Svårlästa dropptest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Svårlästa dropptest

    Hej! Har precis gjort veckans vattenbyten och dessutom mätt värden i ett av karen som jag just nu följer lite mer noga. Men...jag tycker att dropptesterna är nåt så svårlästa framförallt vad avser pH. kH är ju helt OK då det handlar om att räkna droppar fram till färgomslag, men pH är ju detta jämmerliga jämförande med en färgskala. På ett ungefär kan jag ju se, men skulle vilja ha ett mer precis värde än pH ca. 7.5-8.5..

    Jag har Seras tester och jag är INTE färgblind...och jag vill inte (just nu iallafall) införkaffa en elektronisk mätpenna - känns lite mycket peng i förhållande till annat i hobbyn! Nån som har ett bra förslag på mer lättlästa tester eller är det fler som tycker att det är lite kinkigt.
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    De av seras test jag provat har väl inte varit några höjdare.

    Salifert är de bästa jag har provat, nackdelen med dem är att det är pulver man tillsätter. Sedan vet jag inte om de finns att få tag på längre heller. Simontorp hade dem innan iaf.

    Nutrafin har jag också provat och de är helt ok.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      De av seras test jag provat har väl inte varit några höjdare.

      Salifert är de bästa jag har provat, nackdelen med dem är att det är pulver man tillsätter. Sedan vet jag inte om de finns att få tag på längre heller. Simontorp hade dem innan iaf.

      Nutrafin har jag också provat och de är helt ok.
      Hej igen. Jodå Salifert finns att uppbåda på nätet (AkvarieShop) och var resonabelt i pris. När du säger pulver - hur funkar det egentligen? Jag antar att det handlar om att dosera detta i vattnet ller liknande?!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av joe
        Hej igen. Jodå Salifert finns att uppbåda på nätet (AkvarieShop) och var resonabelt i pris. När du säger pulver - hur funkar det egentligen? Jag antar att det handlar om att dosera detta i vattnet ller liknande?!

        Man tillsätter en eller två skopor i vattnet bara. Fördelen med Salifert är att du ha två olika mätskalor en genom sidan av glaset (x10) och en uppifrån (x1) vilket ger ett väldigt brett mätområde. Lite svårt att förklara om man inte sett det men det funkar iaf bra.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Hej! Har precis gjort veckans vattenbyten och dessutom mätt värden i ett av karen som jag just nu följer lite mer noga. Men...jag tycker att dropptesterna är nåt så svårlästa framförallt vad avser pH. kH är ju helt OK då det handlar om att räkna droppar fram till färgomslag, men pH är ju detta jämmerliga jämförande med en färgskala. På ett ungefär kan jag ju se, men skulle vilja ha ett mer precis värde än pH ca. 7.5-8.5..

          Jag har Seras tester och jag är INTE färgblind...och jag vill inte (just nu iallafall) införkaffa en elektronisk mätpenna - känns lite mycket peng i förhållande till annat i hobbyn! Nån som har ett bra förslag på mer lättlästa tester eller är det fler som tycker att det är lite kinkigt.
          Är dom verkligen så kinkiga Viktoria, är du osäker så lägg i bikarbonat.
          Men min erfarenhet av Viktoria, det är, att dom är rätt så snarlika munas, dom tål rätt så mycket vill säga.Janne

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Är dom verkligen så kinkiga Viktoria, är du osäker så lägg i bikarbonat.
            Men min erfarenhet av Viktoria, det är, att dom är rätt så snarlika munas, dom tål rätt så mycket vill säga.Janne
            Njae - Victoriorna är inte så kinkiga och jag kör med bikarbonat så det är ingen fara på taket - men nu har jag ett av karen där jag kör lite blandat
            och bl.a ett gäng VF t.Irsacae och det är för deras skull jag vill veta lite bättre...samtidigt så är det väl alltid så att om man väl har ett test så vill man ju kunna få ett exakt resultat - liksom sådär för sakens skull om du förstår.

            Annars tillhör jag inte skaran som håller på och mäter i tid och otid.
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • T_K
              Användare
              • September 2005
              • 147

              #7
              Finns inte Duplas tester kvar längre?

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #8
                Jag tycker API´s tester är klockrena!
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #9
                  Nu kan det ju diskuteras hur noga PH är egentligen, men jag skulle föreslå att du beställer en PH-meter från tyskland(jepp för de är så dyra här med vår moms och elände), finns från 200 spänn och uppåt. Då kan man läsa siffror och strunta i gult och mellan gult...
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Nu kan det ju diskuteras hur noga PH är egentligen, men jag skulle föreslå att du beställer en PH-meter från tyskland(jepp för de är så dyra här med vår moms och elände), finns från 200 spänn och uppåt. Då kan man läsa siffror och strunta i gult och mellan gult...
                    Och vad går frakt och andra omkostnader på?? Men, jag blev intresserad och undrar om du har nån länk eller så?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • September 2007
                      • 890

                      #11
                      Ursprungligen postat av joe

                      Jag har Seras tester och jag är INTE färgblind....
                      Då kan ni tänka er hur det är fär mig som ÄR färgblind. Har problem just med röd, grön, gul skalan!

                      Elektronisk pH mätare var en av mina bästa investeringar!

                      Särskilt som jag mäter SA vatten och alltid hamnar nere på någon ljust pissfärgad variant enligt färgskalan.

                      Dropptesterna borde ha en text om att färgblinda inte gör sig besvär med att köpa!
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av T_K
                        Finns inte Duplas tester kvar längre?
                        Jo de finns fortfarande, och är enligt mig de mest lättavlästa.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Då kan ni tänka er hur det är fär mig som ÄR färgblind. Har problem just med röd, grön, gul skalan!

                          Elektronisk pH mätare var en av mina bästa investeringar!

                          Särskilt som jag mäter SA vatten och alltid hamnar nere på någon ljust pissfärgad variant enligt färgskalan.

                          Dropptesterna borde ha en text om att färgblinda inte gör sig besvär med att köpa!
                          Håller med till fullo - har faktiskt tänkt den tanken ofta när jag försökt mäta...detta kan inte vara lätt (=omöjligt) om man är färgblind. Gott då att det finns andra metoder!

                          Jag fårväl prova mig fram (om jag nu inte köper en elektronisk sak) och ska skaffa både Salifert och Dupla - sen får vi se om jag håller med Micke eller Albin alternativt båda/ingen!

                          Tack för svar alla!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #14
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Då kan ni tänka er hur det är fär mig som ÄR färgblind. Har problem just med röd, grön, gul skalan!
                            Jag fick just en idé:

                            Har du testat att fotograferat kyvetten och test-legenden och sedan ändrat hue i Photoshop så att färgerna hamnar i en färgrymd som passar dig?
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

                              #15
                              Kan rekommendera den här onlineshoppen för PH-mätare. http://www.schneiderbanger.com/index...ssgeraete.html Köpte min här själv.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...