Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • September 2007
    • 890

    #76
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    ovanstående är oberoende undersökningar (dvs utförda av folk som inte har några ekonomisk bindningar till branschen) .
    Oberonde undersökning i handeln mellan två företag som lever på att sälja och köpa.

    Kiss my ass
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #77
      Ursprungligen postat av c90368
      Oberonde undersökning i handeln mellan två företag som lever på att sälja och köpa.

      Kiss my ass
      Du det är söndag kväll - du behöver börja nyktra till
      Vet inte vad du dillar om för det kan väl inte vara så svårt att genomföra oberoende undersökningar på detta. Räkna döda fiskar i ankommande påsar klarar väl de flesta så är väl inte så omöjligt för en utomstående forskare att genomföra.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • September 2007
        • 890

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du det är söndag kväll - du behöver börja nyktra till
        Vet inte vad du dillar om för det kan väl inte vara så svårt att genomföra oberoende undersökningar på detta. Räkna döda fiskar i ankommande påsar klarar väl de flesta så är väl inte så omöjligt för en utomstående forskare att genomföra.
        Okey, ordvalet skulle jag inte ha valt i en annan tråd

        Men frågan är om oberoende personer har tillträde till alla leveranser i ett privat företag.

        De har väl snarare tillträde efter att de bett om att få komma, dessutom har de inte koll på leveranserna utan har snarare blivit inbjudna när leveranserna anländer. Vilket innebär att de blir inbjudna till de "säkra" leveranserna.

        Ursäkta att jag är negativ, men oberoende undersökningar, oavsett om det är av statlig, kommunal eller privat verksamhet är jag väldigt skeptiskt till. Dessa undersökningar görs för det mesta av studenter på universitet som har noll koll på verkligheten och som kan luras hur lätt som helst.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #79
          Ursprungligen postat av c90368
          Okey, ordvalet skulle jag inte ha valt i en annan tråd

          Men frågan är om oberoende personer har tillträde till alla leveranser i ett privat företag.

          De har väl snarare tillträde efter att de bett om att få komma, dessutom har de inte koll på leveranserna utan har snarare blivit inbjudna när leveranserna anländer. Vilket innebär att de blir inbjudna till de "säkra" leveranserna.

          Ursäkta att jag är negativ, men oberoende undersökningar, oavsett om det är av statlig, kommunal eller privat verksamhet är jag väldigt skeptiskt till. Dessa undersökningar görs för det mesta av studenter på universitet som har noll koll på verkligheten och som kan luras hur lätt som helst.
          Riktigt så skeptisk var inte ens jag, men jag undrar fortfarande över om vildfångad fisk ingår i beräkningen. Och så undrar jag om inte c90368 har lite rätt i att man kanske inte tar med en kartong som skadats på flyget eller är sjuk och man omgående beställer ersättningsfisk för "de där behöver vi inte räkna för de är inte vårt fel...". Lite skeptiskt men inte helt
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #80
            Nu vet jag inte exakt hur var och en av dessa kontroller har skett - men jag vill nog påstå att om jag skulle vilja göra en korrekt oberoende undersökning över antalet dödsfall vore det inte det minsta svårt att göra det. Det räcker ju faktikst att man är på plats vid flygplatsen när några sändningar kommer och sedan följer med till grossisten och närvarar vid hela uppackningen och sedan räknar de döda fiskarna.

            Den ende av dessa som som verkar ha skilt på VF och odlad fisk är Tim Verhoeff från Utrechts universitet och han anger ett svinn på 0,4% på odlad och 2,62% på vildfångat.
            Claude Vinkes (sannolikt också från Utrechts Universitet - med hjälp av Google fann jag att hon idag i alla fall idag verkar jobba där) tester utfördes enbart på saltvattensfisk så man kan väl anta att den också gällde vildfångat. Samma för Prof. Chaos (University of Amazonas) undersökning eftersom den bara gällde en specifik art - kardinaltetran (som är ökänd för att vara transportkänslig).

            Sedan som sagt så importerade jag ju själv fisk under rätt många år och det gällde då i huvudsak vildfångat och jag är 100% säker på att jag bara en enda gång på alla dessa år hade ett svinn på över 10% (har för mig att det var ca. 30%). Då gällde det en sändning som blev stående 1,5 dygn för länge på flygplatsen i London. Förseningen i sig var väl inte så farlig utan det som var allvarligt var att lådorna hade stått utomhus (åtminstone en natt) och det var mitt i vintern
            Annars som jag skrev ovan - om mortaliteten låg över 2% så var det helt oacceptabelt

            Kommentar

            • uffeL
              Användare
              • September 2005
              • 14

              #81
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Fast då får man inte importera
              Bacillguppy
              Huvudet på spiken,Skulle bli överlycklig om jag lyckades att få 5% att överleva av guppisarna.annars kan jag bara hålla med om att dom flesta räknar nog inte det som redan var dött vid ankomst,det får man ju iallafall ut nya för vid nästa leverans,ärlighet varar längst.
              Uffe

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #82
                Jag vaknade för en stund sedan och upptäckte att det är Måndag!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #83
                  Ursprungligen postat av uffeL
                  Huvudet på spiken,Skulle bli överlycklig om jag lyckades att få 5% att överleva av guppisarna.annars kan jag bara hålla med om att dom flesta räknar nog inte det som redan var dött vid ankomst,det får man ju iallafall ut nya för vid nästa leverans,ärlighet varar längst.
                  Självklart så räknas alltid ALLA döda fiskar om man gör en korrekt undersökning - de som har gjort undersökningarna är faktikst inga puckon.

                  Sedan vad gäller import av guppy som uppenbarligen verkar vara problematiska idag så fungerar det väl på samma sätt idag som på "min tid". Då var det problematiskt att importera svärdbärare och skalarer. Skalarer slutade jag därför helt att importera (köpte "närodlat" istället) och för svärdbärare så bytte man exportör tills man hittade någon där det funkade bra. Generellt sett så var det ju som att man från varje exportör snabbt lärde sig vilka arter de sålde som fungerade bra och vilka som inte funkade så bra och då avstod från de senare.

                  Det verkar ju rätt märkligt att man som importör fortsätter att handla fisk från en exportör som levererar fiskar som dör. Även om man nu skulle få ersättning för döda fiskar innebär det ju ändå en brakförlust eftersom man då
                  1/ inte har några fiskar att sälja till sina kunder
                  2/ ändå åker på fraktkostnaden för de döda fiskarna och denna kostnad är idag i regel högre än priset på fisken i sig.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #84
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nu vet jag inte exakt hur var och en av dessa kontroller har skett - men jag vill nog påstå att om jag skulle vilja göra en korrekt oberoende undersökning över antalet dödsfall vore det inte det minsta svårt att göra det. Det räcker ju faktikst att man är på plats vid flygplatsen när några sändningar kommer och sedan följer med till grossisten och närvarar vid hela uppackningen och sedan räknar de döda fiskarna.
                    Nu hoppas jag verkligen att jag missförstått hela grejjen. Att bara räkna antalet som är döda efter att flyget landat är ju meningslöst. Det enda som borde räknas är väl hur många fiskar som överlevt flyget, karantänen och transporten till butik så att de kan säljas?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #85
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Nu hoppas jag verkligen att jag missförstått hela grejjen. Att bara räkna antalet som är döda efter att flyget landat är ju meningslöst. Det enda som borde räknas är väl hur många fiskar som överlevt flyget, karantänen och transporten till butik så att de kan säljas?
                      Håller helt med dig och i några av undersökningarna som jag refererade till så hade också detta kontrollerats. Eftersom det enbart varit själva transporten som det pratats om tidigare i tråden så nämnde jag enbart detta.
                      Vinke kontrollerade enbart tarnsportsvinnet.
                      Weber och Verhoeff kontrollerade även svinnet hos grossisten och det var 1,47% resp. 1,27% i deras mätningar.
                      Professor Chao har följt fiskarna hela vägen till konsument (så gått det nu går) och fick fram detta -före transporten >1%, transporten 0,15%, hos grossisten 0,81%, i affären ca. 3,5%. Totalt alltså ca. 5,5% och det stora svinnet verkar ligga i affären - dock bör man tänka på att detta enbart gällde kardinaltetran och den är ju känd för att vara extremt känslig (t.ex. är neontetran oehört mycket tåligare). Väl anpassad i ett hemmaakvarium är dock inte kardinaltetran speciellt ömtålig utan snarare rejält tålig.

                      Sedan säger det sig själv att det är oerhört svårt och framförallt kostsamt att följa och kontrollera svinnet i hela kedjan så det är därför kanske inte så konstigt att det "enda" som har kontrollerats i de flesta av undersökningarna är svinnet under själva transporten och hos grossisten.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 October 2008, 20:28.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        #86
                        Jag måste säga att jag tycker det låter lågt räknat i synnerhet i exemplet med butiken. Jag vet inte om jag någonsin varit i en butik där det inte håvats död fisk eller borde håvats upp en uppenbart dålig/sjuk/döende fisk. Om då menar jag under den korta tid man vistas i en butik(vanligt vis cirka en timma). Givetvis är det mycket värre i dåligt skötta butiker med personal av mc-donalds typ (ungdomar utan utbildning och motivation) än i etablerade och riktigt välskötta, men död fisk ser man jämt och värst brukar det ju vara i karantän avdelningarna. Om man undantar neontetror så är det väl sällan över 50 fiskar i ett kar och om en firre dör i ett kar gör det ju 2% direkt så 5% låter i underkant, men ingen är gladare än jag om det verkligen skulle vara så fint.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #87
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Jag måste säga att jag tycker det låter lågt räknat i synnerhet i exemplet med butiken. Jag vet inte om jag någonsin varit i en butik där det inte håvats död fisk eller borde håvats upp en uppenbart dålig/sjuk/döende fisk. Om då menar jag under den korta tid man vistas i en butik(vanligt vis cirka en timma). Givetvis är det mycket värre i dåligt skötta butiker med personal av mc-donalds typ (ungdomar utan utbildning och motivation) än i etablerade och riktigt välskötta, men död fisk ser man jämt och värst brukar det ju vara i karantän avdelningarna. Om man undantar neontetror så är det väl sällan över 50 fiskar i ett kar och om en firre dör i ett kar gör det ju 2% direkt så 5% låter i underkant, men ingen är gladare än jag om det verkligen skulle vara så fint.
                          Det varierar säkert väldigt mycket mellan olika affärer och även mellan olika arter. Dock utifrån min egen erfarenhet (och så himla mycket duktigare än andra akvariehandlare var jag nog inte) så är definitivt 3,5% en väl hög procentsats. För kardinaler kan den siffran kanske vara någorlunda OK - dom är krångliga, men att svinnet överlag skulle ligga så högt har jag svårt att tro. Snarare skulle jag tippa på 2%. Vad jag kommer ihåg så var ett klart större problem att man ibland köpte in fiskar som var himla svårsålda och dom bara gick där och kostade pengar (tog upp utrymme i akvarium där man istället skulle ha haft fiskar som sålde).

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #88
                            Nähe, nu är det dags att sätta igång den här tråden.

                            Vad sägs om att vi startar med budgivning på en 15 år gammal Eheim doppvärmare, Wilhelm?
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

                              #89
                              Tycker vi skaffar en ren och skär anarki på import av fisk, verkar bäst så.

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                #90
                                Ursprungligen postat av Lutt
                                Tycker vi skaffar en ren och skär anarki på import av fisk, verkar bäst så.
                                Tummen upp och skål på den!
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...