Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    det är väl inte ok att bryta mot några lagar egentligen, men man får ju ta konskvenserna därefter......men vilka lagar menar du trafiklagarna?? det är ju förbjudet att köra mot stoppplikt och köra på heldragen linje oxå, men det har du säkert aldrig gjort.....

    och men som dagens straffsatser ser ut så är det ju nästan värre att köra för fort än att köra rattonykter = dagsböter beroende på inkomst kan ju bli billigare än att köra för fort....börja i rätt ände istället stävja drogpåverkan i trafiken och ta körkort från ickelämpliga bilförare=äldre personer ofta - inte alla.....och för fan sätt fast de som kör för sakta oxå det är ju ännu farligare...

    då använder jag mig av civil olydnand för att protestera mot felaktigheterna i trafiklagen genom att köra för fort, så kan du få visa civilkurage genom att försöka ändra på mig
    Jag har kört över heldragen linje, jag har nog inte alltid stått helt still vid stopp....och vist händer det att jag kör för fort...men det hände mycket mer förut innan jag upptäckte att jag inget vann utan snarare förlorade tid OCH tog risker (de ökar vi högre hastighet oavsett hur duktig förare man är!!!) Nu använder jag farthållaren ofta - men naturligtvis drar jag på vid en omkörning etc...

    ...men vi kommer nog inte mycket längre - vi är inte riktigt överens i alla delar och får väl försöka leva med det - vad avser fylle/drogkörning så är jag dock helt med dig och menar, helt utan jfr., att straffen för detta är åt skogen för låga. Använd du din rätt till civil olydnad till fortkörning så ska jag använda min till att tjöta hål i huveet på dig med flera!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      tjata går ju

      svårt att ändra på en envis smålänning, som oftast får beröm för min körning och att de inte alls tycker att det gick för fort (eller så är de för chockade) du skulle varit med på autoban i somras härligt, men det är ju inte olagligt där
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        Hur som helst är ingen som ialf jag känner felfri och alla kan göra fel, tror inte jag känner någon som är perfekt varken polis eller övrig medborgare. Jag själv har gjort massvis med tabbar även om jag överlag fösöker sköta mig i trafiken och hålla hastigheterna (funkar inte alltid dock).

        Jag tycker polisen ska satsa på de som verkligen är en trafikfara och inte de som råkat trampa 4-5 km fel. Ska man ägna sig åt att titta på hastighetsmätare exakt hela körningen så anser jag att man är en större trafikfara i sig. Tycker mycket handlar om att få in så många som möjligt för att öka statistiken och få pengar till kassan. Hade varit bättre att vid mindre hastighetsöverträdelser få en varning eller liknande, kan ju vara vad jag tror betydligt bättre än att bara sätta dit folk.

        Tycker man riktar in sig alldeles för mycket på fart, men den som ligger och pressar en i arslet som riskerar att ge framförvarande trafikant en svår whiplash som kan försöra en människas resterande liv är inte så noga med utan de som ska bötfällas är de som som råkat gå över hastigheten några kilometer. Sen är de klart de är skillnad på 6 km och 20-30. Min kusin blev ex bötfälld för 1 km överträdelse av en nitisk ( nu räkar ju iofs lasern bort tror det är 4 km ).

        Sen anser jag att svenska bötessytemet är diskriminerade, här får man ex 6000 i böter oavsett om man har en inkomst på 70.000 i månaden eller 16.000, ska de inte kännas lika mycket för båda? Tycker inkomstbasetrat skulle vara obligatorsikt.

        En annan fråga jag har är när vi pratar hastighetsöverträdelser är om detta verkligen är viktigare än alla rattfyllerister, drogpåverkade i trafiken, sjuka osv. Jag åker ju hellre med en som kör 10-20 för fort på en 90 väg än en som är nerknarkad på farliga läkemdel och kanske har rejält fördröjd reaktionstid.

        Alla är ju olika bra bilförare, en som inte håller hastighetsgränserna kan vara betydligt bättre bilförare än den som ligger 20 km under och inte vet hur högerregeln funkar är min åsikt ialf.

        Jag tror personligen att kameror som mäter mellan skåpen är en fara om jag nu inte har farthållare (har inte, klantade mig i beställningen). Då tror jag folk kommer titta på hastighetsmätaren i stället för vägen. Sen tycker jag det är bra med kameror på olycksdrabbade sträckor i för sig.

        Nu fick ni mina åsikter. Trevlig lördag kväll på er!
        Senast redigerad av tjornpatrik; 17 January 2009, 18:11.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av patriks155
          Hur som helst är ingen som ialf jag känner felfri och alla kan göra fel, tror inte jag känner någon som är perfekt varken polis eller övrig medborgare. Jag själv har gjort massvis med tabbar även om jag överlag fösöker sköta mig i trafiken och hålla hastigheterna (funkar inte alltid dock).

          Jag tycker polisen ska satsa på de som verkligen är en trafikfara och inte de som råkat trampa 4-5 km fel. Ska man ägna sig åt att titta på hastighetsmätare exakt hela körningen så anser jag att man är en större trafikfara i sig. Tycker mycket handlar om att få in så många som möjligt för att öka statistiken och få pengar till kassan. Hade varit bättre att vid mindre hastighetsöverträdelser få en varning eller liknande, kan ju vara vad jag tror betydligt bättre än att bara sätta dit folk.

          Tycker man riktar in sig alldeles för mycket på fart, men den som ligger och pressar en i arslet som riskerar att ge framförvarande trafikant en svår whiplash som kan försöra en människas resterande liv är inte så noga med utan de som ska bötfällas är de som som råkat gå över hastigheten några kilometer. Sen är de klart de är skillnad på 6 km och 20-30. Min kusin blev ex bötfälld för 1 km överträdelse av en nitisk ( nu räkar ju iofs lasern bort tror det är 4 km ).

          Sen anser jag att svenska bötessytemet är diskriminerade, här får man ex 6000 i böter oavsett om man har en inkomst på 70.000 i månaden eller 16.000, ska de inte kännas lika mycket för båda? Tycker inkomstbasetrat skulle vara obligatorsikt.

          En annan fråga jag har är när vi pratar hastighetsöverträdelser är om detta verkligen är viktigare än alla rattfyllerister, drogpåverkade i trafiken, sjuka osv. Jag åker ju hellre med en som kör 10-20 för fort på en 90 väg än en som är nerknarkad på farliga läkemdel och kanske har rejält fördröjd reaktionstid.

          Alla är ju olika bra bilförare, en som inte håller hastighetsgränserna kan vara betydligt bättre bilförare än den som ligger 20 km under och inte vet hur högerregeln funkar är min åsikt ialf.

          Jag tror personligen att kameror som mäter mellan skåpen är en fara om jag nu inte har farthållare (har inte, klantade mig i beställningen). Då tror jag folk kommer titta på hastighetsmätaren i stället för vägen. Sen tycker jag det är bra med kameror på olycksdrabbade sträckor i för sig.

          Nu fick ni mina åsikter. Trevlig lördag kväll på er!
          Ja där var det många bra tänkvärda åsikter, som även jag kan ställa upp på, Peter från Kalmar tycker jag också har helt rätt.
          jag kan ju bara lägga in en liten erfarenhet från mig, eftersom jag har faktiskt plockat upp efter dom som har tabbat sig i trafiken.
          ja i alla fall, så har det alltid varit farten som har varit boven i dramat.
          Men det är inte dom som kör på en 90 väg, 11 meter bred i 110 kilometer helt opåverkade av medicin, alkohol, och inte förglömma dom som vill ta livet av sig plus att det finns en del biltjuvar från 15 år som är inblandade i olyckorna.
          Ja det vore skoj om någon kunde ta och kolla statestiken om varför det blev en olycka med större skador eller till och med dödsfall.
          Ja jag kan ju säga så här, jag har larmats ut till en massa trafikolyckor, och att olyckan hände, det var inte att det var någon opårverkad bilförare som körde 20 kilometer för fort på en 90 väg.
          Nej till 95 % så har det varit antingen självmord, det är lika med krock mot berg eller krocka med en lastbil front mot front. det har varit alkohol eller narkotika och tabletter, dom står nog för det mesta är det gäller trafikolyckor, om vi nu pratar om olycker i hög fart.
          Jag har faktiskt varit med om några olyckor som har varit lite otäcka det är när äldre kör för sakta, eller ska ut i vänster filen och inte tittar i backspegeln, dom olyckorna har oftast hänt när det har varit vinter och det har kommit någon bakifrån och dratt i,.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 17 January 2009, 19:14.

          Kommentar

          • Guy_P
            Användare
            • April 2002
            • 301

            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            tjata går ju

            svårt att ändra på en envis smålänning, som oftast får beröm för min körning och att de inte alls tycker att det gick för fort (eller så är de för chockade) du skulle varit med på autoban i somras härligt, men det är ju inte olagligt där
            Fattar inte vem du får beröm av ? För några inlägg sedan skrev du att oftast var ensam i bilen och nu får du oftast beröm. Inte helt lätt att förstå
            Guy

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              Ja jag jag är bara tvungen att skriva detta, alltså det sitter en massa byråkrater och hittar på en massa lagar, och det är bara för att dom ska kunna visa upp något, plus att det kommer säkert inbringa lite pengar till statskassan.
              När dom här nya så kallade hastighetsbegränsningarna infördes, ja det skulle bli lite mer flexibelt.
              Ja vad blev det av det.
              Jag åkte E20 från Göteborg till Stockholm, ja det är en 90 väg 11 meter bred, det har ju alltid varit 70 vid korsningarna förut, ja nu var det 60 och dom hade satt upp en kamera så att dom kan ta dom här, så kallade fartsyndarna, som är inblandade i så många trafikolyckor.
              Nej som sagt var, kolla statestiken, vilka som faktiskt orsakar dom här trafikolyckorna, inte fan är det vi som kör 20 kilometer för fort på en 90 väg.
              Ursäkta nu är det en 60 väg, så nu får vi bara köra i 90innan dom drar kortet.
              Hur kan ni sitta och försvara dom här lagarna, och det gör ni i demokratins namn.Janne

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

                Hej!
                Lagar är till för att följas för allas vår skull och samhällets skull. Det var någon i tråden tidigare som tyckte att bötesbeloppen skulle variera beroende på inkomsten. För rättvisans skull borde väl fängelsestraffen också variera med inkomsten. En låginkomstbandit får 1 år och en höginkomstbandit får 5 år för samma brott. Rättvist?
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Lagar är till för att följas för allas vår skull och samhällets skull. Det var någon i tråden tidigare som tyckte att bötesbeloppen skulle variera beroende på inkomsten. För rättvisans skull borde väl fängelsestraffen också variera med inkomsten. En låginkomstbandit får 1 år och en höginkomstbandit får 5 år för samma brott. Rättvist?
                  Hälsn Nils
                  Har du något belägg på detta eller är det en skröna
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • August 2006
                    • 830

                    Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Lagar är till för att följas för allas vår skull och samhällets skull. Det var någon i tråden tidigare som tyckte att bötesbeloppen skulle variera beroende på inkomsten. För rättvisans skull borde väl fängelsestraffen också variera med inkomsten. En låginkomstbandit får 1 år och en höginkomstbandit får 5 år för samma brott. Rättvist?
                    Hälsn Nils
                    De är väl ganska rimligt att bötesbeloppen är inkomstbaserade så som i ex Finland?? De där med fängelsestraff hänger jag inte med på de minsta och va en rejält konstig jämförelse. De är väl klart de drabbar olika om man har 3000 att leva för i månaden mot kanske 10.000. Men de är klart lågikomstagarna ska drabbas värst.

                    Har väl rätt att ha mina åsikter???? Nä alla är inte perfekta och de är upp till var och en att följa lagarna och gör man inte de får man stå sitt straff om man åker fast.
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 17 January 2009, 20:13.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av patriks155
                      De är väl ganska rimligt att bötesbeloppen är inkomstbaserade så som i ex Finland?? De där med fängelsestraff hänger jag inte med på de minsta och va en rejält konstig jämförelse. De är väl klart de drabbar olika om man har 3000 att leva för i månaden mot kanske 10.000. Men de är klart lågikomstagarna ska drabbas värst.

                      Har väl rätt att ha mina åsikter???? Nä alla är inte perfekta och de är upp till var och en att följa lagarna och gör man inte de får man stå sitt straff om man åker fast.
                      Visst straff är inkomstbaserat
                      men här pratar vi tidsbaserat
                      vilket är helt fel enligt mig och ifrågasätter storyn
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Visst straff är inkomstbaserat
                        men här pratar vi tidsbaserat
                        vilket är helt fel enligt mig och ifrågasätter storyn
                        Kan inte reglerna exakt men trafikbrotten är väl alltid inkomstbaserade i Finland?

                        Sen har vi ju ex dagsböter redan i Sverige där straffsatsen bla är
                        inkomstbaserad. De handlar ju inte om att man ska straffas för man har hög inkomst utan för att böterna ska kännas för båda.

                        Citat http://www.alden.se/dagsbot.htm:
                        "Dagsböter döms ut till ett visst antal lägst 30 och högst 150 st. Antalet dagsböter beror på brottets svårighets grad. -Varje dagsbot bestämmes till ett belopp i kronor beroende på den dömdes inkomst, lägsta 30 kr och högst 1000 kr."

                        Detta tycker jag är ett rättvist system


                        Förstår inte varför man skulle ha längre fängelsestraff för man tjänar mer??
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 17 January 2009, 20:28.

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          Ursprungligen postat av Guy_P
                          Fattar inte vem du får beröm av ? För några inlägg sedan skrev du att oftast var ensam i bilen och nu får du oftast beröm. Inte helt lätt att förstå
                          ska det vara lätt???
                          nä givetvis ett skrivfel att när någon åker med så får jag oftast beröm...nöjd?
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Lagar är till för att följas för allas vår skull och samhällets skull. Det var någon i tråden tidigare som tyckte att bötesbeloppen skulle variera beroende på inkomsten. För rättvisans skull borde väl fängelsestraffen också variera med inkomsten. En låginkomstbandit får 1 år och en höginkomstbandit får 5 år för samma brott. Rättvist?
                            Hälsn Nils
                            Det vet vi väl alla att det är tvärtom. Råna folket på 50 miljoner så får du avgångsvederlag. Sno två TV-apparater så får du 3 år i finkan.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Det vet vi väl alla att det är tvärtom. Råna folket på 50 miljoner så får du avgångsvederlag. Sno två TV-apparater så får du 3 år i finkan.
                              Vilket dravel
                              är det du som skapar skrönor
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Vilket dravel
                                är det du som skapar skrönor
                                Vi får väl se vem som plockar hem miljonerna när Volvo går i KK och så vitt jag vet kom hela gangstergänget från Skandia undan med livstids pension.

                                PS! Du vet väl att du redan har ett beige-kort idag så du ligger lite på minus för din "debatt-ton" :-b
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...