Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Jag betalar via Barnfonden ( 10 % försvinner i administration ) och med en extrapeng till varje barn per år blir det väl si så där 10-12 tusen per år.
    Hälsn Nils
    10 lax till administratörens barn? Fett!
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      köp en keps.....

      jag vill inte ha fler fartkameror det piper så djävligt i GPS:en

      vidare så tror jag du bara är avundsjuk på alla du blir omkörd av så sälj bilen och börja åk buss så slipper vi stoppklossar som du i trafiken

      tycker det är ett påstående som är felaktigt att fortkörare skulle orsaka fler olyckor i trafiken, däremot orsakar äldre personer fler olyckor, körkorttesta alla över 50....framför allt mörkersyntesta alla....
      Visst - tätare körkortstest (inte minst mörkerseende etc.) det är ingen dum idé som komplement till fler fartkameror och hårdare/högre böter för bl.a fortkörning.

      Det är bara ren nys och amsaga att påstå att fortkörning inte orsakar trafikolyckor (och dessutom värre varianter pga av farten)!! Det finns hastighetsbegränsningar av många orsaker...en är att OM gubben i keps gör ett misstag så ska du/jag hinna stanna/reagera innan det är försent...det hinner vi inte om vi inte börjar med att respektera de hastighetsbegränsningar som finns. Det finns fler ute i trafiken - och av hänsyn till dessa (och oss själva) ska alla (det är inget fritt val!!!!) respektera fartgränser och andra regler. Det ska väl inte vara så svårt?

      OCH jag kommer att ligga där prick på gällande hastighetsgräns - jag lovar! Finns inget värde i att bryta dessa regler...tjänar inte tid...slösar soppa...

      Att snatta på Konsum anser de flesta vara ett brott (vilket det ju också är!), men att köra för fort och riskera både sitt eget och andras liv och lem, det är näst intill en bragd och mänsklig rättighet i många sammanhang (inte minst manliga!)!?? Hur kan man tänka så?? Är det så svårt att rätta in sig i ledet?
      Senast redigerad av joe; 17 January 2009, 12:34.
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        Ursprungligen postat av Olorin
        10 lax till administratörens barn? Fett!
        Hej!
        Jag förklarade mig tydligen dåligt. 10% av mina pengar går till administration, vilket innebär 1-1,2 tusen per år. Resten får barnen men det kanske inte är så konstigt att det behövs ett eller annat handtag på vägen innan barnen får sina pengar. Vill du veta mer kan du gärna ringa barnfonden på 040-12 18 85 eller titta på www.barnfonden.se
        Hälsn Nils
        Ett PS. Att en kristen organisation skulle vara ute efter att blåsa folk på pengar är väl lite hårdsmält. Jag har ju kontakt med dessa som jag hjälper.DS
        Senast redigerad av nils42; 17 January 2009, 12:51.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Jag förklarade mig tydligen dåligt. 10% av mina pengar går till administration, vilket innebär 1-1,2 tusen per år. Resten får barnen men det kanske inte är så konstigt att det behövs ett eller annat handtag på vägen innan barnen får sina pengar. Vill du veta mer kan du gärna ringa barnfonden på 040-12 18 85 eller titta på www.barnfonden.se
          Hälsn Nils
          Det där är en oerhört svårt fråga. Visst tycker man synd om barn somlider och har det svårt, men å andra sidan är det en held del barn som varit aktiva i krig och fått en i grunden skev världsbild. Lite som med akvarium, hjälper man och stöttar fel individ kan man få ett ännu värre problem längre fram. Eller så hjälper man en liten ängel. Helt hopplöst att veta. Utan att veta exakt var/vem/hur jag hjälper till så kan jag inte göra det personligen. Därmed inte sagt att de som väljer att göra det har fel.

          Samma sak som med invandringen, många förtjänar en andra chans, men halten av rötägg och kriminella som slinker med är rätt hög så man drar på sig en hel del olösliga problem. Man gör både rätt och fel på samma gång.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            Ursprungligen postat av Olorin
            Det där är en oerhört svårt fråga. Visst tycker man synd om barn somlider och har det svårt, men å andra sidan är det en held del barn som varit aktiva i krig och fått en i grunden skev världsbild. Lite som med akvarium, hjälper man och stöttar fel individ kan man få ett ännu värre problem längre fram. Eller så hjälper man en liten ängel. Helt hopplöst att veta. Utan att veta exakt var/vem/hur jag hjälper till så kan jag inte göra det personligen. Därmed inte sagt att de som väljer att göra det har fel.

            Samma sak som med invandringen, många förtjänar en andra chans, men halten av rötägg och kriminella som slinker med är rätt hög så man drar på sig en hel del olösliga problem. Man gör både rätt och fel på samma gång.
            Hej!
            Det är aldrig bra att blanda äpplen och päron och tro att slutresultatet blir apelsiner.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              Ursprungligen postat av joe
              Visst - tätare körkortstest (inte minst mörkerseende etc.) det är ingen dum idé som komplement till fler fartkameror och hårdare/högre böter för bl.a fortkörning.

              Det är bara ren nys och amsaga att påstå att fortkörning inte orsakar trafikolyckor (och dessutom värre varianter pga av farten)!! Det finns hastighetsbegränsningar av många orsaker...en är att OM gubben i keps gör ett misstag så ska du/jag hinna stanna/reagera innan det är försent...det hinner vi inte om vi inte börjar med att respektera de hastighetsbegränsningar som finns. Det finns fler ute i trafiken - och av hänsyn till dessa (och oss själva) ska alla (det är inget fritt val!!!!) respektera fartgränser och andra regler. Det ska väl inte vara så svårt?

              OCH jag kommer att ligga där prick på gällande hastighetsgräns - jag lovar! Finns inget värde i att bryta dessa regler...tjänar inte tid...slösar soppa...

              Att snatta på Konsum anser de flesta vara ett brott (vilket det ju också är!), men att köra för fort och riskera både sitt eget och andras liv och lem, det är näst intill en bragd och mänsklig rättighet i många sammanhang (inte minst manliga!)!?? Hur kan man tänka så?? Är det så svårt att rätta in sig i ledet?
              Japp inget led för mig, vad ger dig rätt att leka polis då? du ska skita i hur fort jag kör och kör du i din takt så kör jag i min, jag har hittills inte orsakat nån olycka inte ens nära, jag tycker det är farligare att prata i mobil i bilen eller för den delen att ha barn i bilen finns inget som stjäl uppmärksamhet mer än småbarn i bilen....förbjud det istället.......

              jag ser inget tufft i att köra för fort, jag bara gillar det dessutom är det ju svårt att köra för fort när det ligger bilar framför därför riskérar jag ju inga liv när andra bilar är i närheten.......man kan ju bara köra för fort när man inte har nån framför!! så flytta på dig så riskerar du inte att skadas köbildningar är betydligt farligare

              det som skapar mer olyckor i trafiken är de som vägrar släppa fram de som vill köra fortare än 80 på 110väg mig ska du fan inte köra om tänker folk snacka om uppmärksamhetsproblem........
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Att en kristen organisation skulle vara ute efter att blåsa folk på pengar är väl lite hårdsmält. Jag har ju kontakt med dessa som jag hjälper.DS
                varför skulle det vara hårdsmält, finns väl tusentals kristna organisationer som inte gör annat än att förse sig med pengar från sina medlemmar för att bli rika själva med 10de mm - livets ord bla....kolla bara alla tv pastorer som botar sjuka genopm handpåläggning= fast tror man på bibeln kan man väl tro på det mesta
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Japp inget led för mig, vad ger dig rätt att leka polis då? du ska skita i hur fort jag kör och kör du i din takt så kör jag i min, jag har hittills inte orsakat nån olycka inte ens nära, jag tycker det är farligare att prata i mobil i bilen eller för den delen att ha barn i bilen finns inget som stjäl uppmärksamhet mer än småbarn i bilen....förbjud det istället.......

                  jag ser inget tufft i att köra för fort, jag bara gillar det dessutom är det ju svårt att köra för fort när det ligger bilar framför därför riskérar jag ju inga liv när andra bilar är i närheten.......man kan ju bara köra för fort när man inte har nån framför!! så flytta på dig så riskerar du inte att skadas köbildningar är betydligt farligare

                  det som skapar mer olyckor i trafiken är de som vägrar släppa fram de som vill köra fortare än 80 på 110väg mig ska du fan inte köra om tänker folk snacka om uppmärksamhetsproblem........
                  Problemet är snarare folk som inte kan hålla sig lugna i trafiken överlag. Om de sedan åker för fort eller inte är ovidkommande. Det finns alltid risker i trafiken och en av de största är alltid att man övervärderar sin egna förträfflighet bakom ratten och förr eller senare görs det misstag...medvetet eller omedvetet.

                  Om folk hade mindre attityd och mer vett bakom ratten istället så hade vi inte så många olyckor som vi har idag...

                  Hur många kör inte som "Vi hade iallafall tur med vädret"-kommentaren..."Det får bära eller brista!"? Jag är i trafiken dagligen och det är nästan dagligen som jag förvånas över omkörningar...trots mötande trafik och TROTS att man ligger strax över tillåten hastighet. Detta är OCKSÅ i tveksamma förhållanden med både sikt och underlag. Alla är förjävla duktiga på att köra bil...precis varenda en!

                  Mitträcken och fartkameror är jäkligt bra..trots att de är jäkligt irriterande. De räddar liv! Jag tycker också att det är bra att Sverige går över till att även mäta hastigheten mellan kameror för att begränsa fortkörningen. Om alla skötte sig och körde bra så vore det väl inga problem med lite högre hastigheter, men en del förare tror de är Michael Schumacher och sätter alldeles på tok för höga risker ute i trafiken genom galna omkörningar och för hög hastighet mot vad de egentligen hanterar. Det är ovarsamt och bedrövligt gentemot andra trafikanter enligt min mening och är grunden till alla "hårda" trafikregler...
                  Senast redigerad av StefanL; 17 January 2009, 13:50.

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    varför skulle det vara hårdsmält, finns väl tusentals kristna organisationer som inte gör annat än att förse sig med pengar från sina medlemmar för att bli rika själva med 10de mm - livets ord bla....kolla bara alla tv pastorer som botar sjuka genopm handpåläggning= fast tror man på bibeln kan man väl tro på det mesta
                    Hej!
                    Handpåläggning är väl inte livets nödtorft för en utsatt person som inte har mat. Barnfonden är vare sig TVpastorer eller någon som berikar sig själv. Du skriver om tusentals kristna organisationer som berikar sig själva. Tacksam om jag åtminstone kunde få adresser till 10 stycken.
                    Hälsn Nils
                    Senast redigerad av nils42; 17 January 2009, 13:48.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      Det finns ju precis hur många "religösa kristna" som använder sin tro som fasad för sitt totalt knasiga sinne.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        Ursprungligen postat av nils42
                        Hej!
                        Handpåläggning är väl inte livets nödtorft för en utsatt person som inte har mat. Barnfonden är vare sig TVpastorer eller någon som berikar sig själv. Du skriver om tusentals kristna organisationer som berikar sig själva. Tacksam om jag åtminstone kunde få adresser till 10 stycken.
                        Hälsn Nils
                        Jag kan börja på den listan.

                        - Hela katolska kyrkan (har ju verkat med skräckvälde för att få in sina stålar i alla tider)
                        - Svensk kyrkan (körde ju med tionde förr itiden och senare via skattsedeln, nu dock frivilligt)
                        - Livets ord
                        - Jehovas vittnen

                        Beror på om man räknar hela organisationer eller enskilda samfund om man ser det som fyra eller 40000+
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          Ursprungligen postat av nils42
                          Hej!
                          Handpåläggning är väl inte livets nödtorft för en utsatt person som inte har mat. Barnfonden är vare sig TVpastorer eller någon som berikar sig själv. Du skriver om tusentals kristna organisationer som berikar sig själva. Tacksam om jag åtminstone kunde få adresser till 10 stycken.
                          Hälsn Nils
                          de får du leta reda på själv, jag menade bara att det är en kristen organisationen är väl ingen garanti.
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Problemet är snarare folk som inte kan hålla sig lugna i trafiken överlag. Om de sedan åker för fort eller inte är ovidkommande. Det finns alltid risker i trafiken och en av de största är alltid att man övervärderar sin egna förträfflighet bakom ratten och förr eller senare görs det misstag...medvetet eller omedvetet.

                            Om folk hade mindre attityd och mer vett bakom ratten istället så hade vi inte så många olyckor som vi har idag...

                            Hur många kör inte som "Vi hade iallafall tur med vädret"-kommentaren..."Det får bära eller brista!"? Jag är i trafiken dagligen och det är nästan dagligen som jag förvånas över omkörningar...trots mötande trafik och TROTS att man ligger strax över tillåten hastighet. Detta är OCKSÅ i tveksamma förhållanden med både sikt och underlag. Alla är förjävla duktiga på att köra bil...precis varenda en!

                            Mitträcken och fartkameror är jäkligt bra..trots att de är jäkligt irriterande. De räddar liv! Jag tycker också att det är bra att Sverige går över till att även mäta hastigheten mellan kameror för att begränsa fortkörningen. Om alla skötte sig och körde bra så vore det väl inga problem med lite högre hastigheter, men en del förare tror de är Michael Schumacher och sätter alldeles på tok för höga risker ute i trafiken genom galna omkörningar och för hög hastighet mot vad de egentligen hanterar. Det är ovarsamt och bedrövligt gentemot andra trafikanter enligt min mening och är grunden till alla "hårda" trafikregler...

                            Jag håller med dig i mycket, men jag tar inga risker varför skulle jag, ser däremot många fler som håller rätt hastighet som gör såna vansinnesomkörningar eftersom de inte höjer farten vid omkörningen den tar då dubbelt så lång tid och blir ofantligt mycket farligare.

                            men bara för det ska ingen få leka polis och försöka hindra nån att köra för fort, det är endast polisens sak, de som kör som du säger schumacher åker ju oftast dit för fortkörningen, det gör inte jag eftersom jag är uppmärksam i trafiken (har aldrig åkt dit för fortkörningen trots säkert 60000mil i bil) många i för hög hastighet
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              men bara för det ska ingen få leka polis och försöka hindra nån att köra för fort, det är endast polisens sak, de som kör som du säger schumacher åker ju oftast dit för fortkörningen, det gör inte jag eftersom jag är uppmärksam i trafiken (har aldrig åkt dit för fortkörningen trots säkert 60000mil i bil) många i för hög hastighet
                              Inte tufft eller?? Min fetstil och min kursivering i ditt inlägg - bara för att göra det tydligt! Jag är ledsen men jag tror inte riktigt på dig när du bedyrar att du bara kör fort för att du gör det...

                              Sedan leker jag inte polis - men jag använder min medborgerliga rättighet att säga min åsikt både här och på andra ställen - utövar lite civilkurage...

                              att köra för fort är och förblir ett lagbrott OCH det tänker jag fortsätta att påpeka! - till dig och till andra, och det är jag i all rätt att göra!

                              Hur blev det med svar/funderingar kring att detta med hastighetsöverträdelse inte ses som ett brott...varför är det så? Bhövs det mycket högre starff för att tydliggöra eller vad är det som gör det OK att bryta mot???
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

                                Ursprungligen postat av joe
                                Inte tufft eller?? Min fetstil och min kursivering i ditt inlägg - bara för att göra det tydligt! Jag är ledsen men jag tror inte riktigt på dig när du bedyrar att du bara kör fort för att du gör det...

                                Sedan leker jag inte polis - men jag använder min medborgerliga rättighet att säga min åsikt både här och på andra ställen - utövar lite civilkurage...

                                att köra för fort är och förblir ett lagbrott OCH det tänker jag fortsätta att påpeka! - till dig och till andra, och det är jag i all rätt att göra!

                                Hur blev det med svar/funderingar kring att detta med hastighetsöverträdelse inte ses som ett brott...varför är det så? Bhövs det mycket högre starff för att tydliggöra eller vad är det som gör det OK att bryta mot???

                                det är väl inte ok att bryta mot några lagar egentligen, men man får ju ta konskvenserna därefter......men vilka lagar menar du trafiklagarna?? det är ju förbjudet att köra mot stoppplikt och köra på heldragen linje oxå, men det har du säkert aldrig gjort.....

                                och men som dagens straffsatser ser ut så är det ju nästan värre att köra för fort än att köra rattonykter = dagsböter beroende på inkomst kan ju bli billigare än att köra för fort....börja i rätt ände istället stävja drogpåverkan i trafiken och ta körkort från ickelämpliga bilförare=äldre personer ofta - inte alla.....och för fan sätt fast de som kör för sakta oxå det är ju ännu farligare...

                                sen fattar jag inte vad du gjorde glasklart med din fetstil, jag skiter väl i vad andra tycker om det är tufft eller inte, oftast är jag ensam i bilen när jag kör för fort, så vem skulle jag imponera på då menar du? den omkörda??

                                du behöver inte tro på vad jag säger bara du accepterar att jag har min fulla rätt att tycka vad jag vill. jag tycker trafiklagstiftningen är felaktig....

                                ok fick uppfattningen att du var en mittlinjekramare som vägrar släppa förbi nån som vill förbi...tänk om hans mätare går rätt då och du håller 110 på din mätare och han håller 110 på sin mätare ska inte han ha rätt att köra i den farten då??

                                då använder jag mig av civil olydnand för att protestera mot felaktigheterna i trafiklagen genom att köra för fort, så kan du få visa civilkurage genom att försöka ändra på mig
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...