odling läggs ner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    odling läggs ner

    Ja det blir bara tuffare och tuffare att vara odlare i Sverige.
    för 15 år sen när elen släpptes fri till marknaden, ja då gick den ner, den kostade runt 40 öre per kilowatt inkl energiavgifter och moms.
    Nu idag när jag kollade så kan man inte få en kilowattimme under 1 krona och 30 öre, hur många % höjning är det? 300%, ja jag är inte så duktig på att räkna, ja, dom har verkligen fått igenom sin politik miljöpartiet, med bara ca 5%´väljare, vi med alla våra vattenkraftverk, fan, elen skulle egentligen bara kosta 20 öre per kilowattimme, men man kan ju självklart skylla marknaden för det.
    Vattnet kostade ca 7 kr kubiken då, nu så kostar det runt 20 kr kubiken.
    (ja stackars kommuner som har det så dåligt ställt, så att dom är tvungna att höja)
    Sedan om odlaren ska sälja en fisk till zoohandlaren, så har han faktiskt samma problem som odlaren, det vill säga att han har fått på sig likadana utgifter.
    Ja jag är inte förvånad att simontorp la ner, det lär komma fler.
    Och även odlare.Janne
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja det blir bara tuffare och tuffare att vara odlare i Sverige.
    för 15 år sen när elen släpptes fri till marknaden, ja då gick den ner, den kostade runt 40 öre per kilowatt inkl energiavgifter och moms.
    Nu idag när jag kollade så kan man inte få en kilowattimme under 1 krona och 30 öre, hur många % höjning är det? 300%, ja jag är inte så duktig på att räkna, ja, dom har verkligen fått igenom sin politik miljöpartiet, med bara ca 5%´väljare, vi med alla våra vattenkraftverk, fan, elen skulle egentligen bara kosta 20 öre per kilowattimme, men man kan ju självklart skylla marknaden för det.
    Vattnet kostade ca 7 kr kubiken då, nu så kostar det runt 20 kr kubiken.
    (ja stackars kommuner som har det så dåligt ställt, så att dom är tvungna att höja)
    Sedan om odlaren ska sälja en fisk till zoohandlaren, så har han faktiskt samma problem som odlaren, det vill säga att han har fått på sig likadana utgifter.
    Ja jag är inte förvånad att simontorp la ner, det lär komma fler.
    Och även odlare.Janne
    Det var skoj att du börjar skriva igen (du var tillomed lite positiv med inlägget om silicon)
    marknaden styr, so watt= skämt
    själv har jag en MW mätare och om det är en kall månad blir det bara 150
    men om det är under -15 så går det åt ytterligare 1m3 olja om dagen
    jaja det är värme
    Elen brukar vara ca 35000kwh per månad också
    orkar inte räkna ihop allt för då blir jag ledsen.
    Janne det är kanon vi skapar en story att Simontorp lägger ner för ökat Elpris
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Föresten det var tråkigt att du ska lägga ner dina sista 8 akvarier
      säkert att du inte har råd så mycket har inte kostnaderna ökat,
      kanske ska snåla på något annat.
      eller minska till ett par akvarier ?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Föresten det var tråkigt att du ska lägga ner dina sista 8 akvarier
        säkert att du inte har råd så mycket har inte kostnaderna ökat,
        kanske ska snåla på något annat.
        eller minska till ett par akvarier ?
        Nej christer jag ska inte lägga ner mina återstående baljor, jag till och med funderar på att utöka med en 30%, ja allt är relativt.
        Mina baljor har jag bara för att jag vill bevara vissa stammar utav malawi som jag har inavlat i säkert 15 år, enbart därför.
        För att jag vet att det kommer aldrig att finnas så färgranna malawi som jag har.Janne

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Nej christer jag ska inte lägga ner mina återstående baljor, jag till och med funderar på att utöka med en 30%, ja allt är relativt.
          Mina baljor har jag bara för att jag vill bevara vissa stammar utav malawi som jag har inavlat i säkert 15 år, enbart därför.
          För att jag vet att det kommer aldrig att finnas så färgranna malawi som jag har.Janne
          Så du ska trilskas länge här, vad bra
          men vad ska du lägga ner ?
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Så du ska trilskas länge här, vad bra
            men vad ska du lägga ner ?
            Nej Christer jag ska inte lägga ner.
            Men Simontorp ska lägga ner, och dom odlade fiskar, med Sveriges bästa odlare i spetsen, (som jag ser det) Hasse Emilsson, sedan att det kanske bara var lite dvärgciklider och lite malar i slutet, så visst var Simontorp en odling.Janne

            Kommentar

            • T_K
              Användare
              • September 2005
              • 147

              #7
              tycker ni kan ta resten av den här tråden som PM...

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av T_K
                tycker ni kan ta resten av den här tråden som PM...
                Visst
                men jag förstod inte vem janne menade
                sedan svarade jag, vad menar du TK
                lite oförskämt TK kan du ta det med ett PM (dvs ditt inlägg)
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • T_K
                  Användare
                  • September 2005
                  • 147

                  #9
                  Jag vet inte hur stor Gud är eller om han behöver låna en toalett. Jag har däremot lärt mig en sak de sista dagarna här på forumet att personliga krig inte behöver krigas hör på forumet. Du o Janne kan ta erat som PM.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av T_K
                    Jag vet inte hur stor Gud är eller om han behöver låna en toalett. Jag har däremot lärt mig en sak de sista dagarna här på forumet att personliga krig inte behöver krigas hör på forumet. Du o Janne kan ta erat som PM.
                    Vad menar du ?
                    Janne o jag är kompisar
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • T_K
                      Användare
                      • September 2005
                      • 147

                      #11
                      Jag tycker att diskussionen som Janne började ang elpriset var rätt intressant. Som mest hade jag 28 kar hemma 2004. Det var dyrt då. Nu har jag tre.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        för 15 år sen när elen släpptes fri till marknaden, ja då gick den ner, den kostade runt 40 öre per kilowatt inkl energiavgifter och moms.
                        Nu idag när jag kollade så kan man inte få en kilowattimme under 1 krona och 30 öre, hur många % höjning är det? 300%, ja jag är inte så duktig på att räkna, ja, dom har verkligen fått igenom sin politik miljöpartiet, med bara ca 5%´väljare, vi med alla våra vattenkraftverk, fan, elen skulle egentligen bara kosta 20 öre per kilowattimme, men man kan ju självklart skylla marknaden för det..Janne
                        Nåja att elpriset sjönk när elen avreglerades är väl inte helt rätt - det var ju då den började stiga rejält.
                        Detta är ju inte på något sätt konstigt eftersom priset nu "marknadsanpassas" och eftersom elpriset alltid varit mycket högre i andra länder så kommer ju det svenska elpriset att stiga till dessas nivå. Dvs vår 20-öres el säljs med större lönsamhet till andra länder.
                        När jag i mitten av 90-talet hade mitt företag i Tyskland så var elpriset där 3-4 gånger högre än i Sverige. Detta gjorde också att tyskarna lärde sig snåla rejält med elen. Ett exempel: när de går ut ur ett rum så släcker de alltid ljuset efter sig - så ljuset är bara tänt i det rum som de är i. Redan då använde de flesta lågvoltsspottar som belysning etc. etc.

                        Så man kan väl säga att svenska odlare idag börjar närma sig de elpriser som tyskarna haft länge.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av T_K
                          Jag tycker att diskussionen som Janne började ang elpriset var rätt intressant. Som mest hade jag 28 kar hemma 2004. Det var dyrt då. Nu har jag tre.
                          Så är det med åldern den kommer krypande
                          men har du frågat Gud om hjälp
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nåja att elpriset sjönk när elen avreglerades är väl inte helt rätt - det var ju då den började stiga rejält.
                            Detta är ju inte på något sätt konstigt eftersom priset nu "marknadsanpassas" och eftersom elpriset alltid varit mycket högre i andra länder så kommer ju det svenska elpriset att stiga till dessas nivå. Dvs vår 20-öres el säljs med större lönsamhet till andra länder.
                            När jag i mitten av 90-talet hade mitt företag i Tyskland så var elpriset där 3-4 gånger högre än i Sverige. Detta gjorde också att tyskarna lärde sig snåla rejält med elen. Ett exempel: när de går ut ur ett rum så släcker de alltid ljuset efter sig - så ljuset är bara tänt i det rum som de är i. Redan då använde de flesta lågvoltsspottar som belysning etc. etc.

                            Så man kan väl säga att svenska odlare idag börjar närma sig de elpriser som tyskarna haft länge.
                            Det är sällan du har fel Kjell, men elpriset sjönk faktiskt när avregleringen kom, det vill säga för dom som var aktiva och kollade upp var det var som billigast.
                            Men det är klart dom som låg kvar i tillsvidare pris var det samma pris.
                            Och du var tydligen en av dom.Janne

                            Kommentar

                            • T_K
                              Användare
                              • September 2005
                              • 147

                              #15
                              Till Christer

                              Hahaha... det var riktigt kul! Inga baktankar. Menar det ´´´´fnissar. Där satt den. Nice

                              Kommentar

                              Arbetssätt...