Objektiv!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • February 2003
    • 48

Objektiv!?

Hejsan!

Jag har börjat kolla runt lite på systemkamera, just nu lutar det lite åt en Nikon D90…men jag är inte 100 än. Men när man väl bestämt sej för vilket kamerahus man ska ha, så blir det ju ännu värre!!!
    Vad ska man köpa för objektiv?

Ett macro vill jag ha till både insekter och fisk, men vilken brännvidd ska man satsa på och vad är för och nackdelar med stor respektive liten brännvidd på ett macro?

Sen vill jag ha ett (helst bara ett till) att använda i både naturen och till ”vanliga” kort på familjen och sånt, ett allround objektiv med andra ord.

Några rekommendationer?
    Vad ska man tänka på för olika saker när man väljer objektiv?

Micke
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Till fiskfoto rekommenderas ett makro med bärännvidd runt 60-70mm, för insekter 150mm. En bra kompromiss är ett makro runt 100mm.
    Fördelen med en längre brännvidd på ett macro är att man för ett längre arbetsavstånd, vilket är en fördel vid t ex insektsfotografering.
    Till vardagsfotograferingen finns det massor av bra normalzoomar, Tamrons 17-50/2,8 och 28-75/2,8 är ett par exempel på prisvärda ljusstarka zoomar.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Engstad
      Användare
      • February 2003
      • 48

Tack för svar!

När vi kom in på objektiv i fotoaffären här så började han snacka om antal glas som objektivet innehöll. Enligt honom var det betydligt fler glas och därmed bättre kvalité i originalobjektiven än i piratgluggarna…

Har antalet glas någon betydelse för en glad amatör!? …eller är det rent av så att ni talar om samma sak, dvs att fler glas betyder att objektivet är mer ljusstarkt???

Kan man i så fall, lite hårddraget, säja att det är ett lågt bländartal på objektivet som är viktigt!? Jag menar, säjer lägsta bländartalet något om kvalitén på själva objektivet?

Micke

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Antalet glas i sig behöver inte betyda så mycket, men objektiv är ganska enkelt faktiskt. Ju mindre bländartal ett objektiv har desto bättre och även desto dyrare. Finns nåt enstaka undantag, men sån är regeln. Så ett f2.0 är bättre och dyrare än ett f5.6 . Sen är inte Tamrons 2.8 lika vasst som Nikons finaste 2.8 och det beror på glasen bland annat.

Spelar det roll? Jo, det gör det nog, men inte så stor roll att en glad amatör vill lägga dom pengarna.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Engstad
          Användare
          • February 2003
          • 48

Det blev ingen D90 till slut, utan en Canon 50D istället, med en kompromissglugg! ) Canons nya 18-200. Men man ska ju börja någonstans och den gluggen kan ju vara perfekt att ha med sej när man reser...
          Har jag tur så får jag den innan helgen, men dom har tydligen lite svårt med leveranserna än så länge.

Men nu till nästa fråga!
          Hur tror ni utveckling kommer att bli, är fullformatarna framtiden?
          I så fall kanske man bör undvika att köpa EF-S objektiv redan nu! För dom lär väll tappa mycket fortare i värde om fler och fler går över till fullformat?
          ...eller är jag alldeles ute och seglar?

Micke

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

Blev det nå´t macro?
            Vilka objektiv är det du tänker som är intressanta som har beteckningen EF-S?
            Ang. att vara "säkrad" för framtiden beror väl lite på vad du ska handla för nå´t. Köper du begagnat är det ju inte säkert du förlorar en massa pengar om du senare skulle skaffa dig en fullformatare. Men visst, har du möjlighet att skaffa ett EF eller ett tredjepartsobjektiv som stödjer fullformatare är det ju inte fel.
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

• Engstad
              Användare
              • February 2003
              • 48

Nä, det blev inget nytt macro, ska försöka hitta ett 100 mm begagnat istället, tänkte jag.

EF-S objektven kanske är så intressanta egentligen, men när jag såg att gluggen jag beställde heter EF-S 18-200 IS så slog mej tanken att det kanske inte är så smart att köpa sånna objektiv. Men å andra sidan så planerar jag att ha kvar kamerahuset ett bra tag så det kanske inte har så stor betydelse, i detta fallet...

Micke

Kommentar

• Niklas Olsson
                Användare
                • February 2003
                • 1156

Köpte precis ett sånt 100 macro begagnat för 3200:- inkl. motljusskydd (som inte följer med objektivet som standard) och ett B+W skylightfilter så det finns pengar att tjäna på begagnat helt klart när det gäller objektiv. Samtidigt svider det inte lika mycket om man vill sälja dom nå´n gång heller.
                //Niklas

www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook

Kommentar

• Engstad
                  Användare
                  • February 2003
                  • 48

Yes, kan jag hitta nått sånt vore det ju perfekt!
                  ...där lär man ju som sagt inte förlora några större summor även om man en dag skulle ångra sej.

Jag kollar fotosidan och blocket, men bara lite sporadiskt än så länge. Har nog rätt så mycket jobb med att bli kompis med kameran först ändå! Jag har inte fotat med systemkamera sen 80-talet, så man kan lugnt säja att jag är ringrostig!

Har du tips på andra bra sidor där man hittar begagnat? ...eller affärer!?
                  Var hittade du ditt?

Micke

Kommentar

• Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

Jag har bara handlat på fotosidan...
                    //Niklas

www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook

Kommentar

• Engstad
                      Användare
                      • February 2003
                      • 48

Raw

Det blev inget 18-200 utan ett beg Tamron 28-75. Det verkar ljusstarkt och skarpt…så vittt jag kan bedöma. Sen har jag lånat ett 75-300 och ett Canon Macro på 60 mm.

Macrogluggen är ju väldigt extrem när det gäller skärpedjupet, och det blir ju inte bättre av att jag saknar blixt! Ni som fotar mycket fisk, vad använder ni för inställningar, ISO, bländare och slutartider? Det varierar ju så klart, men vad är idealet som ni siktar på…

Nästa bekymmer är RAWformatet!
                      Canon har tydligen gjort ett nytt format nu till bla 50D, vilket innebär att man inte kan öppna dom filerna med äldreversioner av Adobeprogrammen. Första tanken var att beställa ett PS Elements, 7an släpps snart. Vad använder och rekommenderar ni för program som klarar det nya rawformatet från Canon?

Micke

Kommentar

• Engstad
                        Användare
                        • February 2003
                        • 48

Skärpedjup...

...bakdelen blev ju rätt skarp i alla fall!

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

Ursprungligen postat av Engstad
                          Nästa bekymmer är RAWformatet!
                          Canon har tydligen gjort ett nytt format nu till bla 50D, vilket innebär att man inte kan öppna dom filerna med äldreversioner av Adobeprogrammen. Första tanken var att beställa ett PS Elements, 7an släpps snart. Vad använder och rekommenderar ni för program som klarar det nya rawformatet från Canon?

Micke
                          Nu vet jag inte vad det är för nå´t dom hittat på till 50D men det program som följer med kameran (Digital Photo Professional) tror jag räcker ganska långt.
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Adobe Camera raw 4.6 har stöd för Canon 50D:
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Engstad
                              Användare
                              • February 2003
                              • 48

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                              Nu vet jag inte vad det är för nå´t dom hittat på till 50D men det program som följer med kameran (Digital Photo Professional) tror jag räcker ganska långt.

Programmet som följer med funkar, det gör det, men det har två stora nackdelar!

1, Skott Kellby har inte skrivit någon bok om hur man använder det!
                              ...det hade verkligen underlättat att haft nån sån typ av instruktionsbok. Som du ser, kan jag ingenting om detta!...ännu.

2, Filerna från kamera är på 20mb!! ...som jag har förstått det är programvaran nått som hängt med ganska länge, som dom bara har uppdaterat för att klara det nya formatet. Vilket har medfört att programmet inte är världens snabbaste! Väldigt segt faktiskt...

Micke

Kommentar

Arbetssätt...