Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Glenmorangie port finish eller McCallan 18 years duger... Gammal rapphöna suger
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      Ursprungligen postat av Olorin
      Glenmorangie port finish eller McCallan 18 years duger... Gammal rapphöna suger
      Malt är en synnerligen viktig ingrediens i whisky som tyvärr blir utblandat i alldeles för stor utsträckning! Jag tycker nog att Laphroaigh är ett ännu bättre exempel på denna gudabenådade dryck. Dessutom har den fördelen att man slipper dela den med så många (klena) kamrater. Jag tog därför alltid med just en flaska Laphroaigh på firmaresor och liknande (på den tiden då jag inte lät andra finansiera mitt lekande i min egen lilla värld). (A)

      Edit: Det där (A) här ovan ska egentligen bli en ikon som föreställer en ängel. Varför använda standard för ikoner, det blir ju bara så jäkla mainstreamtrist! Alltså, hallå, HELA jävla Internet använder ju samma jäkla tecken för att skapa samma ikoner. Jag tycker NCS gör rätt som försöker vara unika och köra sitt eget ikon-race! (Y) <--- Det där sista mystiska tecknet ska egentligen bli "tummen upp"!
      Senast redigerad av Per B; 12 December 2008, 17:25.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        Håller definitivt med om Laphroaig, men Bowmore Legend 12 år går inte heller av för hackor. Jag är mer en Bowmore-människa. För den som har ytterligare ett par hundralappar över (utöver Laphroaig eller Bowmore 12-år) rekommenderar jag Bowmore Darkest, det är definitivt Skottlands gåva till mänskligheten.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • September 2007
          • 890

          Oban och har man stora plånboken med sig kan det bli en Highland Park 18! Notera 18-årig, 12-åringen är inte alls bra, har inte testat 15 och 16-åringarna ännu

          Men vad som kan vara mer intressant är tips på bra budgetwhisky!

          Om man nu är sugen och inte har 500 - 700 riksdaler över vad ska man välja då?

          Just nu är det denna som är mitt bästa val i budgetklassen 212:- för en helflaska.

          The Talisman (nr 484)
          Land: Storbritannien
          Distrikt: Skottland
          Alkoholhalt: 40,0 %
          Maltig doft med ton av torv, hö och torkade örter. Balanserad smak med viss rökighet och maltton.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            (Y) <--- Det där sista mystiska tecknet ska egentligen bli "tummen upp"!
            Det är nog för att det är fredag, men nog tusan tycker jag att det där det ser ut som något mycket intressantare. Något lite kvinnok*ns-aktigt!

            Om man hade stålar över skulle jag gärna prova Glenmorangie anno 1973. Det får det bli när man satt en sjua på lotto.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • August 2008
              • 149

              Tog slut för ett par veckor sedan efter att ha funnits på systemet sen i somras: Ardmore Bourbon Barrels- wow en så whisky. Köpte 6 flaskor i höstas som tyvärr är slut nu och nu håller jag på att försöka finna något vettigt alternativ. Inte lätt-

              Caol Ila 18 år finns inte längre, Talisker 18 årig har jag inte heller sett på ett tag. Lagavulin är l i t e för rökig - men härom veckan inhandlade jag en Linkwood 1991 (Cask Strenght) men för det första kostar den 769 kr, så det får inte bli någon vana - och för det andra är också den tillfällig. När dom sänkte priset på Ardmore till 436 kr i höstas, var det ett fynd tyckte jag. F-n att den försvunnit, för här hade jag en whisky som man till och med kunde ha råd med då och då.
              Inför julen funderar jag på en Linkwood Sherry Cask 18 Years 1989 - men den kostar skjortan och får bli en julklapp. och måste räcka ett tag. Så jag tar gärna emot tips på någon god whisky med mild till medel rökighet.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                Ursprungligen postat av Hogan1
                Tog slut för ett par veckor sedan efter att ha funnits på systemet sen i somras: Ardmore Bourbon Barrels- wow en så whisky. Köpte 6 flaskor i höstas som tyvärr är slut nu och nu håller jag på att försöka finna något vettigt alternativ. Inte lätt-

                Caol Ila 18 år finns inte längre, Talisker 18 årig har jag inte heller sett på ett tag. Lagavulin är l i t e för rökig - men härom veckan inhandlade jag en Linkwood 1991 (Cask Strenght) men för det första kostar den 769 kr, så det får inte bli någon vana - och för det andra är också den tillfällig. När dom sänkte priset på Ardmore till 436 kr i höstas, var det ett fynd tyckte jag. F-n att den försvunnit, för här hade jag en whisky som man till och med kunde ha råd med då och då.
                Inför julen funderar jag på en Linkwood Sherry Cask 18 Years 1989 - men den kostar skjortan och får bli en julklapp. och måste räcka ett tag. Så jag tar gärna emot tips på någon god whisky med mild till medel rökighet.
                Ja, det låter som Glenmorangie port finish eller McCallan 18 years, så det är mitt tips. Synd att din favvo inte fanns kavar hade varit intressant att testa.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  Tacka vetja "Skeppets" whisky
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    Old Pulteney ?? http://www.whiskyguiden.se/highland/Old_Pulteney12.html
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Ja, det låter som Glenmorangie port finish eller McCallan 18 years, så det är mitt tips. Synd att din favvo inte fanns kavar hade varit intressant att testa.
                      Jag måste ju hänga på här nu...verkar som om whisky var ett intressant ämne!

                      Mitt tips är - vid sidan av Oban som länge varit en favvo - Bruichladdich!! Lägg det namnet på minnet! Det är en Islay, men utan röksmak (jo, de finns!) och är helt fantastisk god. Så god att det inte går att ha den i skåpet, för då tar det slut - häpp! Bruichladdich var ett destilleri som lades ner på Islay, men som för sisådär 15 år sedan återstartades av några entusiaster och jä...rar vilken whisky de producerar. Finns på systemet, inte den billigaste, men helt klart överkomlig ca. 450-500 tror jag!

                      Sedan - lite OT enligt vissa kanske - tycker jag att det är synd att förakta "Farmors grus"..den är helt OK för vardagen eller timmerkojan på fiskafänge! Så det så Olorin!!!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Whiskyn vet jag inget om Kaj...men tack för websiten - den kan jag nog ha nytta av!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

                          Du kan få en roligare. tar bara 3 dagar o få hem en beställning http://www.robbiesdrams.com/main.asp
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

                            Trevligt ämne denna kväll

                            Om man ska snacka whisky i denna tråd, vilket är verkligen intressant eftersom man får höra vad folk tycker om, så tycker jag att det ska vara lite bilder med rätt bakgrund.

                            Eftersom det inte gick att ladda ner här så får jag hänvisa till denna länk: http://www.ciklid.org/forum/showthre...316#post757316

                            Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              Man tackar, Kaj! Här fanns godis och såvitt jag begrep så lägger inte tullen vantarna på paketen heller! Och så många Bruichladdich där fanns - alla kanske inte var inom ekonomiskt räckhåll, men tillräckligt många!

                              Har du provat den Kaj? Den är värd en smutt!
                              Senast redigerad av joe; 12 December 2008, 23:01.
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

                                Ursprungligen postat av Göran Å
                                Om man ska snacka whisky i denna tråd, vilket är verkligen intressant eftersom man får höra vad folk tycker om, så tycker jag att det ska vara lite bilder med rätt bakgrund.

                                Eftersom det inte gick att ladda ner här så får jag hänvisa till denna länk: http://www.ciklid.org/forum/showthre...316#post757316

                                Mvh Göran
                                Så sant, så sant - men om jag nu ska bli lite tjatig så är då just Bruichladdich kanske ett av de bästa exemplen - för dess förpackning prydes oftast av ett stormigt hav! (i vilket det ju finnes fiskar, dock ej ciklider i nån större utsträckning!)

                                Laproigh (eller hur det nu stavas - lika svårt som uttalet!) är dock alltför rökig för mig Göran. Men njut du ditt eldvatten, tur att vi gillar olika så det räcker till alla!
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...