Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

    Ursprungligen postat av Krille J-son
    hmmm... ja det får väll gå för den här gången då. Men jag undrar fortfarande över svaret, var jag inne på rätt spår eller?
    Javisst var du det!
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      På Ciklid.se finns dock fler vassa akvarister än på Zoopet.
      Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns

      Trivs bättre med att inte läsa så många inlägg från nybörjare
      Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
      Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om

      God fortsättning - förresten

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns


        Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
        Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om

        God fortsättning - förresten
        Det är väl skittråkigt att tävla i akvariekunskap. Snacka om dålig TV om det skulle sitta fem nördar i en bur och kolla in silikonskarvarna på ett gammalt helglaskar "Pelle, tror du det kan vara ett kar limmat av lokale glasmästaren i Hovmantorp eller...".

        Nä, akvarie-kunskap där ställer fan inte jag upp i alla fall. Om det ändå vore en tävling i akvariefisk eller nåt mer levande
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns


          Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
          Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om

          God fortsättning - förresten
          Det var väl bara en tidsfråga innan det inlägg som genererade det citerade skulle hittas?! Men var och en kan väl tycka som var och en tycker och så slipper vi ens dra igång den här debatten. Låt alla forum leva och låt var och en dväljas där han/hon trivs bäst - gillar bäst att vara.

          Vi behöver väl inte dra blanka vapen på direkten?

          Fridens liljor - kamrater!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            Ursprungligen postat av Olorin
            Om det ändå vore en tävling i akvariefisk eller nåt mer levande
            Det var nog det akvarie-rollatorproffset menade!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag får väl ta upp den kastade handsken då och ansluta mig till surgurkorna

              Svar ja - jag anser att småimportörer inte är bra för akvaristiken.
              Att importera akvariefisk kräver en lång erfarenhet av hur man hanterar importerade fiskar. Det krävs att man har karantän tillräckligt länge, kan vattenkemi etc. etc.
              Idag är det allldeles för lätt att importera fisk och alldeles för många gör detta utan att ha kunskap om vad de pysslar med. Jag tycker att det är ett otyg med "split-importer" där en person importerar och sedan mer eller mindre står på flygplatsen och "delar ut" lådorna till affärerna som sedan tar sina fiskar direkt till affären och börjar kränga dom dagen efter.

              Det är oerhört lätt att få tag i någon exportör som vill sälja (jag själv får t.ex. flera erbjudande per dag från sydamerika, Afrika och asien) - men de exportörer som säljer till kreti och pleti är tyvärr också de sämsta eftersom de bra grossisterna inte vill ha med dom att göra.
              Detta att både exportören och importören är okunniga leder till att svinnet blir större, kvalitén på fiskarna i affären försämras och att branschen får ett dåligt rykte.
              Normalt ligger svinnet på en bra skött import oftast klart under 1% och aldrig över 2%.

              Nu är det väl egentligen skitsamma vad jag tycker - eftersom dessa "importmuppar" redan har lett till att branschen fått dåligt rykte och uppmärksammats av myndigheterna.
              Därför är det bara en tidsfråga innan det kommer att bli kraftiga restriktioner på import av akvariefiskar in i EU, som kommer att inbegripa stränga karantänsbestämmelser och provtagning. Detta kommer att bli mycket kostnadskrävande och innebära att det i Sverige bara kommer att bli några få importörer kvar.
              I det stora hela tycker jag att detta är bra eftersom det kommer att leda till att det blir en upprensing i muppträsket av okunniga importörer.

              Tog jag i tillräckligt nu för att reta någon
              jag är sur! mycket "sura nu" för nuet, men tiden går oavsett "diverse" katastrofer..jag tror att vår hobby med med vildfångat kommer att öka-med vissa undantag kanske men dock öka,finns inget i nu läget som talar mot det.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Det var nog det akvarie-rollatorproffset menade!
                Tror jag inte alls. Rollatorgubbar brukar gilla det där med bur och sitta och mumla om att det var bättre när det hette tiotusenkronorsfrågan
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Nä, akvarie-kunskap där ställer fan inte jag upp i alla fall. Om det ändå vore en tävling i akvariefisk eller nåt mer levande
                  OK, vi kan väl då utesluta räkor, växter och sådant om du nu vill att det bara skall vara så inskränkt att det skall handla om fiskar om du nu inte anser att t.ex. räkor är levande varelser

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av joe
                    Det var väl bara en tidsfråga innan det inlägg som genererade det citerade skulle hittas?! Men var och en kan väl tycka som var och en tycker och så slipper vi ens dra igång den här debatten. Låt alla forum leva och låt var och en dväljas där han/hon trivs bäst - gillar bäst att vara.

                    Vi behöver väl inte dra blanka vapen på direkten?

                    Fridens liljor - kamrater!
                    Well det är långt kvar till dom blanka vapnen

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Well det är långt kvar till dom blanka vapnen
                      Måhända...och i så fall tycker jag det är bara bra - för att inte säga bäst!

                      Vi kan nog aldrig enas om vilket forum som är bäst eller innehåller bäst, viktigast och/eller innehåller mest adekvat information. Dels är vi alla olika vad gäller erfarenhet och kunskap och, inte minst, personlighet. Och sedan är forumen olika uppyggda med lite olika bakgrund/syften.

                      Jag ser det snarast som att det är en fantastisk tillgång att det finns ett antal olika forum/kunskapsbanker på nätet (inte minst för oss som bor lite på vischan) och att jag hela tiden upptäcker nya (nu senast plantswap). I dessa kan jag kolla och hämta info/kunskap och så kan jag dväljas och tjöta i den som passar mitt kynne (för tillfället) och det råkar just nu vara NCS.

                      Det enda jag kan säga av nån kvalitativ art är att jag tycker NCS är bäst för mig just nu. Men det ger ju inte så mycket för så många andra eller hur?

                      Jag tror det ryms massor av kunskap och erfarenhet i alla forumen och, kanske viktigast, ett enormt engagemang för vår hobby! Låt tusen blommor blomma!

                      God fortsättning!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        Ursprungligen postat av joe
                        Måhända...och i så fall tycker jag det är bara bra - för att inte säga bäst!

                        Vi kan nog aldrig enas om vilket forum som är bäst eller innehåller bäst, viktigast och/eller innehåller mest adekvat information. Dels är vi alla olika vad gäller erfarenhet och kunskap och, inte minst, personlighet. Och sedan är forumen olika uppyggda med lite olika bakgrund/syften.

                        God fortsättning!
                        Exakt, mina topp tre är Plantswap, diskusforum och NCS. Alla har sitt snäva nyttområde så man får leta rätt tips i rätt forum. NCS är nog bäst på skitprat vid sidan om kanske
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          Jag har en ide
                          NCS köper zoopet och länkar om så blir vi dubbelt så många på direkten
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Jag har en ide
                            NCS köper zoopet och länkar om så blir vi dubbelt så många på direkten
                            5 ggr så många

                            Tycker annars att det är en bra idé och Christer sponsrar säkert gärna med en inteckning på sin energislukande villa som betalning för köpet

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Jag har en ide
                              NCS köper zoopet och länkar om så blir vi dubbelt så många på direkten
                              Ja du... - men då blir vi för många. Det är det hanterbara formatet som är en av mina bevekelsegrunder (plus kunskapen förståss!) till att vara mest på NCS för tillfället!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av joe
                                Ja du... - men då blir vi för många. Det är det hanterbara formatet som är en av mina bevekelsegrunder (plus kunskapen förståss!) till att vara mest på NCS för tillfället!
                                Ja hur var det nu med kunskapen nu då - är ni så fega att ni inte vågar ta upp den "kastade handsken" ovan

                                Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns

                                Kommentar

                                Arbetssätt...