Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    Ursprungligen postat av c90368
    Så det var lite liv i tråden i kväll

    Jag som aldrig ser på TV slog på burken när jag pratade i telefon med en gammal kompis. Hamnade i början på första delen av Sagan om Ringen, vet inte hur många år sedan jag såg den, men den är förbaskat underhållande så jag blev kvar till slutet.

    Nu ska jag inte hänga kvar här utan lägga mig och fortsätta läsa "Snabba Cash" av Jens Lapidus. En förbaskat bra bok, än så länge, har läst första tredjedelen under dagen!
    Vaddå läsa böcker, jag har faktiskt läst tre böcker i hela mitt liv, det var grottbjörnens folk, trilogi, men klart då var jag gipsad i hela benet i 12 veckor, nåt måste man ju göra.
    Nej böcker det är ett överskattat nöje.Janne

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Vaddå läsa böcker, jag har faktiskt läst tre böcker i hela mitt liv, det var grottbjörnens folk, trilogi, men klart då var jag gipsad i hela benet i 12 veckor, nåt måste man ju göra.
      Nej böcker det är ett överskattat nöje.Janne
      Hej!
      Jag undrar om du inte missar något. Böcker är, tycker jag, ett inte tillräckligt uppskattat nöje. Nu har jag själv läst igenom en bok om levandefödare. Visst, den är från ett vetenskapligt symposium och till delar långt över mitt eget kunnande, editerad av Mari Carmen Uribe och Harry J. Grier, men ger mig ändå vidgade vyer när det gäller våra fiskar av olika slag.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        Böcker är bäst... Det fanns de som sa att datorn skulle slå ut böckerna, men det har inte hänt. Det är fortfarande enklare att kånka med en bok, och själva känslan när man slår upp pärmarna för att läsa går inte att efterlikna med dator. I en rent ny bok kan man dessutom lägga till DOFTEN från tryckeriet. Oslagbart. Jag läser i perioder, men då kan det bli väldans mycket. Till och från läser jag i lokalen också, men då oftast kring sådant som jag behöver få reda på just då.

        Dessutom - ska man lära sig nya saker är böcker bra. Jag köper helt att man inte läser böcker, men läser man t ex i detta forum så finns det en hel del kunskaper som kommer från böcker. Många diskussioner bearbetar detta material, för att säga det enkelt. Jag tror man ska vara glad för de som läser, det är så mycket nytt sprids.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Böcker är bäst... Det fanns de som sa att datorn skulle slå ut böckerna, men det har inte hänt. Det är fortfarande enklare att kånka med en bok, och själva känslan när man slår upp pärmarna för att läsa går inte att efterlikna med dator. I en rent ny bok kan man dessutom lägga till DOFTEN från tryckeriet. Oslagbart. Jag läser i perioder, men då kan det bli väldans mycket. Till och från läser jag i lokalen också, men då oftast kring sådant som jag behöver få reda på just då.

          Dessutom - ska man lära sig nya saker är böcker bra. Jag köper helt att man inte läser böcker, men läser man t ex i detta forum så finns det en hel del kunskaper som kommer från böcker. Många diskussioner bearbetar detta material, för att säga det enkelt. Jag tror man ska vara glad för de som läser, det är så mycket nytt sprids.

          Hilsen,

          P

          Broder - ja kanske inte helt vanligt tilltal här på forumet, men kände att jag måste ta i...jag delar till fullo din fascination och glädje för böcker...det går liksom inte att få nog. Härhemma saknas ständigt hyllplats (och då lånas det ändå ganska friskt också!)

          Har precis avslutat Peter Englunds senaste "Krigets skönhet och sorg" 112 korta kapitel om 1:a världskriget. Helt fantastisk läsning (Han tillhör förståss favoriterna och alla! hans böckerna finns här hos mig!! - inklusive hans doktorsavhandling om adeln!) Böcker luktar gott och allra mest förtjust blir jag när det finns ett bokmärkesband (vad det nu kan kallas) och dessutom bra källhänvisning och fotnötter, register etc. Då kan man ju börja där och nosa nån timme innan själva läsupplevelsen.

          Mycket facklitteratur blir det - inte minst om natur, upptäckande och modern historia...men också förståss en hel del skönlitterärt...man kan ju läsa ett par tre böcker parallellt och hoppa lite alltefter dagsform. Just nu deckare av Peter Robinson som gäller, med instick av Finska vinterkriget (och lite akvarietidningar!)!

          Jag skulle kunna hålla på länge - för jag tror på allvar att det är viktigt för en kultur och ett samhälle detta med litteratur och böcker - det placerar oss liksom i ett sammanhang och vidgar verkligheten.
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • September 2007
            • 890

            Ursprungligen postat av joe
            Broder - ja kanske inte helt vanligt tilltal här på forumet, men kände att jag måste ta i...jag delar till fullo din fascination och glädje för böcker...det går liksom inte att få nog. Härhemma saknas ständigt hyllplats (och då lånas det ändå ganska friskt också!)

            Har precis avslutat Peter Englunds senaste "Krigets skönhet och sorg" 112 korta kapitel om 1:a världskriget. Helt fantastisk läsning (Han tillhör förståss favoriterna och alla! hans böckerna finns här hos mig!! - inklusive hans doktorsavhandling om adeln!) Böcker luktar gott och allra mest förtjust blir jag när det finns ett bokmärkesband (vad det nu kan kallas) och dessutom bra källhänvisning och fotnötter, register etc. Då kan man ju börja där och nosa nån timme innan själva läsupplevelsen.

            Mycket facklitteratur blir det - inte minst om natur, upptäckande och modern historia...men också förståss en hel del skönlitterärt...man kan ju läsa ett par tre böcker parallellt och hoppa lite alltefter dagsform. Just nu deckare av Peter Robinson som gäller, med instick av Finska vinterkriget (och lite akvarietidningar!)!

            Jag skulle kunna hålla på länge - för jag tror på allvar att det är viktigt för en kultur och ett samhälle detta med litteratur och böcker - det placerar oss liksom i ett sammanhang och vidgar verkligheten.
            Hoppas du inte har missat Dick Harrison's trilogi om Slaveri!

            Har inte hunnit genom alla tre själv, är lite bakgrundsläsning, men många kloka sanningar finns i dessa böcker.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av c90368
              Hoppas du inte har missat Dick Harrison's trilogi om Slaveri!

              Har inte hunnit genom alla tre själv, är lite bakgrundsläsning, men många kloka sanningar finns i dessa böcker.
              Har nosat på dem - men ej läst. Ska försöka hinna dessa...men det är ju detta med böcker och det finns hela tiden så många man vill hinna läsa. Just nu är det några andra på tur - det har ju varit jul! Bland annat en tegelstensroman med titeln "De välvilliga" om en SS_man och hans berättelse. En bok som det tydligen varit en hel del rabalder om när den kom ut i Frankrike och Tyskland. Hittade en, finns fler, recension (rulla upp till sidans början): http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter...tw_link_widget

              Men Harrison ska hinnas snart, definitivt!

              Apropå min läsning just nu så kan jag tipsa om just Peter Robinsons deckare och sedan absolut Michael Connelys svit (vad kan det vara 12-15 böcker) om snuten Harry Boch i LA, det är faktiskt kanonavkoppling!
              Senast redigerad av joe; 29 December 2008, 00:36.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Gäst

                Om du gillar Connelly Joe hoppas jag du inte missat Poeten och Fällan de hänger ihop men är inte med Bosch (i fällan har han vävt in Bosch men det är inte en i Boschserien) f ö vill jag minnas att det är 11 st i Boschserien.

                Jag läser också gärna, men det är så sällan man hinner sätta sig ner och läsa.
                - Men jag har upptäckt ljudboken, passar mig klockrent.

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

                  Ursprungligen postat av Krille J-son
                  Om du gillar Connelly Joe hoppas jag du inte missat Poeten och Fällan de hänger ihop men är inte med Bosch (i fällan har han vävt in Bosch men det är inte en i Boschserien) f ö vill jag minnas att det är 11 st i Boschserien.

                  Jag läser också gärna, men det är så sällan man hinner sätta sig ner och läsa.
                  - Men jag har upptäckt ljudboken, passar mig klockrent.
                  Nix - har inte missat nån Connely - och tycker nästan Poeten och de andra fristående är väl så bra! Mitt antalsgissande inkluderande även dessa och då torde det nog bli nån mer än 15...men det är ju inte så viktigt!

                  Ljudböcker är också prima - lyssnar en del i bilen...men har upptäckt att jag, som normalt brukar ha god koll på vad jag läst (nästan vilken sida det var), tappar känslan för vad jag fått med mig. Jag minns om det var bra/dåligt, men inte alls så detaljerat som om jag läser själv. Kanske inte så konstigt, men intressant ändå. Ljudboken har ändå sin givna plats!

                  Men mycket av min lästid är sen kväll/natt, när huset stillnat...jag är en notorisk kvällsläsare, enda problemet är sömnbristen!

                  Du borde prova Peter Robinson - lite stillsammare än Bosch, men klart läsvärda!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Ursprungligen postat av joe
                    Nix - har inte missat nån Connely - och tycker nästan Poeten och de andra fristående är väl så bra! Mitt antalsgissande inkluderande även dessa och då torde det nog bli nån mer än 15...men det är ju inte så viktigt!

                    Ljudböcker är också prima - lyssnar en del i bilen...men har upptäckt att jag, som normalt brukar ha god koll på vad jag läst (nästan vilken sida det var), tappar känslan för vad jag fått med mig. Jag minns om det var bra/dåligt, men inte alls så detaljerat som om jag läser själv. Kanske inte så konstigt, men intressant ändå. Ljudboken har ändå sin givna plats!

                    Men mycket av min lästid är sen kväll/natt, när huset stillnat...jag är en notorisk kvällsläsare, enda problemet är sömnbristen!

                    Du borde prova Peter Robinson - lite stillsammare än Bosch, men klart läsvärda!

                    Jo Jag har några Peter Robinson som ligger till sig lite, men snart så.

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      Hej!
                      Robinson är verkligen något att läsa. Dröj bara inte för länge innan du öppnar boken för jag tror inte att du kommer att bli besviken.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

                        Sorry ciklid.se men jag har ägnat över tre timmar av denna kväll åt att läsa och svara på inlägg på zoopet. Detta enbart i trådar där jag själv postat eller anmält prenumeration för att tråden är av intresse.

                        Från ciklid.se har det under tiden kommit några inlägg i misshandelstråden, tyvärr så saknas det hjärta här. Eller så är medelåldern både i år räknat och i attityd alldeles för hög

                        Hupp, ut med hakan igen

                        Men om ingen säger något så kommer antalet medlemmar bara att bli färre!
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Jaha här vart det stendött idag fredag å allt!

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

                            Ursprungligen postat av Krille J-son
                            Jaha här vart det stendött idag fredag å allt!
                            Jupp, försökte va lite dum för att locka in någon, men neeej
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Jupp, försökte va lite dum för att locka in någon, men neeej
                              nä då får du komma med ngt bättre om du ska reta upp mig

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av Krille J-son
                                nä då får du komma med ngt bättre om du ska reta upp mig
                                Jaha, mina sista ord för kvällen innan jag kramar kudde får väl bli, hur känns det att ständigt bli förknippad med en toalett

                                Om du inte klurar ut det själv och kommer med en spydig kommentar så kommer svaret, ja inte i morgon, något senare idag Men jag lovar att det blir under 2008
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...