Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Nja, efter ytterligare lite mer vatten börjar jag bli lite osäker. Får jag tippa nr 1?
Hälsn NilsKommentar
-
svaret är Big
å i Sverige heter Big Imazo o Gud på företaget heter Mikael +++++
han reser upp alla pengar o brinner för fiskar
värva honom på forumet, han gör alla glada
nya fiskar hela tiden o han kan ta fotonjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
skicka skiten till dom som inte ser......Icke mitt problem
jag har kvalite
(kanske kommer att ångra detta inlägg)jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
Själv undrar jag om jag inte borde gått till denna tråden gensat (efter några glas vin) istället för att "retas" med Kjell och annmarie i tråden om föredragshållare som lite uratat till "healing, feeling och peeling" - tråd. Och sånt kan riktigt trigga mig!
Så vi får väl ångra oss tillsammans imorgon då - Christer!?MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
Förövrigt så är det ju det där 80-20 som jag inte är så säker på att det gynnar akvaristiken i längden. Om 80% av kunderna får nåt risigt som inte ger en bra upplevelse och dör rätt kvickt så har ju 80% rätt stor chans att säga "fiskar ska du inte ha, de blir aldrig så fina som man tror och så bara dör de" till sina polare som funderar på fiskar...Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Klockrent.
Kan vi inte kanske i stället enas om att avskaffa akvariehobbyn och ha lite plyschfiskar i akvarierna. Det skulle ju underlätta med foder, vattenbyten, belysning osv. Då kan vi t ex få fina sydamerikanska eller föralldel afrikanska ciklider made in Hong Kong och det skulle väl bli enklare för alla?
Hälsn NilsKommentar
-
Weber 2001 - 1,47%
Vinke 2001 - 1%
Verhoeff 2003 - 0,75%
Chao 2003 - 0,15%.
Så jag vill nog påstå att ett genomsnittligt svinn på över 2% tyder på att något är fel. Om man som du har ett svinn på 5% då beror det antingen på
1/ De fiskar du köper är inte av bästa kvalitet
2/ Din transport fungererar inte bra - utan den är osedvanligt lång eller så utsätts fisken för en dålig hanetring under transporten
3/ Du har inte kunnadet att ta emot fisken på ett proffesionellt sätt.
Visst kan enstaka transporter gå åtskogen och svinnet kan bli uppåt 5% och t.o.m. ännu högre - men om genomsnittet ligger så högt så är det definitivt onormaltKommentar
-
Det finns en del oberoende undersökningar angående "svinnet" under transport av akvariefisk - dessa visar.
Weber 2001 - 1,47%
Vinke 2001 - 1%
Verhoeff 2003 - 0,75%
Chao 2003 - 0,15%.
Så jag vill nog påstå att ett genomsnittligt svinn på över 2% tyder på att något är fel. Om man som du har ett svinn på 5% då beror det antingen på
2/ Din transport fungererar inte bra - utan den är osedvanligt lång eller så utsätts fisken för en dålig hanetring under transporten
Visst kan enstaka transporter gå åtskogen och svinnet kan bli uppåt 5% och t.o.m. ännu högre - men om genomsnittet ligger så högt så är det definitivt onormalt
Bacillguppyjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Det finns en del oberoende undersökningar angående "svinnet" under transport av akvariefisk - dessa visar.
Weber 2001 - 1,47%
Vinke 2001 - 1%
Verhoeff 2003 - 0,75%
Chao 2003 - 0,15%.
Visst kan enstaka transporter gå åtskogen och svinnet kan bli uppåt 5% och t.o.m. ännu högre - men om genomsnittet ligger så högt så är det definitivt onormaltSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Själv har jag i alla fall drygt 15 års erfernhet av import av vildfångad fisk (slutade för ca. 15 år sedan) och säga att jag absolut max 2-3 gånger under alla dess år råkade ut för ett svinn på över 5% - ALDRIG över 10%.
Ett svinn på över 2% var inte acceptabelt utan skedde det flera gånger så bytte man leverantör.
Men visst det finns säkert de som har 10-20% som du skriver - det är ju just dessa "muppimportörer" som jag varit kritisk mot tidigare i tråden och som flera med emfas har försvarat.Kommentar
Kommentar