Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Kruxet är att ingen av oss är från Skottland. Då hade kriget varit igång för längesedan... för egen del trivs jag finfint med de allra flesta Isla-whisky, de är verkligen i min smak. Lagavulin, Ardbeg, Caol Isla, Laphroig är de jag gillar mest, nästan oavsett lagring. De har sin charm ändå. Men visst, en del lagringar är attans mycket godare än andra.
Fast det var just det att de tar slut så fort, så slabbewhiskyn i huset är Jameson. Funkar bra att dricka för sig själv, men även mycket bra att blanda ut med saker. Famous grouse ligger i samma liga, men jag har av någon anledning fastnat för Jameson. Whisky blir dock alltför sällan numera, mest när jag är förkyld.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Våran lilla whiskytestarklubb provade första utgåvan av den Svenska whiskyn Mackmyra i höstas.
Måste vara bland det sämsta man kan göra att handla en sådan för 543:- helt bortkastade pengar
Slutade med att vi gjorde Irishcoffe på den, var ända sättet att få ner denKommentar
-
Tror det är Nikka Yoichi Single Malt 10 Years vi provade för något år sedan, kan ha varit någon annan i samma stil.
Förvånansvärt bra faktiskt, helt klart en possitiv upplevelse!
Tydligen har Japanerna hämtat hela destillerier från Skottland och lärt sig från grunden. Som vanligt när de gör något så gör de det grundligt.Kommentar
-
-
Så sant, så sant - men om jag nu ska bli lite tjatig så är då just Bruichladdich kanske ett av de bästa exemplen - för dess förpackning prydes oftast av ett stormigt hav! (i vilket det ju finnes fiskar, dock ej ciklider i nån större utsträckning!)
Laproigh (eller hur det nu stavas - lika svårt som uttalet!) är dock alltför rökig för mig Göran. Men njut du ditt eldvatten, tur att vi gillar olika så det räcker till alla!
Men jag vill ha viss rökighet i whiskyn och avstår tyvärr Bruichladdich. Det är ett litet helvete att hitta rätt whisky när favvon försvunnit. Finns bara en flaska kvar i Sverige (i Stockholm)...
Fast det är ganska kul att leta (men dyrt)Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.Kommentar
-
Prova med att köpa en hela och häll över hälften till en annan helflaska. Låt de sedan stå en till två veckor. Då har den typiska "skogsbranden" som kommer från en nyöppnad flaska försvunnit och rökigheten är betydligt rundare och mer mogen. Personligen tycker jag att det blir en helt ny smak och en riktigt god whisky med en balanserad rökighet.Kommentar
-
Måste nog gå till skåpet och öppna farmors gruspavan samt ta nåt redigt att bita i innan läggdags!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jag har varit förskyld hela veckan och använder bara whiskyn som medicin just nu, vilket innebär ytterst små mängder. Vilket även innebär att det blir tidigt avslut i denna tråd i kväll.
God Natt!Kommentar
-
hällde upp en femma Royal Lochnager idag firade kevin satt som en fläskläpp...nattiMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Igårkväll slank sista sexan Glenmorangie ner(nu måste det handlas nytt till julen) och sen slank jag ner med frugan i sängen. Full pott - sex poäng av fem möjligaSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Tror det är Nikka Yoichi Single Malt 10 Years vi provade för något år sedan, kan ha varit någon annan i samma stil.
Förvånansvärt bra faktiskt, helt klart en possitiv upplevelse!
Tydligen har Japanerna hämtat hela destillerier från Skottland och lärt sig från grunden. Som vanligt när de gör något så gör de det grundligt.
Det finns säkert bra Japansk whisky, men den jag testade (minns inte namnet längre) kommer inte in på nån lista jag lovar! Sedan kan man konstatera att vi är hyfsat överens - vi gillar whiskey, om än olika sorter och eftersom vi inte bor i Skottland (Patrik) så är det rätt OK - blir inget krig! Vi är rörande överens om att varan tar slut alldeles för fort!! (och att det kan vara bra att ha en slabbewhisky) - det är väl kontentan.
Kanske vi skulle kunna bli riktigt osams om vi diskuterade MacMyra? Men de flesta (alla!) jag har talat med är ense om att den är klart överereklamerad. Sedan vet jag inte om deras sågning är lika total som c90368:s lilla whiskygäng. Har inte egen erfarenhet av denna - och vet inte heller om jag eftersträvar det!?
Cask strenght kontra "utspädd" då? Nån åsikt om det? Många av finsmakarna - inte jag då - menar ju att cask strength är det enda rätt så kan man själv bestämma "anslaget" med lite vatten. Nån var ju inne på detta med DIY på annat vis, i snacket om att "röka ut" det värsta genom att dela i två flaskor och lufta en tid. Finns fler såna hemmaknep?MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Det var tidigt men men Säger bra en Balvenie cask med lite vatten bredvid kan det bli bättre. http://www.whiskyguiden.se/Speyside/...015%20år.htmlKommentar
-
Det var tidig start i snacktråden idag
Jag får väl vinkla den lite, eftersom det inte är dags för whisky ännu så glider jag lite fint över till maten
Ska nu ner i köket och laga till en Porterstek! Tar minst tre timmar för det ska vara svaaag värme och mycket smak.Kommentar
Kommentar