Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Ursprungligen postat av Lutt
    Ja där håller jag med dig iaf....sydsvenskar som reser norrut borde också lära sig mer om vad som kan hända vid halt väglag.
    Var ju inte så längesen en stockholmare lekte renbowling i norrland, vet inte hur många han körde ihjäl i en krock, 8-9st eller var det flera renar

    Fast renbowling kan vara farligt om man inte går in för det seriöst
    Sen är det ju det där med väglaget i det här landet. Ett antal veckor är det barmark, sen är det is och sen barmark och sen is... Man varken kan ju eller får ju hålla på och byta däck så ofta som skulle behövas.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja, det är inte vad jag tycker civilkurage eller demokrati är.
      Att följa dom reglerna som vi har kommit överrens om.Vilka vi.
      Jag har väl inte, vad jag vet, blivit tillfrågad någon gång, när det har gällt att, en paragrafryttare har hittat på någon ny idiotiskt lag.
      och det bara för att han måste väl uträtta något.
      Och sen säg inte att jag har valt honom, nej inget hyckleri när det gäller den så kallade demokratin:Janne
      Snacka går ju!!! Men demokrati är det närmaste man kan komma Janne - och om du inte anser att nån frågat dig, då är´re nog mest upp till dig till slut iallalfall! Demokrati (såväl som civilkurage) handlar ganska mycket om eget engagemang i och intresse för ett kollektiv där vi (även du!!) ingår. Om man inte är intresserad av det och tror att ensam är stark och så vidare...då vet jag inte om det finns värst mycket hopp kvar! Känner du till ord som solidaritet etc.
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av joe
        Snacka går ju!!! Men demokrati är det närmaste man kan komma Janne - och om du inte anser att nån frågat dig, då är´re nog mest upp till dig till slut iallalfall! Demokrati (såväl som civilkurage) handlar ganska mycket om eget engagemang i och intresse för ett kollektiv där vi (även du!!) ingår. Om man inte är intresserad av det och tror att ensam är stark och så vidare...då vet jag inte om det finns värst mycket hopp kvar! Känner du till ord som solidaritet etc.
        Ja jag är luttrad, jag har arbetat i 30 år i kommunen som brand och ambulansman, jag har varit förtroendevald i 25 år och verkat som skyddsombud i ca 15 år, och som dom säger på min station, det är väldigt få som har engagerat så mycket i dom fackliga frågorna som du.
        Jo jag vet vad solidaritet innebär, och samtidigt så vet jag vad våran så kallade demokrati innebär.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          Och om jag har civilkurage, nej det ids jag inte ens att kommentera.Janne

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

            Ursprungligen postat av joe
            Snacka går ju!!! Men demokrati är det närmaste man kan komma Janne - och om du inte anser att nån frågat dig, då är´re nog mest upp till dig till slut iallalfall! Demokrati (såväl som civilkurage) handlar ganska mycket om eget engagemang i och intresse för ett kollektiv där vi (även du!!) ingår. Om man inte är intresserad av det och tror att ensam är stark och så vidare...då vet jag inte om det finns värst mycket hopp kvar! Känner du till ord som solidaritet etc.
            Ordet solidaritet missbrukas ofta, det är nåt som många vill va men som ingen är

            Men om inte ensam är stark är han så mycket starkare när han gömmer sig bakom flocken?

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Ursprungligen postat av Lutt
              Ordet solidaritet missbrukas ofta, det är nåt som många vill va men som ingen är

              Men om inte ensam är stark är han så mycket starkare när han gömmer sig bakom flocken?
              Exakt! Jag föreslog en gång på min gamla jobb(när jag var ung och idealist) att vi skulle vara solidariska och avstå löneökningarna för att det faktiskt skulle bli nåt till de mest underbetalda tjejjerna på jobbet. Alla tittade på mig som om jag sagt att jag tycker Bin Ladin är grymt cool och att jag legat med George Bush. Sen sa nån "nä, det är orealistiskt, låt facket sköta det". Oxh sen fick alla som vanligt 2,15% i påslag över hela linjen och orättvisan fick bestå och alla kunde sucka "att inte facket gör nåt".

              Så det visade att det är meningslöst även att försöka gå före och få andra med sig på rättvisa. Folk är inte rättvisa, i grunden är de flesta sig själv närmast. Fattar att du tröttat CF om du varit ombud och allt möjligt, folk snackar en massa dynga, men backar ur när de inser att det inte är just de själva som har det sämst.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                Så det visade att det är meningslöst även att försöka gå före och få andra med sig på rättvisa. Folk är inte rättvisa, i grunden är de flesta sig själv närmast. Fattar att du tröttat CF om du varit ombud och allt möjligt, folk snackar en massa dynga, men backar ur när de inser att det inte är just de själva som har det sämst.
                ------------------------------------------
                jag var Sosse tills dom sköt Palme
                sedan vart det tråkigt
                lika för alla men vem ska jobba då
                om man jobbar hårt ska man ha mycket bättre än dom andra
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Så det visade att det är meningslöst även att försöka gå före och få andra med sig på rättvisa. Folk är inte rättvisa, i grunden är de flesta sig själv närmast. Fattar att du tröttat CF om du varit ombud och allt möjligt, folk snackar en massa dynga, men backar ur när de inser att det inte är just de själva som har det sämst.
                  ------------------------------------------
                  jag var Sosse tills dom sköt Palme
                  sedan vart det tråkigt
                  lika för alla men vem ska jobba då
                  om man jobbar hårt ska man ha mycket bättre än dom andra
                  Animal Farm av Orwell i ett nötskal
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Och om jag har civilkurage, nej det ids jag inte ens att kommentera.Janne
                    Jag tror nog du egentligen besitter en hel del av den varan, Janne! Men det är inte tid att ge upp nu! Särskilt inte nu - om du ser dig omkring!!

                    Och hit kom vi alltså i en diskussion om att det är allt för få som ids/vågar hålla hastighetsbegränsningarna i detta land! Det är ju patetiskt...att vi inte skäms!?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av joe
                      Jag tror nog du egentligen besitter en hel del av den varan, Janne! Men det är inte tid att ge upp nu! Särskilt inte nu - om du ser dig omkring!!

                      Och hit kom vi alltså i en diskussion om att det är allt för få som ids/vågar hålla hastighetsbegränsningarna i detta land! Det är ju patetiskt...att vi inte skäms!?
                      Och hit kom vi alltså i en diskussion om att det är allt för få som ids/vågar hålla hastighetsbegränsningarna i detta land! Det är ju patetiskt...att vi inte skäms!?
                      -----------------------------------------------
                      differentierad hastighet
                      Bra bil lite fortare
                      utan anmärkning lite fortare
                      man lite fortare
                      lastbilskort lite fortare
                      mc kort mycket fortare annars kan man inte luta i kurvorna
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Så det visade att det är meningslöst även att försöka gå före och få andra med sig på rättvisa. Folk är inte rättvisa, i grunden är de flesta sig själv närmast. Fattar att du tröttat CF om du varit ombud och allt möjligt, folk snackar en massa dynga, men backar ur när de inser att det inte är just de själva som har det sämst.
                        ------------------------------------------
                        jag var Sosse tills dom sköt Palme
                        sedan vart det tråkigt
                        lika för alla men vem ska jobba då
                        om man jobbar hårt ska man ha mycket bättre än dom andra
                        Hej!
                        Vad är du nu? Du menar väl inte att du behåller vinsten för dig själv, minus skatten förstås? Kan inte jag också komma till dig och dela på enkronorna utan att ha bidragit med ett öre till din firma?
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          Nils förstår inte riktigt vad du menar
                          visst kan vi dela på enkronorna
                          men mina femtioöringar är märkta till framtida avgångsvederlag även utländska mynt som oxiderat i koidammarna finns med har numera ca 10 liter
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

                            Solidaritet = Jag får andra betalar!
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Exakt! Jag föreslog en gång på min gamla jobb(när jag var ung och idealist) att vi skulle vara solidariska och avstå löneökningarna för att det faktiskt skulle bli nåt till de mest underbetalda tjejjerna på jobbet. Alla tittade på mig som om jag sagt att jag tycker Bin Ladin är grymt cool och att jag legat med George Bush. Sen sa nån "nä, det är orealistiskt, låt facket sköta det". Oxh sen fick alla som vanligt 2,15% i påslag över hela linjen och orättvisan fick bestå och alla kunde sucka "att inte facket gör nåt".

                              Så det visade att det är meningslöst även att försöka gå före och få andra med sig på rättvisa. Folk är inte rättvisa, i grunden är de flesta sig själv närmast. Fattar att du tröttat CF om du varit ombud och allt möjligt, folk snackar en massa dynga, men backar ur när de inser att det inte är just de själva som har det sämst.
                              Fast enligt mig skall den som vart längst eller kan mest ha mest i lön...det funkar inte att alla har lika mycket i lön.

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Solidaritet = Jag får andra betalar!
                                = jag sänker min lön, för att gynna andra.

                                Det är orimligt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...