Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av joe
    Ja du - en japan som fyra - har nån provat? Jag har, och jag garanterar att den inte ens är i närheten av fjärde plats i min ranking! Men jag gillar ju inte Ardbeg, Talisker eller Lagavulin heller...så jag kanske inte är något riktigt sanningsvittne. (nu Christer ska du se att det hettar till)

    F.ö så är jag nattningsfärdig - jag har några levande väckarklockor på övervåningen som nu sover (osäkrade!!) så jag kollar in tråden imorgon bitti! Kanske är en dagistråd iallafall??
    Då tycker jag att man ska slå ett slag för Japanskt whisky
    Säkert lika dåligt som fisjummet vin som man måste skrika till
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      Kruxet är att ingen av oss är från Skottland. Då hade kriget varit igång för längesedan... för egen del trivs jag finfint med de allra flesta Isla-whisky, de är verkligen i min smak. Lagavulin, Ardbeg, Caol Isla, Laphroig är de jag gillar mest, nästan oavsett lagring. De har sin charm ändå. Men visst, en del lagringar är attans mycket godare än andra.

      Fast det var just det att de tar slut så fort, så slabbewhiskyn i huset är Jameson. Funkar bra att dricka för sig själv, men även mycket bra att blanda ut med saker. Famous grouse ligger i samma liga, men jag har av någon anledning fastnat för Jameson. Whisky blir dock alltför sällan numera, mest när jag är förkyld.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • September 2007
        • 890

        Våran lilla whiskytestarklubb provade första utgåvan av den Svenska whiskyn Mackmyra i höstas.

        Måste vara bland det sämsta man kan göra att handla en sådan för 543:- helt bortkastade pengar

        Slutade med att vi gjorde Irishcoffe på den, var ända sättet att få ner den
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

          Ursprungligen postat av joe
          Ja du - en japan som fyra - har nån provat? ??
          Tror det är Nikka Yoichi Single Malt 10 Years vi provade för något år sedan, kan ha varit någon annan i samma stil.

          Förvånansvärt bra faktiskt, helt klart en possitiv upplevelse!

          Tydligen har Japanerna hämtat hela destillerier från Skottland och lärt sig från grunden. Som vanligt när de gör något så gör de det grundligt.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            Enig den japanska är överlägsen macmyra
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • August 2008
              • 149

              Ursprungligen postat av joe
              Så sant, så sant - men om jag nu ska bli lite tjatig så är då just Bruichladdich kanske ett av de bästa exemplen - för dess förpackning prydes oftast av ett stormigt hav! (i vilket det ju finnes fiskar, dock ej ciklider i nån större utsträckning!)

              Laproigh (eller hur det nu stavas - lika svårt som uttalet!) är dock alltför rökig för mig Göran. Men njut du ditt eldvatten, tur att vi gillar olika så det räcker till alla!
              Håller med om att Laphroaig (uttalas "La-frojg") är på tok för rökig också för min smak - men man kan ju få ner rökigheten med lite fler droppar vatten (eller is om man så vill - vilket jag hädiskt nog gärna tar till en "Cask strenght").

              Men jag vill ha viss rökighet i whiskyn och avstår tyvärr Bruichladdich. Det är ett litet helvete att hitta rätt whisky när favvon försvunnit. Finns bara en flaska kvar i Sverige (i Stockholm)...

              Fast det är ganska kul att leta (men dyrt)
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • September 2007
                • 890

                Ursprungligen postat av Hogan1
                Håller med om att Laphroaig (uttalas "La-frojg") är på tok för rökig också för min smak -
                Prova med att köpa en hela och häll över hälften till en annan helflaska. Låt de sedan stå en till två veckor. Då har den typiska "skogsbranden" som kommer från en nyöppnad flaska försvunnit och rökigheten är betydligt rundare och mer mogen. Personligen tycker jag att det blir en helt ny smak och en riktigt god whisky med en balanserad rökighet.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  Måste nog gå till skåpet och öppna farmors gruspavan samt ta nåt redigt att bita i innan läggdags!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Måste nog gå till skåpet och öppna farmors gruspavan samt ta nåt redigt att bita i innan läggdags!
                    Gör det du

                    Jag har varit förskyld hela veckan och använder bara whiskyn som medicin just nu, vilket innebär ytterst små mängder. Vilket även innebär att det blir tidigt avslut i denna tråd i kväll.

                    God Natt!
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2277

                      hällde upp en femma Royal Lochnager idag firade kevin satt som en fläskläpp...natti
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        Igårkväll slank sista sexan Glenmorangie ner(nu måste det handlas nytt till julen) och sen slank jag ner med frugan i sängen. Full pott - sex poäng av fem möjliga
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          Användare
                          • August 2008
                          • 149

                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Igårkväll slank sista sexan Glenmorangie ner(nu måste det handlas nytt till julen) och sen slank jag ner med frugan i sängen. Full pott - sex poäng av fem möjliga
                          Bilder, tack
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Tror det är Nikka Yoichi Single Malt 10 Years vi provade för något år sedan, kan ha varit någon annan i samma stil.

                            Förvånansvärt bra faktiskt, helt klart en possitiv upplevelse!

                            Tydligen har Japanerna hämtat hela destillerier från Skottland och lärt sig från grunden. Som vanligt när de gör något så gör de det grundligt.
                            Jag hakar väl på tråden igen då...tidigt i säng, tidigt uppe???

                            Det finns säkert bra Japansk whisky, men den jag testade (minns inte namnet längre) kommer inte in på nån lista jag lovar! Sedan kan man konstatera att vi är hyfsat överens - vi gillar whiskey, om än olika sorter och eftersom vi inte bor i Skottland (Patrik) så är det rätt OK - blir inget krig! Vi är rörande överens om att varan tar slut alldeles för fort!! (och att det kan vara bra att ha en slabbewhisky) - det är väl kontentan.

                            Kanske vi skulle kunna bli riktigt osams om vi diskuterade MacMyra? Men de flesta (alla!) jag har talat med är ense om att den är klart överereklamerad. Sedan vet jag inte om deras sågning är lika total som c90368:s lilla whiskygäng. Har inte egen erfarenhet av denna - och vet inte heller om jag eftersträvar det!?

                            Cask strenght kontra "utspädd" då? Nån åsikt om det? Många av finsmakarna - inte jag då - menar ju att cask strength är det enda rätt så kan man själv bestämma "anslaget" med lite vatten. Nån var ju inne på detta med DIY på annat vis, i snacket om att "röka ut" det värsta genom att dela i två flaskor och lufta en tid. Finns fler såna hemmaknep?
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

                              Det var tidigt men men Säger bra en Balvenie cask med lite vatten bredvid kan det bli bättre. http://www.whiskyguiden.se/Speyside/...015%20år.html
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

                                Det var tidig start i snacktråden idag

                                Jag får väl vinkla den lite, eftersom det inte är dags för whisky ännu så glider jag lite fint över till maten

                                Ska nu ner i köket och laga till en Porterstek! Tar minst tre timmar för det ska vara svaaag värme och mycket smak.
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...