Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Fast man kan ju tillskriva dem "känslor" de faktiskt har...

    En helt annan vinkel är att det är förbjudet i Finland som ju hör till NCS verkningsområde.
    Är det förbjudet att mata med levande i Finland? Snälla säg inte att det är sant, då måste jag ju begära asyl, i mitt hjärta alltså.

    Utveckla gärna saken.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      Är det inte förbjudet även i sverige att mata med levande?

      Det är ju förbjudet att agna med levande fisk numera åtminstone väl?
      Tony Englund

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

        Ursprungligen postat av Tony
        Är det inte förbjudet även i sverige att mata med levande?

        Det är ju förbjudet att agna med levande fisk numera åtminstone väl?
        Det har inte jag sätt nån lag på iaf....agn med levande fisk har ja dock hört talas om

        Kommentar

        • Robin Floridan
          Användare
          • December 2007
          • 91

          Ursprungligen postat av Tony
          Är det inte förbjudet även i sverige att mata med levande?

          Det är ju förbjudet att agna med levande fisk numera åtminstone väl?
          Tror nog att det är förbjudet att mata med levande i huvud taget i sverige, såvida det inte handlar om insekter (källa?)

          Men när jag läste naturbruk (läs sällskapsdjur) så handlade det om levande foder, och jag har för mig att vi läste om det, och har för mig att svensk lagstiftning säger att om man på ett tillräckligt säkert sätt kan se till att fodret inte lider så får man (vem nu som ska avgöra det)
          Jag är solipsist!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            Det här tycker jag är ett klassiskt exempel på att mysdaddafilosofin tillskriver djuren mänskliga drag som de inte har.

            Alltså om gäddan i naturen äter mört kommer fan ingen och ska uppfostra den till att äta sojaproteinbiff, men i akvariet skulle det inte gå att gäddan får vara gädda och äta mört!


            Jag håller inte fiskar i handen för att ta foton, jag lyfter inte katter i svansen - det är plågeri. Men att låta fiskar ha sitt naturliga beteende vägrar jag gå med på att det är plågeri.

            Med samma logik skulle det vara dags att förbjuda homosexuella igen. Det är naturligt för fikusarna, för mig verkar det plågsamt med nåt styvt i häcken men jag gör mig inte till tolk för deras lidande... Fast KD gör det så de har kanske egna upplevelser...
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av Tony
              Är det inte förbjudet även i sverige att mata med levande?

              Det är ju förbjudet att agna med levande fisk numera åtminstone väl?
              Det var förbjudet en period - att använda levande agn alltså - men såvitt jag vet är det nu gudskelov inte så. Och vem ska förresten kolla om jag agna gäddkroken med en levande mört? Just sånt blir jag lite trött på...och att förbjuda att mata med levande är i samma kategori...fasen gör vi då med alla yngel som vi inte hinner håva ur karen???
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                Ursprungligen postat av Olorin
                för mig verkar det plågsamt med nåt styvt i häcken men jag gör mig inte till tolk för deras lidande... Fast KD gör det så de har kanske egna upplevelser...
                "asgarv"
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av joe
                  Det var förbjudet en period - att använda levande agn alltså - men såvitt jag vet är det nu gudskelov inte så. Och vem ska förresten kolla om jag agna gäddkroken med en levande mört? Just sånt blir jag lite trött på...och att förbjuda att mata med levande är i samma kategori...fasen gör vi då med alla yngel som vi inte hinner håva ur karen???
                  Ja, det är ett svårt bevisläge. Var fisken död före eller efter du satte den på kroken. Men såvitt jag vet är det fortfarande inte tillåtet med levande agnfisk.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    OK - tillåtet eller inte - jag använder det då och då, men det är inte för ofta (småförbrytare) - är betydligt roligare att använda fluga (obs, ej levande!).

                    Var är alla - det är ju bara lördagkväll och tråden är just nu stendöd! Eller ja, näst intill - är ni på fest eller?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      Ursprungligen postat av joe
                      - är ni på fest eller?
                      O var är brudarna?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        Jag sitter och studerar trådar om ställningar för 720 kar på höjden... Lika dött där
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          O var är killarna?
                          kollade bara om man kunde ändra tidigare inlägg
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            Ursprungligen postat av joe
                            Det var förbjudet en period - att använda levande agn alltså - men såvitt jag vet är det nu gudskelov inte så. Och vem ska förresten kolla om jag agna gäddkroken med en levande mört? Just sånt blir jag lite trött på...och att förbjuda att mata med levande är i samma kategori...fasen gör vi då med alla yngel som vi inte hinner håva ur karen???
                            Hej!
                            Du ställer en svår fråga. Jag måste nog krypa till korset och påstå mig själv ha gjort det också med att angla med levande foder Det var iofs många år sedan men det var ju det bästa då och det finns kanske bättre metoder nu?
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              Ursprungligen postat av jarinen
                              Är det förbjudet att mata med levande i Finland? Snälla säg inte att det är sant, då måste jag ju begära asyl, i mitt hjärta alltså.

                              Utveckla gärna saken.

                              Mvh Jari
                              Ja det har jag fått berättat för mig. I Storbritannien är det också förbjudet att mata med levande ryggradsdjur. Men egenligen är nog detta främst riktat till ormägare som matar med möss, men nu gissar jag bara.

                              Sedan kan man inte bara gå runt och göra saker för att det är "naturligt", eller matar ni era hundar med levande foder? Jag framför inte någon åsikt i frågan nu utan säger bara att ni får ta och argumentera bättre för att imponera på mig.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 15 November 2008, 21:43.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Du ställer en svår fråga. Jag måste nog krypa till korset och påstå mig själv ha gjort det också med att angla med levande foder Det var iofs många år sedan men det var ju det bästa då och det finns kanske bättre metoder nu?
                                Hälsn Nils
                                1. levande fisk fångar levande fisk betyder två döda varav en äts upp
                                2. drag fångar levande betyder att man äter upp en
                                3. levande mask fångar levande fisk betyder två döda varav en äts upp
                                4. fisk släpps i akvarium och äts upp av större fisk....stor fisk är mätt en död
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...