Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.
Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.
Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
det har du rätt att inte begripa, du är så klok Ola så dig är det inte nån ide att disskuttera med....Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
Ja där var det många bra tänkvärda åsikter, som även jag kan ställa upp på, Peter från Kalmar tycker jag också har helt rätt.
jag kan ju bara lägga in en liten erfarenhet från mig, eftersom jag har faktiskt plockat upp efter dom som har tabbat sig i trafiken.
ja i alla fall, så har det alltid varit farten som har varit boven i dramat.
Men det är inte dom som kör på en 90 väg, 11 meter bred i 110 kilometer helt opåverkade av medicin, alkohol, och inte förglömma dom som vill ta livet av sig plus att det finns en del biltjuvar från 15 år som är inblandade i olyckorna.
Ja det vore skoj om någon kunde ta och kolla statestiken om varför det blev en olycka med större skador eller till och med dödsfall.
Ja jag kan ju säga så här, jag har larmats ut till en massa trafikolyckor, och att olyckan hände, det var inte att det var någon opårverkad bilförare som körde 20 kilometer för fort på en 90 väg.
Nej till 95 % så har det varit antingen självmord, det är lika med krock mot berg eller krocka med en lastbil front mot front. det har varit alkohol eller narkotika och tabletter, dom står nog för det mesta är det gäller trafikolyckor, om vi nu pratar om olycker i hög fart.
Jag har faktiskt varit med om några olyckor som har varit lite otäcka det är när äldre kör för sakta, eller ska ut i vänster filen och inte tittar i backspegeln, dom olyckorna har oftast hänt när det har varit vinter och det har kommit någon bakifrån och dratt i,.Janne
Jag har inget mer att tillägga, allt är sagt i referarat inlägg!Kommentar
-
Förstår faktist inte vad du menar
menar du att om lagen inte ger straff så är den allmäna uppfattningen att man har gjort fel ändå
kanske ska man dömmas två gånger för säkerhets skull
samma sak gäller ditt omdömme om mig
jag har inte fått en enda varning här visst spydig men alldrig över gränsen
och då kommer du med ett påstående att jag skapar Badwill
kan du inte vara glad någon gång
Jag är hur glad som helst, själv då?Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Väntar med spänning på fortsättningen om vem som beter sig mest illa och får minst skit... Nej, det gör jag inte. Kan ni inte sluta med det.
Kan ni inte kritisera varandras åsikter om det nu är så kul att kritisera? Till exempel: Jag begriper mig inte på folk som kör för fort och är stolta över det och ser det som sin rätt och någon form av civil olydnad. Obegriplig åsikt i kombination med förkastligt beteende enligt mig.
Nu påstår jag inte att inte jag gör en massa förkastliga saker, men det gör inte andra förkastliga saker mindre förkastliga.
Sedan tycker jag avslutningen är oerhört viktig i detta land av jantelag och du ska inte tro...så fort man står upp för något eller kritiserar ett beteende så får man skit igen på formeln "du gör väl också fel!?" och så ska den som svarar så liksom komma undan...högst tveksamt beteende detta också. Dte var liksom inte det som diskuterades så därför hänvisar jag till Olas avslutande inlägg...bara för att jag också gör fel ibland så blir inte andra fel mer OK. OCH - lika viktigt - bara för att många gör fel så blir det inte mer rätt!! Att alla andra gör så betyder inte att det är rätt eller att du/jag kan/ska göra det...argument i linje med Olas avslut!!
Jag har funderat lite till och kommit på att miljöaspekten i fortkörnming inte alls nämnts - men den är också en viktig parameter...ju fortare, desto skitigare!!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Är det verkligen det? Jag är inte bra på ecodriving, men som jag har förstått det så är det själva accellererandet som är värst. M a o 45 bakom kepsgubbe, öka till 80, bromsa till 70 och 55 bakom ny kepsgubbe acca till 85, bromsa till 70 är mycket värre än stabilt hålla 70. Eller?Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Om du prejar alla kepsgubbar ner i diket, så finns snart inga kepsgubbar kvar och du kan ha fri fart!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Är det verkligen det? Jag är inte bra på ecodriving, men som jag har förstått det så är det själva accellererandet som är värst. M a o 45 bakom kepsgubbe, öka till 80, bromsa till 70 och 55 bakom ny kepsgubbe acca till 85, bromsa till 70 är mycket värre än stabilt hålla 70. Eller?
Sedan är det fullständigt självklart att bilen drar mer bensin vid 110 än vid 90. Det är ren fysik om man säger så. Du måste dessutom bromsa in och gasa upp igen när du kör om långtradare och de som håller hastighetsgränserna.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Självklart ska också de som tyvärr orsakar (och inte bara riskerar att göra!) trafikolyckor belastats med högre försäkringar!!!
Och att om jag har barn i bilen skulle medföra en större premie de facto förstår jag inte alls. Så länge jag följer lagen och inte orsakar nån olycka etc. så är väl allt helt OK - när jag inte gör det, då hamnar jag i de kategorier som får/borde få rejält mycket högre premie!! Och förhoppningsvis också böter etc!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Fast det gör jag. Att prata med någon i bilen, oavsett om det är i mobil (även handsfree) eller någon som sitter i bilen orakar olyckor. Jag har för mig att skrigiga/ pratande barn är en relativt stor risk. Mobilpratande (även handsfree) har ju visats i försök ge lika förlängd reaktionstid som att vara rejält full. Så, ja, från en rent krasst ekonomisk synvinkel borde innehav av mobiltelefon, barn och psykisk sjukdom (risk för självmord) ge höge premie. Detta om försäkringsbolaget inte bryr sig om vad som ger ökad risk.
Sedan har vi ju förstås att ha åkt dit för fortkörning, rattfylla, vårsdslöshet i traffik. Att vara man och under 25. Testosteronhalt påverkar säkert. Varför inte ett blodprov? Varsågod alla försäkringsbolag, bara att sätta igång.Senast redigerad av Ola Svensson; 18 January 2009, 15:28.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Fast det gör jag. Att prata med någon i bilen, oavsett om det är i mobil (även handsfree) eller någon som sitter i bilen orakar olyckor. Jag har för mig att skrigiga/ pratande barn är en relativt stor risk. Mobilpratande (även handsfree) har ju visats i försök ge lika förlängd reaktionstid som att vara rejält full. Så, ja, från en rent krasst ekonomisk synvinkel borde innehav av mobiltelefon, barn och psykisk sjukdom (risk för självmord) ge höge premie. Detta om försäkringsbolaget inte bryr sig om vad som ger ökad risk.
Sedan har vi ju förstås att ha åkt dit för fortkörning, rattfylla, vårsdslöshet i traffik. Att vara man och under 25. Testosteronhalt påverkar säkert. Varför inte ett blodprov? Varsågod alla försäkringsbolag, bara att sätta igång.
Min poäng var dock att premien inte höjs förrän man så att säga är skyldig/dömd för alternativt trafikbrott (borde påverka premie!) eller vållande till olycka (vilket ju är fallet idag!) Riskfyllda scenarier som ännu ej bevisats är svårare - men jag har för mig att åtminstone några bolag har högre premie om fordonet ska framföras av nån yngre än 25 (helt rätt enligt mig) och detta har fått till följd att det är många äldre mödrar/fäder som äger/har registrerat motorcyklar- Om dom kör...f-n tro´t!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Angående testosteronhalt: Här finns ett enkelt sätt att grovt uppskatta det själv http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=873143
Ingen förstod ju just detta, att längden på ringfingret var ett mått på testosteronhalt, och inget trams om ringfingerlängd...
Hursomhelst: Testosteron ger risktagande vilket knappast är bra i traffiken. Fast det kanske finns andra saker som reaktionsförmåga och "att ligga steget före" som är bra. Men jag tror att "hybris", risktagande och brist på empati är saker som är negativa. Tja, blodprov för att kolla testosteronhalt och lägga försäkringspremien utifrån det hade kanske varit något. Eller så mäter man ringfingrets längd i relation till långfingret...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar