Råd för start av större odling?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Råd för start av större odling?

Hej!
    Vi är ett gäng min man och kompisen samt några till som funderar på och starta upp en lite större odling av fisk både sällskap men också ciklider en god vän från afrika kommer och söka kontakter för och ta in Malawi och Tanganyika till oss han är afrikan och har kontakter finns någon här som kan ge oss råd i hur man bör rent praktiskt gå tillväga? lokalen vi ska skaffa är på ca 50KVm kanske tom större, vi drar igån någon gång nästa år mycket ska planeras ännu råd tages tacksamt emot/Ann-Mari PS Vi kommer och ha en egen hemsida på nätet och sälja till både privat men även butiker
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Vi är ett gäng min man och kompisen samt några till som funderar på och starta upp en lite större odling av fisk både sällskap men också ciklider en god vän från afrika kommer och söka kontakter för och ta in Malawi och Tanganyika till oss han är afrikan och har kontakter finns någon här som kan ge oss råd i hur man bör rent praktiskt gå tillväga? lokalen vi ska skaffa är på ca 50KVm kanske tom större, vi drar igån någon gång nästa år mycket ska planeras ännu råd tages tacksamt emot/Ann-Mari PS Vi kommer och ha en egen hemsida på nätet och sälja till både privat men även butiker
    Börja med medlemskap här på NCS så att vi kan få se lite bilder.
    Det som brukar vara uppskattat för oss på forumet är ju och se hur det går med byggandet.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Blir inte medlem ännu men råd tages emot/Ann-Mari

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

Hej!

ja det är ju skillnad på att få råd och ha råd.... Du är alltid välkommen....
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Johnny_1
          Användare
          • October 2003
          • 313

Är man medlem i NCS så underlättar det nog din frågeställning härinne och dessutom så får du ju CB fyra gånger om året med mycket matnyttigt i !
          www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Det känner jag till har varit medlem tidigare men nu gäller det råd dessutom ska jag bli medlem i diskusklubben och är även medlem i Bollis/Ann-Mari

Kommentar

• olaJ
              Användare
              • August 2003
              • 584

Hej!
              Har du inte råd med dom hundralapparna i medlemsavgift i NCS så skall du nog överväga att inte starta storodling heller om det nu balanserar på dom slantarna...se där, råd nr 1. Vassego.......
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Jag har råd men väntar! som jag sa vi är flera som är med på denna odling och förresten du har inte ett skit med min ekonomi och göra,väntar på råd/Ann-Mari

Kommentar

• Johnny_1
                  Användare
                  • October 2003
                  • 313

Hej!
                  Jag har råd men väntar! som jag sa vi är flera som är med på denna odling och förresten du har inte ett skit med min ekonomi och göra,väntar på råd/Ann-Mari

Bra du löst den stora biten med ekonomin, det är den du bör utgå ifrån!
                  Tror inte Ola bryr sig om din ekonomi, han menade bara att saker och ting kostar m en det är du säkert medveten om.
                  www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

Hej!
                    Tror du verkligen att du får några goda råd när du kommenterar ett gott råd på detta sätt??
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Kristensen
                      Användare
                      • June 2008
                      • 18

Ju denna tråd blir det nog inte mkt matnyttigt i efter den kommentaren.
                      Bättre o kamma folk med hårs annmari inte mothårs det kan göra förbaskat ont
                      www.petoutlet.se
                      Detta är stället för dig som söker billiga tillbehör.

Kommentar

• Guy_P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 301

Det 1:a du bör göra är att kontrollera vilka lagar som gäller vid försäljning av akvariefisk. Kolla även upp vilken (vilka) utbildningar som krävs.
                        Som du kanske vet så är det inte bara att starta upp en odling för att sedan bara kamma hem vinsten.
                        Guy

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Vi vill ha råd om odlingen inte om vår ekonomi/Ann-Mari

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av Guy_P
                            Det 1:a du bör göra är att kontrollera vilka lagar som gäller vid försäljning av akvariefisk. Kolla även upp vilken (vilka) utbildningar som krävs.
                            Som du kanske vet så är det inte bara att starta upp en odling för att sedan bara kamma hem vinsten.
                            Detta var väl ett handfast råd - som inte handlade om ekonomin???
                            MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

Ursprungligen postat av Guy_P
                              Detta är mycket viktigt, så ignorera inte detta tipset Ann-Maire!

Jag vill också tipsa dig om att automatisera så mycket som möjligt redan från början. Jag hade själv en miniatyrodling i min källare (6 kar) och det är tråkigt att byta vatten till och med i en sådan liten odling.
                              Om man köper begagnade kar så går det att borra dessa i botten i efterhand, men det kräver viss kunskap, om man däremot köper nya kar till sin odlig så skall man nog se till att det är förberett för ytavrinning.
                              Planera hur många kar som skall finnas i lokalen och hur de skall placeras innan ni kör igång med möbleringen.
                              Se också till så ni har kontakter med en handlare eller en grossist som kan köpa upp fisken ni producerar, också detta bör kontrolleras innan ni startar upp, det är ju inte kul att stå där sedan med fisk som ingen köper.

Gör också en kalkyl på driftskostnaden av lokalen innan så det inte kommer som en tråkig överraskning efter några månader.
                              // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...