa lagarna och gör man inte de får man stå sitt straff om man åker fast.
          Absolut rimligt att ha inkomsrelaterade bötesbelopp (och en hel del annat borde också relateras till vad inkomsten egentligen är!!!) Det är liksom dyrt att vara fattig - och inkomsrelaterar man inte så kan den rike synda på nåden alltför enkelt...om det tycker vi inte!!


          Dessutom borde premien på bilförsäkringen gå rejält upp varje gång du blir haffad för trafikbrott (t.ex fortkörning) - det vore rättvist, så slapp vi som försöker köra lagligt och säkert (minimerar åtminstone riskerna!!) att betala för alla som tror de är på Kinnekulle ring eller liknande!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Har du svårt att skilja på dina visioner och vad lagen säger
            om du inte visste det
            det är inte olagligt att göra konkurs
            var inte så tråkig , säg något positivt du har gjort för samhället, alla är inte parasiter, själv jobbar jag av glädje för att skapa något.

            Det ska va kul att leva
            Vad du retas...

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Har du svårt att skilja på dina visioner och vad lagen säger
              om du inte visste det
              det är inte olagligt att göra konkurs
              var inte så tråkig , säg något positivt du har gjort för samhället, alla är inte parasiter, själv jobbar jag av glädje för att skapa något.

              Det ska va kul att leva
              Visst skapar du, men jag tycker faktiskt att du på senare tid mest skapat badwill, eller så försöker du etablera nåt slags variant på den gamla klassikern "soup-nazi" i Seinfeld som serverade både soppa och förolämpningar till sina kunder.

              Vad som är olagligt och inte är faktiskt en intressant fråga. Som Joe var inne på är det inte en glasklar fråga utan nåt som avgörs allt mer av vad man har för resurser i fickan. Lagboken är så full av kryphål och möjligheter för den som har råd att anlita de skickliga lagvrängare och har lite flyt att få en klåpare som åklagare. Leif GW Persson som studerar det där dagligen har nyktert konstaterat att det blir ett allt större glapp mellan allmänhetens rättskänsla och utfall av domslut. Läskig trend tycker jag...
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av joe
                Olorin skrev:
                Sedan till chichlids4fun...jag får också ofta beröm när jag kör helt lagligt enligt gällande bestämmelser (och har nån mer i bilen!!) Så berömmet kommer att finnas kvar även om du lättar lite på gasen...
                nä då får dom köra själva då är det inget kul längre
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

                  Ursprungligen postat av joe
                  Dessutom borde premien på bilförsäkringen gå rejält upp varje gång du blir haffad för trafikbrott (t.ex fortkörning) - det vore rättvist, så slapp vi som försöker köra lagligt och säkert (minimerar åtminstone riskerna!!) att betala för alla som tror de är på Kinnekulle ring eller liknande!
                  är det inte rättvist som det är att de som orsakar olyckor får betala mera, det tycker iaf jag är rimligt...

                  då borde du ju betala mer i bilförsäkring om du kör med barn i bilen, det orsakar ju oxå fler olyckor....dessutom lättare att få personskador för livet
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Visst skapar du, men jag tycker faktiskt att du på senare tid mest skapat badwill, eller så försöker du etablera nåt slags variant på den gamla klassikern "soup-nazi" i Seinfeld som serverade både soppa och förolämpningar till sina kunder.

                    Vad som är olagligt och inte är faktiskt en intressant fråga. Som Joe var inne på är det inte en glasklar fråga utan nåt som avgörs allt mer av vad man har för resurser i fickan. Lagboken är så full av kryphål och möjligheter för den som har råd att anlita de skickliga lagvrängare och har lite flyt att få en klåpare som åklagare. Leif GW Persson som studerar det där dagligen har nyktert konstaterat att det blir ett allt större glapp mellan allmänhetens rättskänsla och utfall av domslut. Läskig trend tycker jag...
                    Förstår faktist inte vad du menar
                    menar du att om lagen inte ger straff så är den allmäna uppfattningen att man har gjort fel ändå
                    kanske ska man dömmas två gånger för säkerhets skull
                    samma sak gäller ditt omdömme om mig
                    jag har inte fått en enda varning här visst spydig men alldrig över gränsen
                    och då kommer du med ett påstående att jag skapar Badwill
                    kan du inte vara glad någon gång
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      [QUOTE=joe;762012] - så kan den rike synda på nåden alltför enkelt...


                      QUOTE]

                      Hej!
                      Har vi inte kommit in på ett nytt ämne, om att synda på nåden?
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        jag har inte fått en enda varning här visst spydig men alldrig över gränsen
                        och då kommer du med ett påstående att jag skapar Badwill]

                        Citat Christer.

                        Ja, att du inte fått någon varning är för mig obegripligt, jag blev ju avstängd för att jag råkade skriva lite ofördelaktigt om Gabbi.
                        Men det är ju klart, jag tror nog att forumsvärdarna ser lite mellan mellan fingrarna när det gäller dig.
                        För annars så hade det nog inte blivit så mycket sponsor till stämman.
                        Sen att säga att pengar inte spelar stor roll, nej det tror jag inte.Janne

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          jag har inte fått en enda varning här visst spydig men alldrig över gränsen
                          och då kommer du med ett påstående att jag skapar Badwill]

                          Citat Christer.

                          Ja, att du inte fått någon varning är för mig obegripligt, jag blev ju avstängd för att jag råkade skriva lite ofördelaktigt om Gabbi.
                          Men det är ju klart, jag tror nog att forumsvärdarna ser lite mellan mellan fingrarna när det gäller dig.
                          För annars så hade det nog inte blivit så mycket sponsor till stämman.
                          Sen att säga att pengar inte spelar stor roll, nej det tror jag inte.Janne
                          Du får stå för dina handlingar så
                          står jag för mina
                          är du missnöjd
                          ta det med styrelsen
                          tur att detta ligger på övrigt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.

                            Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.

                            Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

                              Man skall hålla god ton i forumet och om det finns medlemmar som har vissa previlegier på detta forumet så skulle jag bli förvånad.

                              Har man gått över gränsen så är det väl inget att snacka om.

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
                                Ola din gamla diplomat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...