Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    Ursprungligen postat av Olorin
    Det där var positivt bullshit. Jag har hängt med fackpampar och proffspolitiker dagarna i ända och släpat på både videokamera och mixerbord under tiden. Det enda jag blev trött på var att se att inget hände förutom "Hej, hej en jäkla massa hej..."

    Vill gnällspikarna komma in till köttgrytorna? Jodå, det finns många påläggskalvar i partier och ungdomsorganisationer som inte får komma till. De har inte kontakter och vassa armbågar för att nå fram helt enkelt. Politik är de elaka och arbetsskyggas(med det menar jag fysiskt arbete) värld.
    Men om vi nu inte får folk att engagera sig politiskt, vad gör vi då? Gnäller mer, byter styrelseskick, eller vad? Kolla hur många stolar som stod tomma efter senaste valet, och kolla hur många avhopp det är från praktiska politiska uppdrag i närområdet. Ingen vill ställa upp, för de får bara en massa skit (i vissa fall även dödshot). Jag ser annars media som det största hotet mot demokratin idag, det är mest infotainment varvat med en massa dynga som ska sälja, är det tänkt. Man börjar undra om det inte hänt något mer intressant i världen, när löp efter löp handlar om Britneys hälsa eller att någon hoppar av "Idol".
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Men om vi nu inte får folk att engagera sig politiskt, vad gör vi då? Gnäller mer, byter styrelseskick, eller vad? Kolla hur många stolar som stod tomma efter senaste valet, och kolla hur många avhopp det är från praktiska politiska uppdrag i närområdet. Ingen vill ställa upp, för de får bara en massa skit (i vissa fall även dödshot). Jag ser annars media som det största hotet mot demokratin idag, det är mest infotainment varvat med en massa dynga som ska sälja, är det tänkt. Man börjar undra om det inte hänt något mer intressant i världen, när löp efter löp handlar om Britneys hälsa eller att någon hoppar av "Idol".
      Dynga var ordet, senaste årens mantra har väl varit "knulla dig känd" eller "göm dig i styrelse och roffa hem stålarna".
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Sacrium
        Användare
        • November 2005
        • 353

        Tycker mantrat snarare har varit "sköt dig själv och skit i andra".
        Håller dock med Patrik om att media har en farlig roll, som dom spelar.
        Medias röst har blivit allsmäktig och vi vågar alltför sällan ifrågasätta vad som sägs. Att dom sedan matar folk med skit och vågar hänvisa till att det är "vad folk vill ha" är bara en stor loska i ansiktet på gemene man.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Men om vi nu inte får folk att engagera sig politiskt, vad gör vi då? Gnäller mer, byter styrelseskick, eller vad? Kolla hur många stolar som stod tomma efter senaste valet, och kolla hur många avhopp det är från praktiska politiska uppdrag i närområdet. Ingen vill ställa upp, för de får bara en massa skit (i vissa fall även dödshot). Jag ser annars media som det största hotet mot demokratin idag, det är mest infotainment varvat med en massa dynga som ska sälja, är det tänkt. Man börjar undra om det inte hänt något mer intressant i världen, när löp efter löp handlar om Britneys hälsa eller att någon hoppar av "Idol".
          Bra synpunkter men jag vill påpeka att infotainment inte bara är mediernas påhitt. Det ska vara två för att kunna dansa tango! Däremot har medialiseringen gjort att helt nya spelregler gäller inom politiken. En hel del bra saker har tillförts till exempel möjligheten till insyn. Priset vi får betala är, som du ju är inne på, att vi tvingas leva i en dokusåpavärld där det ena "avslöjandet" (utan publikt värde) efter det slås upp på löpsedlarna. Vår uppmärksamhet dras från de viktiga skeendena till skvaller och låtsasnyheterna.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            Nu rör det lite på sig i tråden! Viktiga frågor som inte går att bara kasta över axel med ord som det är bara skit etc. Är mycket inne på Patriks linje att det är viktigt att få människor att ställa upp politiskt för att värna demokratin. Och ärligt talat, vem vill byta med en heltidspolitiker vare sig kommunalt eller på riksplanet...jag är iallafall inte beredd att lägga all den tiden och försaka t.ex familjen!! Jag tror - naivt eller ej - att det stora flertalet som engagerar sig politiskt gör det med en genuin vilja att förbättra det samhälle vi lever i - sen kan vi ha olika åsikter om hur väl olika modeller funkar, but that´s another story!


            Och jag tror också att det är viktigt att inte kasta skit på de som orkar - däremot ta en ärlig debatt lite oftare...eller ännu hellre ett samtal där man får väga och fundera lite mer och, kanske, tom byta åsikt när nya fakta tillkommer! Debattprogram etc. ger jag inte mycket för då de närmast ser det som en sport att hitta kombattanter som ligger så långt från varandra som möjligt - vem gynnas av att vi målar in varandra i hörn? Samtalet har många fler fördelar när det tas med god tid och i ömsesidig respekt!

            Media har en viktig roll - men mycket media är inte värt namnet...dock är det farligt att dra all media över en kam. Det finns seriösa och mindre seriösa. Och vi har en roll där också som enskilda - det var länge, länge sedan jag slutade köpa kvällstidningar - samtidigt som jag nog inte skulle klara mig utan en större morgontidning! Det är skillnad...TV skulle funka alldeles utmärkt med public service - det andra är inget jag bett om iallafall!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Problemet för min del är att det bara är kvällstidningarna som har en sportredaktion värd namnet så därför köper jag ändå skittidningarna.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                Ursprungligen postat av Olorin
                Problemet för min del är att det bara är kvällstidningarna som har en sportredaktion värd namnet så därför köper jag ändå skittidningarna.
                Går du på den lätta... - av och till så är kultursidorna också nån sort alibi för deras i övrigt "kamikaze utan hänsyn journalistik". Frågan är om det rättfärdiga köp!? Upp till var och en förståss!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

                  Ja men så är det kvällspressarna är ju som en ding ding värld. Det ända som skiljer dom åt är att kvällspressarna utger sig själva för att vara seriösa.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

                    Ursprungligen postat av joe
                    OK - godnatt då - men jag tror inte riktigt på dig - att du inte skulle kika in i forumet lite senare alltså. Ha det trevligt - och drick inte för mycket julmust för då orkar du inget julbord!
                    Tillbaka, efter god mat och massor av arbete

                    Intressanta ordväxlingar som varit under tiden, har bara en kommentar!

                    Poker är inget turspel!

                    Den som inget vet om poker och säger att det är ett turspel är välkommen hem till mig med en femhundring i bakfickan
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Tillbaka, efter god mat och massor av arbete

                      Intressanta ordväxlingar som varit under tiden, har bara en kommentar!

                      Poker är inget turspel!

                      Den som inget vet om poker och säger att det är ett turspel är välkommen hem till mig med en femhundring i bakfickan
                      Du har helt rätt
                      man blir både trött o svettig....o lurad
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Tillbaka, efter god mat och massor av arbete

                        Intressanta ordväxlingar som varit under tiden, har bara en kommentar!

                        Poker är inget turspel!

                        Den som inget vet om poker och säger att det är ett turspel är välkommen hem till mig med en femhundring i bakfickan

                        En NCS turnering med en 500 lapp som insats så räkna med mig

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          En NCS turnering med en 500 lapp som insats så räkna med mig
                          Jag spelar bara IRL!

                          Av princip och för att det är roligare.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Jag spelar bara IRL!

                            Av princip och för att det är roligare.
                            Händer så sällan att ja spelar irl men det händer det med

                            Vadå roligare, det är alltid någon dyngrak nisse från ryssland eller tyskland som är med på internet och alla vet ju att de smartaste idéerna kommer vid över 1 promille

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Tillbaka, efter god mat och massor av arbete

                              Intressanta ordväxlingar som varit under tiden, har bara en kommentar!

                              Poker är inget turspel!

                              Den som inget vet om poker och säger att det är ett turspel är välkommen hem till mig med en femhundring i bakfickan
                              Ja och så kan vi spela skicklighetsspelen Yatzee, blindbock och tippa lotto. Blä, skojja pappegojja. Poker är första inkörsporten mot skulder, indrivning och nedgrävd i skogen av Hells Angels inkasso. Skiten bör bekämpas!
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Ja och så kan vi spela skicklighetsspelen Yatzee, blindbock och tippa lotto. Blä, skojja pappegojja. Poker är första inkörsporten mot skulder, indrivning och nedgrävd i skogen av Hells Angels inkasso. Skiten bör bekämpas!
                                Om man suger rejält kan man hamna där....men det är folk som är dumma nog som tror att de är bra men de i själva verket inte är det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...