Troffetråden 2008 - Del 3

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

Ursprungligen postat av Cutekid
    Kent har kanonfina Kirizor med gula hanar. Jag köpte själv 30 st från honom för några år sedan och de var ruskigt fina.
    Kan vi vara helt överrens om.. E en mäktigt fin GULbandad Kiritza grupp den mannen innehar
    Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• akva99
      Användare
      • September 2005
      • 527

Ursprungligen postat av Cutekid
      Tja .. det är klart men ca VF 400 kiriza, det tror jag inte på.
      ryktet hade gått.och första dagen de hade öppet efter de hade kommit var jag där,
      det var många som var där för att titta ( även kända akvarister ) och vad jag hörde så var de eniga om att de var vf.
      jag undrar om de skulle våga luras om sån sak. skulle några kända sprida rycktet att de bluffar vore nog inte så bra.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Det var VF Kiriza, inget snack om det. SO Blackar har generellt en helt annan kroppsform.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• pontus
          Användare
          • October 2003
          • 514

Kanon fina Musanga Johan !!
          Passenger on Planet Earth:
          Pet.macro nsumbu
          Pet.moshi ikola
          Pet.Trewavasae
          Pet.Bulu-Point "Red"
          Pet.orthognathus tricolor mvuna
          Pet.Longola
          Tr.Ilangi
          Tr.Muzi
          Tr.Katonga
          Neo.Leleupi

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Ursprungligen postat av akva99
            ryktet hade gått.och första dagen de hade öppet efter de hade kommit var jag där,
            det var många som var där för att titta ( även kända akvarister ) och vad jag hörde så var de eniga om att de var vf.
            jag undrar om de skulle våga luras om sån sak. skulle några kända sprida rycktet att de bluffar vore nog inte så bra.
            Lite att tänka på, hela intervjuen finns att läsa här: http://www.tropheini.com/art_interviewmy.htm

Fråga: There is always lots of talk in the hobby about wild caught fish not being wild caught. Do you think there are a lot of cichlids arriving in Europe and the US as wild caught that are actually pond bread?

Svar: Hmm are you trying to get me shot? hehehe that’s a political question. But I’ll be Honest. Understand if I disappear one night out on the lake you know why. Of course. And any one in the know will now who is doing this. Lets just say there’s been lots of unrest in Burundi and it’s hard to get out and collect fresh stocks. Down south, well the borders are not terribly well policed..Who knows what goes on AROUND THE BORDER area especially, say the Kalambo area……

Fråga: Do you think there are dealers selling F1 as wild caught?

Svar: Hmm do you think I have a death wish? I would say yes but I have no hard data to back that up.
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

Intressant läsning, undrar hur läget är i malawisjön!? känns som att där är vf alltid vf så att säga, får en känsla av att vissa områden vid tanganyikasjön är som tv-serien Deadwood (vilda västern)
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av Johan F
                Bryter av Kiriza diskussionen med lite färska bilder Musanga bilder.
                Riktigt granna firrar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av specmats
                  Intressant läsning, undrar hur läget är i malawisjön!? känns som att där är vf alltid vf så att säga, får en känsla av att vissa områden vid tanganyikasjön är som tv-serien Deadwood (vilda västern)
                  Ja, nu såg jag inte dom kirizerna som kom in, men jag tror inte att RP hade köpt troffar som han inte var nöjd med .
                  Det vill säga att dom har dom rätta färgerna och dom rätta formerna, typ som VF kan se ut.
                  Och om det är nu så att dom är sjöodlade, vad spelar det för roll bara fisken ser bra ut. och hur länge tror ni att en grossist eller odlare måste haft på sig för att odla fram sådana djur, Ps jag såg RP grupp av Kiriza, den var helt okej.
                  Och på den tiden var jag jävligt troffefreak, jag hade själv 10 grupper troffar och lite mera på tillväxt.Janne

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Jag har sett RP kiriza på film som en kompis filmade då han var hos Rp. De kirizerna var mäkta fina där hanarna hade oranga band dock ej så oranga som mina är , det har iof urvalsodlats en del generationer efter Rp VF men generna finns där. Jag vet torbjörn som han heter som filmade sa att han trodde det var Bemba och kiriza i samma kar blandat först.
                    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

@ Cutekid

Det kan ju faktiskt vara så att läget har ändrats sen denna intervjun gjordes, det kan faktiskt finnas lugnare perioder då fångstresor kan göras. Den intervjun gjordes för typ ett och ett halvt till två år sedan? Det är i så fall ett år efter fisken kom till Sverige. Läget kan ha varit lugnare då.

Dessa 350 VF kiriza lär ju ha varit VF om så många tropheusexperter och hobbyister har sagt att de såg VF ut. Jag litar hellre på de människor som sett djuren IRL än att någon har läst sig till information om hur andra exportörer och importörer har haft det.

Vi har ju själva sett stora sändningar av samma typ av fisk när vi varit på cichlidecentret, kommer du ihåg den gången han hade fått in för många hästnosar och hade ca 3-4 kar proppfyllda med samma typ av E.cyanostictus? Stora sändningar kommer in av olika fiskar hela tiden, varför skulle det inte kunna hända med kiriza
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• pontus
                        Användare
                        • October 2003
                        • 514

Halloj, sitter o kollar på lite bilder på kiriza som roger hade när jag hälsade på honom första gången, och köpte lite troffar av honom. 93-94, (jag köpte moliro)
                        jag hade nästa glömt hur (ursäkta språket) Jävla fina grupper han hade, dom kirizorna han hade då va så fina, knall gula honor och hannar , någon hanne hade ett svagt orange glimmer i ytterkant på fjällen i det gula. och hans moliro grupp va tameF¤%! det grymmaste jag har sett. för att inte snacka om hans körsbär.ja herre min skapare, för dom som missat så finns lite bilder på dom grupperna i ciklid bladet 3/94 9/94 för dom som glömt.
                        mvh / pontus
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

Kommentar

• pontus
                          Användare
                          • October 2003
                          • 514

Föresten kanske det finns möjlighet att med Rogers med tyckande lägga upp några av hans bilder på forumet, så vi kan få lite plåtar av Otroligt fina körsbär, moliro och kirizor att värma oss med i höst blåsten ;D

mvh / pontus
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

Ursprungligen postat av pontus
                            Föresten kanske det finns möjlighet att med Rogers med tyckande lägga upp några av hans bilder på forumet, så vi kan få lite plåtar av Otroligt fina körsbär, moliro och kirizor att värma oss med i höst blåsten ;D

mvh / pontus
                            kör på!
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stephan E
                              Användare
                              • February 2005
                              • 307

Ursprungligen postat av Jonas E
                              @ Cutekid

Det kan ju faktiskt vara så att läget har ändrats sen denna intervjun gjordes, det kan faktiskt finnas lugnare perioder då fångstresor kan göras. Den intervjun gjordes för typ ett och ett halvt till två år sedan? Det är i så fall ett år efter fisken kom till Sverige. Läget kan ha varit lugnare då.
                              Hörde på nyheterna härom dagen att alla fredsansträngningar brutit samman i Kongo. Värsta stridigheterna var det i den östra delen av landet och där ligger ju Tanganyikasjön.
                              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

Ursprungligen postat av pontus
                                Halloj, sitter o kollar på lite bilder på kiriza som roger hade när jag hälsade på honom första gången, och köpte lite troffar av honom. 93-94, (jag köpte moliro)
                                jag hade nästa glömt hur (ursäkta språket) Jävla fina grupper han hade, dom kirizorna han hade då va så fina, knall gula honor och hannar , någon hanne hade ett svagt orange glimmer i ytterkant på fjällen i det gula. och hans moliro grupp va tameF¤%! det grymmaste jag har sett. för att inte snacka om hans körsbär.ja herre min skapare, för dom som missat så finns lite bilder på dom grupperna i ciklid bladet 3/94 9/94 för dom som glömt.
                                mvh / pontus
                                Vad jag har för mig så sålde han dom Kirizerna för att det skulle komma hem finare fiskar.... Dessa kom hem någon gång -95 om jag inte missminner mig. Bilder vore givetvis najs om någon har.
                                http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

Arbetssätt...