Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Ursprungligen postat av Olorin
    Jo, det är ju de nybakta somkör ihjäl sig för att de inte har rutin att vänta på rätt läge att köra om kepsgubbarna. Utan kepsgubbarna skulle allt flyta fint, då skulle bara fyllona åka av eller möjligtvis vanligt folk i blixthalka med sommardäck.
    Inte riktigt men jag förstår din tanke runt detta. Jag förvånas dock kraftigt av okunskapen i trafiken som man möts av och det är absolut varierande ålder och kön! Lägg därtill också den absoluta arrogans som finns hos vanliga bilförare, men främst långtradarchaffisar som bara blåser på som idioter för att de knappast är i samma farozon som en person som sitter i en personbil.

    Farorna är många ute i trafiken...och jag vet för jag reser ganska mycket mellan varven...på sträckan mellan Skövde-Stockholm och Skövde-Göteborg.

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

      Ursprungligen postat av specmats
      samma resonemang kan man använda på 30-tals tyskarna, och säkert många fler
      Tyvärr inte, om du läser på din historia och då måste du tillbaka till 1880-talet i Tyskland. Så kommer du att lära dig att Nazi inte kom fram genom några demokratiska val.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        Ursprungligen postat av Olorin

        Den dagen du ser mig med keps på i trafiken så får du mitt körkort Wilhelm!
        Jag har ju redan ett! Men installera en webkamera i din bil, så att man kan hålla koll på om du har keps eller inte!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          faktum är att nazisterna blev demokratiskt valda, det finns alltid en massa historiska orsaker men faktum kvarstår.
          Lite skenheligt att påstå det ena men inte det andra.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • September 2007
            • 890

            Ursprungligen postat av specmats
            faktum är att nazisterna blev demokratiskt valda, det finns alltid en massa historiska orsaker men faktum kvarstår.
            Lite skenheligt att påstå det ena men inte det andra.
            Om det är din uppfattning så är det helt ok för mig.

            Men man kan fundera över vad ett demokratiskt val är för något. Sovjetunionen hadde alltid typ 98% valdeltagande och det var ingen tvekan om vem som vann
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              det håller jag med om, demokrati är överskattat skämtåsido så är det iaf för mej oerhört svårt att förstå de krafter som verkar i palestina-israel konflikten även om det är enkelt att se orskak och verkan i ett mer ytligt perspektiv
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • September 2007
                • 890

                När jag var i Sydkorea för att hämta hem min son så fick jag en riktig ”rak höger” in i mitt medvetande. Jag funderade naturligtvis över varför ett så modernt land som Sydkorea adopterade bort sina barn.

                Det jag fick lära mig var att familjen och familjebanden betyder allt. Ett barn som blir adopterat inom landet tillhör inte familjen och kan aldrig bli accepterat i sin nya familj.

                Så varför, jo de lever inte under det kristna samhälle som vi gör. Det som ersätter kristendomen är någon form av familj relation där man högaktar de döda i familjen och de äldre inom familjen.

                Detta är något vi i det kristna samhället inte kan förstå, oavsett om vi är troende eller inte.

                Efter denna aha upplevelse har jag förstått att olika människor på denna jord inte tänker som vi i den kristna västvärlden. Att många vill överföra våra värderingar och tankesätt till olika konflikter på jorden gör egentligen bara konflikterna värre. Vi måste inse att vårt sätt att tänka logiskt inte gäller för majoriteten av människorna på jorden.

                Två personer som verkar ha fattat detta är Carl Bildt och Jan Eliasson, de dömer ingen utan söker hela tiden diplomatiska lösningar. All heder till dessa två gentlemän! Till skillnad från Vänstern och Miljöpartister som hela tiden vill banna och hota framföralt Israel.

                Notera att Carl Bildt ett flertal gånger har sagt att anledningen till att EU kan vara delaktiga i förhandlingar för att försöka skapa fred beror på att Israel numera lyssnar på EU. Detta beroende på att EU inte för sin gamla politik där man bara hotade och fördömde landet.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

                  Ursprungligen postat av c90368
                  När jag var i Sydkorea för att hämta hem min son så fick jag en riktig ”rak höger” in i mitt medvetande. Jag funderade naturligtvis över varför ett så modernt land som Sydkorea adopterade bort sina barn.

                  Det jag fick lära mig var att familjen och familjebanden betyder allt. Ett barn som blir adopterat inom landet tillhör inte familjen och kan aldrig bli accepterat i sin nya familj.

                  Så varför, jo de lever inte under det kristna samhälle som vi gör. Det som ersätter kristendomen är någon form av familj relation där man högaktar de döda i familjen och de äldre inom familjen.

                  Detta är något vi i det kristna samhället inte kan förstå, oavsett om vi är troende eller inte.

                  Efter denna aha upplevelse har jag förstått att olika människor på denna jord inte tänker som vi i den kristna västvärlden. Att många vill överföra våra värderingar och tankesätt till olika konflikter på jorden gör egentligen bara konflikterna värre. Vi måste inse att vårt sätt att tänka logiskt inte gäller för majoriteten av människorna på jorden.

                  Två personer som verkar ha fattat detta är Carl Bildt och Jan Eliasson, de dömer ingen utan söker hela tiden diplomatiska lösningar. All heder till dessa två gentlemän! Till skillnad från Vänstern och Miljöpartister som hela tiden vill banna och hota framföralt Israel.

                  Notera att Carl Bildt ett flertal gånger har sagt att anledningen till att EU kan vara delaktiga i förhandlingar för att försöka skapa fred beror på att Israel numera lyssnar på EU. Detta beroende på att EU inte för sin gamla politik där man bara hotade och fördömde landet.
                  Hej!
                  Du skriver förnuftigt, men så heter ju tråden också djupa och intelligenta diskussioner. Detta med kulturkrockar är ju en egen historia och det kan man skriva mycket om.
                  Jag hoppas att både Bildt och Eliasson kommer att lyckas. Att det sedan finns tomtar som borde åka till tomtelandet är ju en annan historia. Kanske hittar de inte vägen, men jag kunde tänka mig att sponsra deras enkelbiljett med någon krona.
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    Ursprungligen postat av specmats
                    det håller jag med om, demokrati är överskattat skämtåsido så är det iaf för mej oerhört svårt att förstå de krafter som verkar i palestina-israel konflikten även om det är enkelt att se orskak och verkan i ett mer ytligt perspektiv
                    Det är väl inte så jäkla mycket att förstå. Båda tycker att det är helig mark. Israelerna fick fritt mandat efter andra världskriget att flytta in trots att det redan fanns lite folk där. Klart fan det blir bekymmer. Det enda som jag inte fattar är att det fortfarande finns folk vid liv. De måste skjuta nåt in i helsike dåligt. Hade det varit med typ effektivitet av tysk-franska format från första världskriget hade det varit en tom förgiftad öken sen länge.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Det är väl inte så jäkla mycket att förstå. Båda tycker att det är helig mark. Israelerna fick fritt mandat efter andra världskriget att flytta in trots att det redan fanns lite folk där. Klart fan det blir bekymmer.
                      Exakt! det är enkelt att förstå i ett ytligt perspektiv
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Hade det varit med typ effektivitet av tysk-franska format från första världskriget hade det varit en tom förgiftad öken sen länge.
                        LOL
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          Ursprungligen postat av c90368
                          LOL
                          Fråga bara borgmästaren i Verdun. Befolkning = 0. Han själv bor i området jämte och är bara borgmäster för att fransmännen av princip tycker det ska finnas en. Kanske i o f sig inte så konstigt eftersom de krigade om platsen av ren patriotism och princip eftersom det i knappt hade något strategiskt värde. Rena västbanken när man tänker efter. Fast kortvarigare och mera "effektivt".
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Fråga bara borgmästaren i Verdun. Befolkning = 0. Han själv bor i området jämte och är bara borgmäster för att fransmännen av princip tycker det ska finnas en. Kanske i o f sig inte så konstigt eftersom de krigade om platsen av ren patriotism och princip eftersom det i knappt hade något strategiskt värde. Rena västbanken när man tänker efter. Fast kortvarigare och mera "effektivt".
                            Jo, jag vet!

                            När de dessutom kom på att sätta upp 4 kulsprutur i par med 45 graders vinkel till ödelandet och gav växelvis spärreld. Då blev det en riktig kontrast mellan 1800-tals krig och modernt 1900-tals krig.

                            Historia är ett av mina största intressen, så jag är mycket medveten om ironin i ditt inlägg.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Jo, jag vet!

                              När de dessutom kom på att sätta upp 4 kulsprutur i par med 45 graders vinkel till ödelandet och gav växelvis spärreld. Då blev det en riktig kontrast mellan 1800-tals krig och modernt 1900-tals krig.

                              Historia är ett av mina största intressen, så jag är mycket medveten om ironin i ditt inlägg.
                              Bra, man vet ju faktiskt aldrig i detta forum hur folk uppfattar det man skriver. Om man skulle skriva att man håller gäddor tillsammans med Apisotgrammor tror jag att nån skulle fråga hur man lyckas med det
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Bra, man vet ju faktiskt aldrig i detta forum hur folk uppfattar det man skriver. Om man skulle skriva att man håller gäddor tillsammans med Apisotgrammor tror jag att nån skulle fråga hur man lyckas med det
                                Djupa och intelligenta diskussioner kan bara föras med en genuin kunskap av historia och samhällskundskap och en viss livserfarenhet!

                                Det är först då man kan slira lite på fredagskvällar och fortfarande kunna försvara sina åsikter på söndagen!

                                Uppskattar diskussioner med personer som har kunskaper, utöver Aftonbladets rubriker
                                Senast redigerad av c90368; 11 January 2009, 19:21.
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...