Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Härligt! Imorrn är det fredag, och då kan vi diskutera i denna tråd igen.
    Kanske lite livligare fyllda av sprattelvatten!
    Snacka om strutsadmin, vi har flagrant brutit mot reglerna och skrivit i tråden hela veckan Wilhelm. Välkommen till verkligheten
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      Jag vet Olorin! Ska jag stänga av dig ett par veckor bara för det? Påpekade det lite försynt i början på veckan! Men det är inte lätt att bara skriva på fredag o lördag verkar det som.
      Kan ju inte låsa tråden söndag morron och öppna den igen fredag em.
      Självdiciplin får gälla!
      Men nu Olorin är det bara att gasa på!

      Är det rätt att avliva fiskar man har och som man tröttnat på, utan att först försöka hitta ny ägare?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Är det rätt att avliva fiskar man har och som man tröttnat på, utan att först försöka hitta ny ägare?
        Risken är väl rätt så överhängande för invånarna i "Skräckkaret" i tråden här brevid... Inte mångas drömblandning av fiskar i det karet kanske, tror inte många "singel" gurami hittar nya ägare.
        Micke

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          Ahhhh fredagkväll äntligen. Det är inte rätt att nacka fisk utan att göra ett försök att hitta en ny ägare. Men det hela är inte så enkelt för att samtidigt är det ok att låta yngel bli foderfisk.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Jag vet Olorin! Ska jag stänga av dig ett par veckor bara för det? Påpekade det lite försynt i början på veckan! Men det är inte lätt att bara skriva på fredag o lördag verkar det som.
            Kan ju inte låsa tråden söndag morron och öppna den igen fredag em.
            Självdiciplin får gälla!
            Men nu Olorin är det bara att gasa på!

            Är det rätt att avliva fiskar man har och som man tröttnat på, utan att först försöka hitta ny ägare?
            I min värld nej, men det finns en del fisk som är hopplösa. Två guppy är ju lika med 25 i veckan och det går ju inte ens att skänka bort. Vad som är lite mer förvånande är att man inte kan sälja en och annan överbliven singelciklid.

            Men NEJ, jag tycker man ska försöka hitta ett nytt hem före avlivning i a f.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag vet Olorin! Ska jag stänga av dig ett par veckor bara för det? Påpekade det lite försynt i början på veckan! Men det är inte lätt att bara skriva på fredag o lördag verkar det som.
              Kan ju inte låsa tråden söndag morron och öppna den igen fredag em.
              Självdiciplin får gälla!
              Men nu Olorin är det bara att gasa på!

              Är det rätt att avliva fiskar man har och som man tröttnat på, utan att först försöka hitta ny ägare?
              Har överhuvudtaget ingen självdisciplin. Sån't är till för munkar. Lås tråden! Jag kan inte hejda mig när nån annan skriver nåt... så är det bara

              Förövrigt finns det en insmugen annons i en tråd som du missar W
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                Ursprungligen postat av LN
                Ahhhh fredagkväll äntligen. Det är inte rätt att nacka fisk utan att göra ett försök att hitta en ny ägare. Men det hela är inte så enkelt för att samtidigt är det ok att låta yngel bli foderfisk.
                Utifrån "skräckkaret" på Blocket: Så länge vi inte fordrar med vansinnesstirrande gossar utan försöker hitta någon som står ut med dem tycker jag att ansatsen är legitim!

                Edit: Apropå insmygna annonser så har jag blivit en bättre människa (precis en sån där fin en som janne), jag har slutat bry mig.
                Senast redigerad av Per B; 14 November 2008, 20:47.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Utifrån "skräckkaret" på Blocket: Så länge vi inte fordrar med vansinnesstirrande gossar utan försöker hitta någon som står ut med dem tycker jag att ansatsen är legitim!

                  Edit: Apropå insmygna annonser så har jag blivit en bättre människa (precis en sån där fin en som janne), jag har slutat bry mig.
                  Eller har du slutat att bry dig om Janne?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Uff, jag jobbar ju till sent i morgon... men med tanke på roliga Monty-grejer så är denna inte helt fel heller:

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Där ligger man i lä med förolämplingarna. Bara sådana saker som att "your mother was a hamster and your father smelled of elderberries"... och "I fart in your general direction"...
                    Se där Patrick (och LN) gillar man Monty så kan man ju helt enkelt inte vara pessimist särskilt länge.

                    Tack för dessa klipp - sett dom tusen gånger säkert, men nu var det länge sedan och de står sig fantastiskt bra.
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      Och så fortsatte tråden - jomensan. Jag är en av de där utan självdiciplin. Ska försöka bättra mig till veckan men kanske kan jag ha det innestående för nästa helg är jag utan internet...huuva!

                      Att avliva fisk man tröttna på utan att hitta ny ägare, naaa, det tror jag väl ändå inte. Man får välja noga innan och så får man stå ut, alternativt förska sälja dem på auktion eller till affären där man köpte dem (ren förlust förståss), men inte är man akvarist för vinstens skull, eller hur!

                      Annars kan man ju, som i Monty Python skechten innan i tråden använda dem som ammunition om kung Arthur och riddarna runt runda bordet skulle dyka upp...

                      Härligt med fredagkväll. Sonens fredagsmysfödelsedagskalas har just avslutats, kamraterna är hämtade och jag kan nu sippa en liten virre.
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        Ser inget fel med att mata med levande foder. Om inte fisken kan ta något annat än levande vore det plågeri att låta den svälta.

                        Edit: Skrev ju i fel tråd Men det hindrar oss inte från att diskutera det.

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          Levande foder trodde jag väl ändå inte ens kunde tangera en sorts (tillskriva djur känslor) tangent. Klart man kan mata med levande foder utan några som helst betänkligheter! Problemet är exempelvis att mina Jaguarer vill inte äta Cutteri yngel men svärdbäraryngel går bra. Svärdbärare går att sälja men inte Cutteri, där ligger den obra ekvationen.

                          Näe, tillskriv inte djurena känslor de inte har! Däremot kan vi ju behandla dom med respekt, vilket är nåt helt annat.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av jarinen
                            Levande foder trodde jag väl ändå inte ens kunde tangera en sorts (tillskriva djur känslor) tangent. Klart man kan mata med levande foder utan några som helst betänkligheter! Problemet är exempelvis att mina Jaguarer vill inte äta Cutteri yngel men svärdbäraryngel går bra. Svärdbärare går att sälja men inte Cutteri, där ligger den obra ekvationen.

                            Näe, tillskriv inte djurena känslor de inte har! Däremot kan vi ju behandla dom med respekt, vilket är nåt helt annat.

                            Mvh Jari
                            Fast man kan ju tillskriva dem "känslor" de faktiskt har...

                            En helt annan vinkel är att det är förbjudet i Finland som ju hör till NCS verkningsområde.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Fast man kan ju tillskriva dem "känslor" de faktiskt har...

                              En helt annan vinkel är att det är förbjudet i Finland som ju hör till NCS verkningsområde.
                              Vad är förbjudet i Finland,
                              det är inte vapen i varje fall
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

                                Ursprungligen postat av jarinen
                                Levande foder trodde jag väl ändå inte ens kunde tangera en sorts (tillskriva djur känslor) tangent. Klart man kan mata med levande foder utan några som helst betänkligheter! Problemet är exempelvis att mina Jaguarer vill inte äta Cutteri yngel men svärdbäraryngel går bra. Svärdbärare går att sälja men inte Cutteri, där ligger den obra ekvationen.

                                Näe, tillskriv inte djurena känslor de inte har! Däremot kan vi ju behandla dom med respekt, vilket är nåt helt annat.

                                Mvh Jari
                                Håller med - visa respekt och göra vad vi kan för att de ska ha det så bra som möjligt...men sen får det liksom vara bra. Iofs är väl inte akvariefiskar det bästa exemplet på "humaniserade" (finns det ordet? - jag tror nog de flesta förstår ändå) husdjur. Hundar torde vara ett mycket bättre exempel - och kanske katter? - men jag tror hundar tar priset. Det är inte alltför ovanligt att de får agera människa i olika situationer, och människa är de inte, hur trofasta och viktiga som sällskap de än är och kan vara.

                                Sen Ola - är det verkligen förbjudet att mata med levande fisk i Finland? Blir lite som det nojiga beslutet från f.d djurskyddsmyndigheten om att förbjuda fiske med levande agn. Ja, tjena!
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...