Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!
Kollaps
X
-
-
Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns
Trivs bättre med att inte läsa så många inlägg från nybörjare
Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om
God fortsättning - förrestenKommentar
-
Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finns
Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
Kanske snart är dags att starta en rullatortråd här så att alla gamlingar här har något att prata om
God fortsättning - förresten
Nä, akvarie-kunskap där ställer fan inte jag upp i alla fall. Om det ändå vore en tävling i akvariefisk eller nåt mer levandeSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Orsaken till att NCS minskar i medlemstal är kanske att fler tänker som du.
God fortsättning - förresten
Vi behöver väl inte dra blanka vapen på direkten?
Fridens liljor - kamrater!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jag får väl ta upp den kastade handsken då och ansluta mig till surgurkorna
Svar ja - jag anser att småimportörer inte är bra för akvaristiken.
Att importera akvariefisk kräver en lång erfarenhet av hur man hanterar importerade fiskar. Det krävs att man har karantän tillräckligt länge, kan vattenkemi etc. etc.
Idag är det allldeles för lätt att importera fisk och alldeles för många gör detta utan att ha kunskap om vad de pysslar med. Jag tycker att det är ett otyg med "split-importer" där en person importerar och sedan mer eller mindre står på flygplatsen och "delar ut" lådorna till affärerna som sedan tar sina fiskar direkt till affären och börjar kränga dom dagen efter.
Det är oerhört lätt att få tag i någon exportör som vill sälja (jag själv får t.ex. flera erbjudande per dag från sydamerika, Afrika och asien) - men de exportörer som säljer till kreti och pleti är tyvärr också de sämsta eftersom de bra grossisterna inte vill ha med dom att göra.
Detta att både exportören och importören är okunniga leder till att svinnet blir större, kvalitén på fiskarna i affären försämras och att branschen får ett dåligt rykte.
Normalt ligger svinnet på en bra skött import oftast klart under 1% och aldrig över 2%.
Nu är det väl egentligen skitsamma vad jag tycker - eftersom dessa "importmuppar" redan har lett till att branschen fått dåligt rykte och uppmärksammats av myndigheterna.
Därför är det bara en tidsfråga innan det kommer att bli kraftiga restriktioner på import av akvariefiskar in i EU, som kommer att inbegripa stränga karantänsbestämmelser och provtagning. Detta kommer att bli mycket kostnadskrävande och innebära att det i Sverige bara kommer att bli några få importörer kvar.
I det stora hela tycker jag att detta är bra eftersom det kommer att leda till att det blir en upprensing i muppträsket av okunniga importörer.
Tog jag i tillräckligt nu för att reta någonTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
OK, vi kan väl då utesluta räkor, växter och sådant om du nu vill att det bara skall vara så inskränkt att det skall handla om fiskar om du nu inte anser att t.ex. räkor är levande varelserKommentar
-
Det var väl bara en tidsfråga innan det inlägg som genererade det citerade skulle hittas?! Men var och en kan väl tycka som var och en tycker och så slipper vi ens dra igång den här debatten. Låt alla forum leva och låt var och en dväljas där han/hon trivs bäst - gillar bäst att vara.
Vi behöver väl inte dra blanka vapen på direkten?
Fridens liljor - kamrater!Kommentar
-
Måhända...och i så fall tycker jag det är bara bra - för att inte säga bäst!
Vi kan nog aldrig enas om vilket forum som är bäst eller innehåller bäst, viktigast och/eller innehåller mest adekvat information. Dels är vi alla olika vad gäller erfarenhet och kunskap och, inte minst, personlighet. Och sedan är forumen olika uppyggda med lite olika bakgrund/syften.
Jag ser det snarast som att det är en fantastisk tillgång att det finns ett antal olika forum/kunskapsbanker på nätet (inte minst för oss som bor lite på vischan) och att jag hela tiden upptäcker nya (nu senast plantswap). I dessa kan jag kolla och hämta info/kunskap och så kan jag dväljas och tjöta i den som passar mitt kynne (för tillfället) och det råkar just nu vara NCS.
Det enda jag kan säga av nån kvalitativ art är att jag tycker NCS är bäst för mig just nu. Men det ger ju inte så mycket för så många andra eller hur?
Jag tror det ryms massor av kunskap och erfarenhet i alla forumen och, kanske viktigast, ett enormt engagemang för vår hobby! Låt tusen blommor blomma!
God fortsättning!MVH - joe
-
Måhända...och i så fall tycker jag det är bara bra - för att inte säga bäst!
Vi kan nog aldrig enas om vilket forum som är bäst eller innehåller bäst, viktigast och/eller innehåller mest adekvat information. Dels är vi alla olika vad gäller erfarenhet och kunskap och, inte minst, personlighet. Och sedan är forumen olika uppyggda med lite olika bakgrund/syften.
God fortsättning!Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag har en ide
NCS köper zoopet och länkar om så blir vi dubbelt så många på direktenjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
MVH - joe
-
Jag utmanar ciklid.se att sätta ihop ett 5-mannalag som får tävla mot ett zoopetlag i akvariekunskap - så får vi väl se var de vassaste akvaristerna finnsKommentar
Kommentar