Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    Det som är riktikt deprimerande i sammanhanget är att när penningsystemet är påväg att kollapsa så kan vi vips skaka fram 1500.000.000.000 kronor här i Sverige.

    Men att rädda vår jord finns det inga pengar till.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • December 2006
      • 704

      Är det inte många av oss som bara diskuterar saken och har åsikter men gör ingenting i själva praktiken för att förbättra det lite grann? Här är ett intressant ljudklipp med naturfotografen Mattias Klum som är vädligt intressant, lyssna gärna om ni har tid=)

      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        Jo palleh det är en tröst som många använder. Jag gör iallafall vad ja kan.
        Det blir ett slags försvar att resonera på det viset.
        Det vi behöver göra är att stoppa användning av fossila bränsle idag, helst igår.
        O då menar ja inte med 12% utan 100%. Stoppa alla transporter samt tillverkning som använder fossila kräver enorma insatser från alla människor på vår jord. O då blir det så kompliserat att det är mycke lättare ignorera och försvara sig med att jag gör vad ja kan.

        Det borde isåfall heta - ja gör vad ja känner för för att rädda vår jord.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          En fråga som diskuteras väldigt lite är en sakfråga.

          Vad ger oss rätt att förbruka (läs förstöra) den energireserv som jorden har byggt upp under miljontalsår?`

          Dessutom gör vi det på sämsta tänkbara sätt, vi eldar upp oljan och gasen så att vi förstör jorden maximalt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            Vad har vi för rätt att försöka stoppa skövlingen av regnskogen



            När vi själva har en kung som tycker att 250 vargar i Sverige är för många. O att vi omdelbart måste starta skyddsjakt. Det är ju så korkat och kortsiktigt att man skäms över att vara svensk.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av LN
              Vad har vi för rätt att försöka stoppa skövlingen av regnskogen



              När vi själva har en kung som tycker att 250 vargar i Sverige är för många. O att vi omdelbart måste starta skyddsjakt. Det är ju så korkat och kortsiktigt att man skäms över att vara svensk.

              Det där sista håller jag med om - och det berör även kärnan i problemet. Vi kan ju inte sitta här och säga alltför mycket till t.ex Indien & Kina som nu börjar röra på sig i välstånd (=förbrukning och ökat miljöhot). Det blir lite bakvänt att säga till dem att nä, ni kan inte få samma standard som vi för det klarar inte vår planet. Självrannsakan är viktig i sammanhanget och utveckling av alternativ teknik - och det sker ju även om jag förvisso kan hålla med om att det går långsamt. Men att vara såna pessimister som ni LN och Patrik det hjälper ju föga - den energin måste vi ju försöka hjälpas åt att vända till kreativitet och positivt nytänkande. Visst hålet är svart emellanåt - men ska vi ur det så...men det får ju förståss vara en realistisk optimism. Och med en sådan tror jag faktiskt på att mycket är möjligt och att inget är riktigt kört. Det måste vi ju för övrigt göra...

              Annars blir det blir som fallskärmshopparna. En pessimist och en optimist som hoppade. Pessimisten drog inte i utlösningssnöret för det är ändå ingen idé - optimisten drog inte heller, för det ordnar sig ändå!!

              Kom igen nu killar! (Och ja, det är måndag, men frågan är viktig!)
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • endymion

                Det är ju bara att titta sig runt och fundera lite själv. Det finns ju så fruktansvärt många onödiga saker.

                -Varför slänga massa kläder, och köpa nya kläder konstant? Bomull är en extremt vattenkrävande gröda som dessutom giftbesputas i mängder. Detta förstör många ciklidbiotoper både uttag av vatten och besprutningen. Sedan sys kläderna i Indien där man plockar in folk från slummen låter dem sy till de kollapsar eller tar livet av sig, slänger ut dem och sedan plockar man in nytt folk.

                -Varför odla tobak och blommor i länder där alla inte har mat på borden.

                -Slöseri med mat

                -Slöseri med energi

                -En produkt som jag funderat över på sistone borde vara bland de mest onödiga. Rakskum och rakgele, det funkar precis lika bra med tvål och är mycket billigare. Tänk att man är så dum att man går på all reklam.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  Ursprungligen postat av endymion

                  -En produkt som jag funderat över på sistone borde vara bland de mest onödiga. Rakskum och rakgele, det funkar precis lika bra med tvål och är mycket billigare. Tänk att man är så dum att man går på all reklam.
                  Sant, om man rakar sig direkt efter duschen behövs egentligen ingenting för då är stråna blöta och mjuka.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    Det är helt rätt Joe att ja o Patrik är pessimister. Men det är likväl min övertygelse att det måste gå fullständigt åt pepparn innan det vänder, o då är det stor risk att det inte går att återskapa naturen i dess nuvarande form.

                    Dessutom är det kul att vara gnällig ibland Ja brukar vara rätt positiv här på forumet o ja gillar verkligen denna omsvängningen.

                    En annan sak som ja tycker är helt knäpp är användandet av stålbalkar. Med dagens limträteknik som kostar 1/100 del att framställa i gämförelse med stålbalk.

                    Stoppa all stålanvändning där trä kan användas. Stoppa stålets inverkan på våra konstruktörer. Dom har blivit stålskadade.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      Ursprungligen postat av LN
                      Det är helt rätt Joe att ja o Patrik är pessimister. Men det är likväl min övertygelse att det måste gå fullständigt åt pepparn innan det vänder, o då är det stor risk att det inte går att återskapa naturen i dess nuvarande form.

                      Dessutom är det kul att vara gnällig ibland Ja brukar vara rätt positiv här på forumet o ja gillar verkligen denna omsvängningen.

                      En annan sak som ja tycker är helt knäpp är användandet av stålbalkar. Med dagens limträteknik som kostar 1/100 del att framställa i gämförelse med stålbalk.

                      Stoppa all stålanvändning där trä kan användas. Stoppa stålets inverkan på våra konstruktörer. Dom har blivit stålskadade.
                      Visst LN - vi gnäller ju alla ibland. När jag och hustrun har gått loss på näromgivningen nån gång så brukar vi avsluta med ett ironiskt leende och säga:"det är ju tur att vi är så j...l bra". Och så har man lättat trycket!

                      Så det är helt OK absolut. Och i viss mån håller jag med dig att det är inte förrän i sista stund (och efter nåt riktigt kapsejsande) som mänskligheten brukar ta riktiga krafttag.

                      Men det där med limträ kontra stål förstod jag inte riktigt? Jo, att limträ är starkare hängde jag med på, men är det inte bättre att använda (och återanvända) stål istället för att fälla än fler träd? Kanske nattmösselogik från min sida men ändå!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        En annan sak som ja tycker är helt knäpp är användandet av stålbalkar. Med dagens limträteknik som kostar 1/100 del att framställa i gämförelse med stålbalk.
                        -------------------------------------------------------------
                        jag är ibland en obotligt frågvis
                        var kommer infot om att limträbalkar kostar 1% mot stålbalkar
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          Allt är ju relativt, men ett träd som frösåtts och står alldeles ensamt i skogen kostar ju inte många ören att låta växa upp? Att det sedan kräver viss insats för att bli en limträbalk är ju en annan femma..
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            Ja jo ja kanske yttrade mig lite luddigt, det blir så när man diskuterar vesentligheter. När ja sa kostar så menar ja energiåtgången. Det kostar 100 gånger mera energi att ta fram en stålbalk kontra limträbalk.

                            Stoppa stålslöseriet.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av LN
                              Ja jo ja kanske yttrade mig lite luddigt, det blir så när man diskuterar vesentligheter. När ja sa kostar så menar ja energiåtgången. Det kostar 100 gånger mera energi att ta fram en stålbalk kontra limträbalk.

                              Stoppa stålslöseriet.
                              Är du säker på det
                              antar att det krävs till träbalkar skogsmaskiner,transporter,sågverk,uphättning,kemik alier
                              fortfarande tveksam med 1%
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                Ja får leta rätt på källan och återkomma.

                                Säg nej till stål ida imorron kan det vara för sent.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...