Troffetråden 2008 - Del 3
Kollaps
X
-
-
Tack för svaren. Då kommer nästa fråga. Jag har alltid hört att man matar sina fiskar för mkt. Så jag har varit ganska sparsam. Jag utfodrar mina troffar med räkmix en gång om dagen. Maten äts upp på ~ 1 min. De är fortfarande "ungdjur" dvs de står i växten...
Tycker jag anar de börjar bli lite tunnare. Avföringen ser "bra" ut. Så tror inte de har några problem med sina magar. De ser också pigga och "krya ut" Tror ni jag matar för lite? Och bör jag isåfall mata 2 ggr om dagen eller ge mer den gången jag matar?
De har förövrigt finkammat karet på alger...Kommentar
-
Tack för svaren. Då kommer nästa fråga. Jag har alltid hört att man matar sina fiskar för mkt. Så jag har varit ganska sparsam. Jag utfodrar mina troffar med räkmix en gång om dagen. Maten äts upp på ~ 1 min. De är fortfarande "ungdjur" dvs de står i växten...
Tycker jag anar de börjar bli lite tunnare. Avföringen ser "bra" ut. Så tror inte de har några problem med sina magar. De ser också pigga och "krya ut" Tror ni jag matar för lite? Och bör jag isåfall mata 2 ggr om dagen eller ge mer den gången jag matar?
De har förövrigt finkammat karet på alger...
Fiskar i det vilda äter hela tiden.
Det problem vi står inför är att varje gång vi matar sker det på en gång och mycket. Sen har vi en tendens att mata med för "bra" foder. Alla fiskar vill äta mycket och för fort. Vilket kan skapa problem. Ofta och lite är en bra regel. / AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
De har förövrigt finkammat karet på alger...
Om dina verkar magra och det inte verkar vara något fel på dom så göra du nog rätt i att öka lite. Men om du har möjlighet att mata vid fler tillfällen än ett är det helt klart att föredra.Senast redigerad av Danne_K; 01 November 2008, 00:09.Kommentar
-
Härliga stridsbilder på N´konden. Att få se troffar och strida är grymt kul, att dessutom få fånga ögonblicket med kameran gör ju inte saken bättre.
Bifogar lite bilder där jag lyckades fånga dom på bild när dom höll på och gjorde upp två hanar. Inte lätt när man måste rigga upp blixten och inte störa dom. Bild 3 och 4 är akvariumet släckt så det var klart utmanande med att få till fokus.
Bild 1. Musanga yngel ca 3cm.
Bild 2. Musanga hanar som gör upp
Bild 3. Strid "Red Cheek" hanar
Bild 4. "Red Cheek" Hane efter vunnen strid
/Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Provar med nya bilder med min nya kamera.
Bild:1 T.sp.red.Sumbu
Bild:2 T.sp.red.Livua
Bild:3 T.sp.red.Livua lek
Bild:4 T.moorii.Kapere
Bild:5 T.moorii.Mpulungu4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371Kommentar
-
sista bilden på mpimbwe hannen ser fantastisk utTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Mvh CarlKommentar
-
Jo det är dina gamla bärnsten här kommer en till men den är en aning suddig så jag får träna vidare.
Mvh4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371Kommentar
-
De ser ut att må bra. Riktigt fina är dom och i bra size med.Kommentar
-
Är inte överens med kameran ännu, men en bild utav mina körsbär iaf.Kommentar
-
Lite frågor igen.
Kör ni någon mängd salt i era kar? Jag funderar på lite havssalt... men vet inte mängd... för tillfället kör jag bara 50ml bikarbonat / 100 liter vatten.
Sen en kul grej... igår "spelade" de som tusan för varandra... äggläggningsröret (tror jag) var ute rejält på en av honorna... fast ingen tugg än.. hoppas!Kommentar
-
Lite frågor igen.
Kör ni någon mängd salt i era kar? Jag funderar på lite havssalt... men vet inte mängd... för tillfället kör jag bara 50ml bikarbonat / 100 liter vatten.
Sen en kul grej... igår "spelade" de som tusan för varandra... äggläggningsröret (tror jag) var ute rejält på en av honorna... fast ingen tugg än.. hoppas!
Då e leken inte långt borta! =)
Vad har du för Troffar?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Tropheus sp. Mpimbwe "Msalaba"
Med tanke på den diskussion som fanns tidigare i tråden om att "brichardi" varianter var inte så fina, och det kunde jag ju inte hålla med om. Så nu tar jag och delar med mig av dessa juveler och denna gång är det bilder endast tagna på honor.
Hälsningar
Johan3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Kommentar